شارژ تجهیزات الکترونیکی با راه رفتن زیر نور آفتاب

شارژ تجهیزات الکترونیکی با راه رفتن زیر نور آفتاب

یک پارچه با فناوری پوشیدنی جدید با قابلیت تولید الکتریسیته از نور آفتاب و همچنین حرکات کاربر امکان شارژ گوشی‌های هوشمند یا ساعت‌های هوشمند را با قدم زدن در بیرون خانه فراهم کرده است. پژوهشگران این پارچه را از به هم بافتن سلول‌های خورشیدی ساخته شده از الیاف پلاستیکی و همچنین ژنراتورهای مبتنی بر فیبر که با مالیده شدن روی یکدیگر تولید برق می‌کنند تولید کرده‌اند.
به گفتۀ سازندگان این پارچه با ضخامت ۰٫۳۲ میلیمتر سبک، متعطف، هوازی وساخته شده از مواد ارزان قیمت است. این محصول می‌تواند با لباس‌ها، سایبان‌ها و پرده‌ها یکپارچه شده و آنها را هنگام حرکت در معرض باد و یا قرارگیری زیر نور خورشید به منابع انرژی تبدیل کند. به گفته نوآوران، این محصول با مهار همزمان انرژی‌های خورشیدی و مکانیکی، می‌تواند در روز و شب بکار گرفته شود.
ژانگ لین ونگ از دانشگاه جورجیا و همکارانش در مقاله منتشر شده در مجله  Nature Energy اشاره کرده‌اند که: «این پارچه نه تنها می‌تواند به طور گسترده در ابزارهای الکترونیکی با قابلیت تأمین توان مورد نیاز خود بکار گرفته شود بلکه امکان استفاده از آنها برای تولید انرژی الکتریکی در مقیاس‌های بزرگ نیز وجود دارد.»
ونگ و همکارانش گزارش دادند که دسته‌ای از این پارچه با پیچیده شدن دور دست یک شخص، قادر بوده است یک گوشی تلفن همراه و یک ساعت هوشمند را با قرارگیری فرد زیر نور آقتاب در شرایط باد متعادل و حرکت دادن دست شارژ کند
mjgwodyzoqدر باطن این پارچه از پدیده تریبوالکتریک که باعث ایجاد الکتریسته ساکن می‌شود استفاده شده است. هنگامی که دو ماده مختلف بارها و بارها با یکدیگر تماس پیدا می‌کنند، یکی از آن دو الکترون‌های ماده دیگر را جذب کرده تا بارها مخالف روی دو سطح ایجاد شود.
در این پارچه ترکیبی جدید، نوارهای باریک مسی پوشیده شده با پلیمر شبه تفلونی به عنوان ژنراتورهای تریبوالکتریکی عمل می‌کنند. دیگر جزء تولید کننده توان، سلول‌های خورشیدی الیافی هستند که پژوهشگران با رشد دادن نانوسیم‌هایی از جنس اکسید روی حساس به نور، روی سیم‌های پلاستیکی پوشانده شده توسط مس و منگنز تولید کرده‌اند. آنها از ماشین‌های بافندگی صنعتی برای در هم آمیختن این دو جزء استفاده کرده‌اند.
یک تکه پارچه با ابعاد ۴ در ۵ سانتی‌متر که از ترکیب الیاف پشمی با دو جزء تریبوالکتریکی و سلو‌ل‌های خورشیدی بافته شده‌ است می‌تواند یک خازن تجاری با ظرفیت ۲ میلی فاراد را طی یک دقیقه تا دو ولت شارژ کند. ونگ می‌گوید که قادر هستند پارچه‌هایی با ابعاد ۲۰ در ۳۰ سانتی‌متر نیز تولید کنند و حتی رسیدن به ابعاد بزرگتر با ماشین‌های بافندگی بزرگتر آسان خواهد بود.


در همین زمینه بخوانید

>> مدار‌های یکپارچه سریع و منعطف برای ابزارهای پوشیدنی آینده
>> گوگل با کلید زدن پروژه Jacquard، سودای تولید لباس های هوشمند را در سر دارد


منبع: spectrum.ieee.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *