استفاده از داده های شرکت Facebook‌ برای کسب اطلاعات در مورد COVID-19

پژوهشگر دانشگاه کلرادو بولدر با نام Daniel Larremore فردی است که برای ردیابی همه‌گیری‌ها از ریاضیات بهره می‌برد. Larremore دانشیار دانشکده علوم کامپیوتر در موسسه BioFrontiers است. COVID-19 وی و همکارانش را در هفته‌ی دوم آوریل امسال به تحلیل داده‌های شبکه‌های اجتماعی وادار کرد. هدف ردیابی همه‌گیری ویروس کورونا و چگونگی پخش آن است. برای آشنایی بیشتر با مجله‌ی فناوری‌های پوشیدنی و توان‌افزا همراه باشید.

نقشه مکانی پخش ویروس کورونا
نمونه‌ای از نقشه مکانی پخش ویروس کورونا

شبکه‌ای از دانشمندان اِپیدمیولوژیست یا همه‌گیرشناس در سراسر جهان وجود دارد که برای پاسخ‌گویی به مشکلات COVID-19 گردهم آمده‌اند. COVID-19 Mobility Data Network از داده‌های مربوط به پخش شدن ویروس برای کمک به سیاست‌گذاران بهره می‌برند. هدف تشخیص بهترین زمان مداخله برای قرنطینه اجباری است.

این دانشمندان از داده‌های بی‌نام و نشان شرکت Facebook برای پژوهش خود سود می‌جویند. این داده‌ها حرکت مکانی افراد را در زمان‌های مختلف نشان می‌دهد. بنابراین پژوهشگران می‌توانند نقشه‌هایی از مراکز مسافرتی و حرکت مردم تهیه نمایند.

این داده‌ها کاملا بی نام و با حفظ حریم شخصی کاربران ارائه می‌شود.

به گفته‌ Larremore نمی‌توان در مورد حرکت تک تک افراد اظهار نظر کرد. Facebook تنها داده‌های بی‌نام را در اختیار ما قرار می‌دهد. اما به عنوان مثال قادر خواهیم بود تعداد مسافران از استان Jefferson به Boulder را در هفته‌ی گذشته بسنجیم. این اعداد را می‌توان با سفرهای مشابه در هفته گذشته مقایسه نمود.

اما گروه کولورادو شامل چه کسانی است

استادیار دانشکده علوم کامپیوتر، Ryan Layer در دانشگاه  کولورادو، Boulder به همراه Bailey Fosdick از Colorado State هستند. Paul Doherty نیز عضو اتحادیه‌ ملی امنیت عمومی GIS یا National Alliance for Public Safety GIS با آنان همکاری می‌نماید. Harvard در مرکز این پژوهش است. به صورت کلی این همکاری توسط دانشکده سلامت عمومی هاروارد و دانشکده پزشکی هاروارد هدایت می‌شود. پزشکان و پژوهشگران بسیاری برای این امر با یکدیگر همکاری می‌کنند.

Larremore در مورد چگونگی پخش ویروس و مدل‌های ریاضی آن توضیحاتی ارائه داده است. به طور کلی وی توضیح داد که مدل‌های ریاضی چه چیزهای در مورد همه‌گیری‌ها نشان می‌دهد. در ادامه مصاحبه‌ای که با وی انجام شده است را می‌خوانیم.

شما به روش متفاوتی نسبت به اکثر مردم به بیماری‌ها نگاه می‌کنید. این روش در مورد همه‌گیری چه اطلاعاتی بدست می‌دهد؟

به لحاظ تاریخی ریاضیات به درک سازوکار شیوع بیماری کمک کرده است. در مورد Ebola مدل‌ها به ما کمک کرد که چگونگی انتقال را درک کنیم. در مورد مالاریا دو پژوهشگر با نام‌های Ronald Ross و George Macdonald کشف کردند که ویروس از طریق پشه‌ها منتقل می‌شود. مدلی که آنان نوشتند امروزه نیز در درک رفتار پشه‌ها در مورد بیماری مالاریا کاربرد دارد.

همان معادلات در مورد COVID-19 به ما چه اطلاعاتی می‌دهد؟

این معادلات نشان می‌دهد که در ابتدای همه‌گیری رشد نمایی است. به نظر من این ترسناک‌ترین بخش است. در ابتدا به نظر محال می‌رسد اما ناگهان درگیر این مشکل بزرگ می‌شویم.(این مصاحبه در تاریخ ۲۴ مارس انجام شده است.)

شما آماده سازی برای COVID-19 را به آماده شدن برای مقابله با بلایای طبیعی تشبیه کردید. چرا؟

در ابتدای کار همه چیز مانند اخطار دولت به شهروندان فلوریدا است. اعلام می‌شود که طوفان هشت روز دیگر از راه می‌رسد. شهروندان بیرون پنجره را نگاه می‌کنند و با خود می‌گویند که این حرف‌ها دیگر چیست. ابری در آسمان نیست. اما مدل‌ها به ما کمک می‌کنند که فراتر از افق را ببینیم. در این مورد وضعیت متفاوت است. ما خود طوفان هستیم. با رعایت فاصله‌ اجتماعی می‌توانیم از گسترش ویروس پیشگیری کنیم. طوفان پیش‌رو را در مسیر متوقف کنیم.

چه حسی دارد که پژوهشگری باشیم، در مرکز یک همه گیری؟

این‌که به چنین مهارت‌هایی نیاز داریم غمگین کننده است. همه همکاران اپیدمیولوژیست من ۲۴ ساعت و هفت روز هفته، به جز ساعات خواب، در حال کارند. خیلی عجیب است و به نوعی درگیری مستقیم هیجان‌انگیز هم هست. اما همزمان آرزو می‌کنم که در شرایط بهتری بودیم.

به افرادی که این طوفان را در افق می‌بینند اما مطمئن نیستند که باید چه کرد(شهروندان کولورادو) چه پیامی دارید؟

کفش فلزی به پاکنید چون مطمئن نیستیم اوضاع بهتر خواهد شد یا رو به وخامت خواهد رفت. قرنطینه اجتماعی تنها در صورتی که رعایت شود موثر است. اگر نیمی از جمعیت آن را رعایت کنند و نیم دیگر آن را جدی نگیرند، و طبق معمول به کوهنوری یا دوچرخه سواری در گروه‌های بزرگ بروند، کارکردی ندارد. نه اینکه فقط برای این افراد کارکردی نداشته باشد. برای کل جامعه بی‌فایده خواهد بود. به همین دلیل زمانیکه افراد مسئول در قرنطینه خانگی هستند کاملا به هدر خواهد رفت.


بیشتر بخوانیم:
همه گیری کووید ۱۹ موجب استفاده بیشتر از ربات ها در سراسر جهان میشود
استفاده از هواپیمای بدون سرنشین برای تحویل بسته


منبع: techexplore

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *