شرکتهای اسکلت بیرونی که باید بیشتر در مورد آنها بدانید

بازار اسکلت بیرونی در چند سال گذشته رشد قابل توجهی داشته است و انتظار می‌رود که به رشد خود ادامه دهد. با پیشرفت فناوری، چندین شرکت به صدر این صنعت رسیده‌اند. در ادامه نگاهی خواهیم داشت به برخی از شرکت‌ها و استارت‌آپ‌های اسکلت بیرونی که در سال 2023 بیشتر در مورد آنها خواهیم شنید. با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

شرکتهای اسکلت بیرونی که باید بیشتر در مورد آنها بدانید
.

اسکلت بیرونی چیست؟

اگزواسکلتون یا اسکلت بیرونی یک وسیله پوشیدنی است که برای بهبود قدرت و عملکرد انسان طراحی شده است. اسکلت بیرونی از یک قاب، موتورها، اهرم‌ها و محرک‌ها تشکیل می‌شود. اسکلت‌های بیرونی کاربردهای مختلفی از جمله مراقبت‌های بهداشتی، کارهای صنعتی و عملیات نظامی دارند.

مراقبت‌های بهداشتی: در مراقبت‌های بهداشتی، اسکلت‌های بیرونی بیشتر در توانبخشی پزشکی برای کمک به بیماران برای بازیابی حرکت و قدرت اندام‌های خود پس از آسیب یا بیماری استفاده می‌شوند. مانند حمایت از مفاصل زانو و ران که به بیماران اجازه می‌دهد دوباره بایستند و راه بروند.

کارهای صنعتی: اسکلت‌های بیرونی در صنایع ساختمانی و خودروسازی استفاده می‌شوند؛ برای کاهش خستگی و خطر آسیب کارگرانی که کارهای تکراری یا بلند کردن اجسام سنگین را انجام می‌دهند. آنها همچنین برای افزایش کارایی بکار می‌روند.

عملیات نظامی: اسکلت‌های بیرونی در عملیات‌های نظامی برای افزایش قابلیت‌های فیزیکی سربازان بکار می‌روند. آنها به سربازان در حمل تجهیزات سنگین در مسافت‌های طولانی کمک می‌کنند و در طول عملیات جنگی محافظت بیشتری را فراهم می‌کنند.

بازار اسکلت بیرونی

بازار اسکلت بیرونی در دهه گذشته به سرعت در حال رشد بوده است. این رشد عظیم توسط عوامل متعددی تحریک می‌شود. یکی از محرک‌های اصلی افزایش تقاضا برای اسکلت بیرونی در توانبخشی پزشکی است. بنابر گزارش‌ها اسکلت‌های بیرونی ابزار توانبخشی مؤثری در تمرین راه رفتن، تعادل و هماهنگی هستند. به این ترتیب، محبوبیت آنها به عنوان یک روش توانبخشی جدید افزایش یافته است. و به بیماران مبتلا به آسیب نخاعی، سکته مغزی و سایر شرایط کمک می‌کند تا تحرک و قدرت عضلانی خود را بازیابند.

عامل دیگری که موجب رشد بازار اسکلت بیرونی می‌شود، استفاده رو به رشد از اسکلت بیرونی در محیط‌های صنعتی است. آنها یک راه‌کار عالی هستند، به ویژه برای کارگرانی که در صنایع ساختمانی و خودروسازی کار می‌کنند و کارهای بسیار یا تکراری را انجام می‌دهند. اسکلت‌های بیرونی به افزایش کارایی و بهره‌وری کمک می‌کنند و در عین حال خطر آسیب را کاهش می‌دهند. برخی از شرکت‌ها مانند فورد اسکلت‌های بیرونی را بخشی اجباری از تجهیزات حفاظت شخصی خود (PPE) قرار دادند.

ارتش همچنین بازار قابل توجهی برای اسکلت های بیرونی است. آنها از اسکلت بیرونی در نبرد برای افزایش توانایی‌های فیزیکی سربازان و کاهش خطر آسیب استفاده می‌کنند. با کمک اسکلت‌های بیرونی، سربازان به راحتی می‌توانند سلاح‌ها و تجهیزات سنگین را در مسافت‌های طولانی و بدون اعمال فشار بیش از حد حمل کنند.

افزون‌بر این، علاقه فزاینده‌ای به اسکلت‌های بیرونی برای استفاده شخصی در ورزش، سرگرمی و برای افراد دچار اختلالات حرکتی وجود دارد.

شرکتهای اسکلت بیرونی که باید بیشتر در مورد آنها بدانید
.

شرکت‌های اسکلت بیرونی پزشکی

در ادامه مجموعه‌ای از شرکت‌های اسکلت بیرونی است که گام‌های مهمی در این صنعت برداشته‌اند، بدون ترتیب خاصی ارائه می‌شوند:

Bionik Laboratories

شرکت Bionik Laboratories ربات‌هایی برای بازآموزی عملکرد بازو و دست ایجاد می‌کند. این شرکت توسط Michal Prywata در سال 2010 تأسیس شد و در تورنتو، کانادا واقع است. راه‌کار اصلی آنها InMotion Therapy است که یک اسکلت بیرونی توانبخشی اندام فوقانی برای بیماران مبتلا به آسیب‌های عصبی است.

Cyberdyne

Cyberdyne یک شرکت ژاپنی است که در سال 2004 تأسیس شد. این شرکت در استان ایباراکی، ژاپن واقع شده است. این شرکت متخصص در توسعه اسکلت‌های بیرونی رباتیک است که توانایی‌های افراد مبتلا به اختلالات حرکتی مانند فلج یا ضعف عضلانی را افزایش می‌دهد. محصول شاخص آنها اسکلت بیرونی HAL (Hybrid Assistive Limb) است که از سیگنال‌های مغزی برای کمک به افرادی که از آسیب نخاعی یا سایر اشکال فلجی بهبود می‌یابند برای ایستادن و راه رفتن استفاده می‌کند. همچنین این شرکت محصولات دیگری مانند HAL برای مراقبت از سالمندان تولید می‌کند که برای کمک به افراد مسن دچار اختلالات حرکتی استفاده می‌شود.

Ekso Bionics

شرکت Ekso Bionics توسط همایون کازرونی در سال 2005 تأسیس شد و در کالیفرنیا واقع است. این یکی از بزرگترین تولید کنندگان اسکلت بیرونی پزشکی است. ربات‌هایی که در بیش از 400 مرکز در سراسر جهان استفاده می‌شود. این یکی از نخستین شرکت‌هایی بود که تأییدیه سازمان غذا و داروی آمریکا را برای اسکلت بیرونی پزشکی خود دریافت کرد. محصول شاخص آنها، EksoNR، برای فیزیوتراپی برای بیماران مبتلا به سکته مغزی، مولتیپل اسکلروزیس، آسیب نخاعی یا آسیب مغزی تروماتیک استفاده می‌شود. پژوهش‌های بسیاری برای آزمایش اثربخشی اسکلت بیرونی آنها در بهبود تحرک و کیفیت زندگی افراد دچار معلولیت انجام شده است.

به تازگی، Ekso Bionics شرکت Indego Exoskeletons را که ساخته پارکر هانیفین است، خریداری کرد. این خرید موجب می‌شود جایگاهش به عنوان یکی از بهترین شرکت‌ها در بازار حفظ شود.

هوندا

شرکت هوندا، توسعه‌دهنده و عرضه‌کننده موتورسیکلت، خودرو و تجهیزات برقی، توسط Takeo Fujisawa و Soichiro Honda در سال 1948 تأسیس شد. این شرکت تنها خودرو و موتورسیکلت نمی‌سازد. این شرکت یک اسکلت بیرونی سبک وزن برای کمک به افراد دچار مشکلات حرکتی می‌سازد.  Honda Walking Assistیک اسکلت بیرونی سبک وزن است که برای افرادی طراحی شده است که می‌توانند راه بروند اما نقص راه رفتن ناشی از سکته مغزی دارند. در اطراف کمر و پاها قرار می‌گیرد و به بهبود الگوهای راه رفتن کمک می‌کند و به کاربران امکان می‌دهد سریع‌تر و بیشتر راه بروند. همچنین اعتقاد بر این است که هنگامی که در یک محیط بالینی توسط متخصصان مراقبت‌های بهداشتی آموزش دیده استفاده می‌شود، به بهبود عصبی عضلانی کمک می‌کند.

Ottobock

Ottobock در سال 1919 توسط Otto Bock تأسیس شد و دفتر مرکزی آن در Duderstadt آلمان قرار دارد. شرکت Ottobock به خاطر پروتزهایش مشهور است اما با خرید SuitX  به صنعت اسکلت بیرونی پیوست. این شرکت اسکلت‌های بیرونی تولید می‌کند که مخاطبان حرفه‌ای را هدف قرار می‌دهند. برای نمونه در زمینه پزشکی، اسکلت بیرونی این شرکت به جراحان کمک می‌کند تا با کاهش خستگی، لرزش و اختلالات اسکلتی عضلانی طولانی مدت مقابله کنند.

Rewalk Robotics

ReWalk Robotics، واقع در مارلبرو، ماساچوست، در سال 2001 توسط Amit Goffer، یک مهندس اسرائیلی تأسیس شد. تجربه شخصی او پس از فلج شدن در یک تصادف در سال 1997 الهام بخش اختراع او شد. اسکلت بیرونی ReWalk به افراد دچار آسیب نخاعی کمک می‌کند بایستند و راه بروند. توسط یک رایانه کنترل و با موتورهای مفاصل ران و زانو تغذیه می‌شود. این اسکلت بیرونی موجب بهبود تحرک، استقلال و کیفیت زندگی کاربران می‌شود.

Rex Bionics

Rex Bionics یک شرکت رباتیک است که اسکلت بیرونی اندام تحتانی برای افرادی که از آسیب نخاعی بهبود می یابند، ایجاد می‌کند. این شرکت در سال 2003 راه‌اندازی شد و دفتر مرکزی آن در Rosedale، نیوزلند قرار دارد.

استارت‌آپ‌های اسکلت بیرونی پزشکی با رشد سریع

Fourier Intelligence

Fourier Intelligence در سال 2015 تأسیس شد و در شانگهای چین قرار دارد. بودجه تخمینی آن 83 میلیون دلار است و اسکلت بیرونی توانبخشی را برای اندام‌های فوقانی و تحتانی ارائه می‌دهد. محصول شاخص آن ExoAtlet II است که به بیماران مبتلا به آسیب نخاعی، مولتیپل اسکلروزیس و فلج مغزی کمک می‌کند راه رفتن، تعادل، هماهنگی و استقلال خود را بهبود بخشند.

Seismic

Seismic یک شرکت رباتیک است که رویکردی منحصر به فرد برای تقویت قدرت دارد. این شرکت پوشیدنی‌هایی ایجاد می‌کند که به افزایش قدرت عضلانی در افراد مسن کمک می‌کند. این فناوری را می‌توان زیر هر لباسی برای افزایش قدرت و بهبود حرکت طبیعی ماهیچه‌ها و مفاصل پوشید. Seismic در سال 2015 تأسیس شد و با بودجه تخمینی 16 میلیون دلار در منلو پارک، ایالات متحده آمریکا واقع شده است.

Trexo Robotics

Trexo Robotics یک شرکت رباتیک است که به طور ویژه بر روی کودکان دچار معلولیت تمرکز دارد. محصول شاخص آن یک اسکلت بیرونی با باتری برای کودکان فلج مغزی، آسیب مغزی، پاراپلژی، آسیب نخاعی، سندرم رت، بیماری عصبی عضلانی، سکته مغزی، همی‌پلژی، یا بیماری دژنراتیو مفصل اندام تحتانی است. محصول آنها همه کاره است و می‌توان آن را به سایر واکرها و مربیان راه رفتن متصل کرد. Trexo Robotics در سال 2016 تأسیس شد و با بودجه تخمینی 2 میلیون دلار در میسیساگا، کانادا واقع شده است.

Wandercraft

Wandercraft در سال 2012 تأسیس شد و در پاریس، فرانسه واقع است. بودجه تخمینی آن 67 میلیون دلار است. محصول شاخص آن یک اسکلت بیرونی است که به افراد مبتلا به اختلالات حرکتی و عصبی عضلانی امکان می‌دهد دوباره راه بروند.

سخن آخر

این به هیچ وجه فهرستی جامع از بسیاری از شرکت‌های اسکلت بیرونی نیست. این تنها چند نمونه از شرکت‌هایی است که توجه ما را به خود جلب کرده‌اند. و همانطور که اسکلت‌های بیرونی به بهبود ادامه می‌دهند و به طور گسترده‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرند، شاهد افزایش تقاضا و تحول در این صنعت خواهیم بود.


>> توانبخشی با اسکلت بیرونی چقدر مؤثر است؟

>> تأثیر اسکلت بیرونی بر بیماران و فیزیوتراپیست ها


منبع: eksobionics.com

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *