همه گیری کووید ۱۹ موجب استفاده بیشتر از ربات ها در سراسر جهان میشود

همه‌گیری کووید ۱۹ و تأثیر آن بر جوامع و اقتصادهای جهان غیر قابل انکار است. ویروس کرونا موجب تمایل افراد به ربات‌ها، هواپیماهای بدون سرنشین و هوش مصنوعی شده است. این فناوری‌ها می‌توانند به مقابله با کمبودهای گسترده پرسنل در مراقبت‌های بهداشتی، تولیدی و زنجیره‌های تأمین، نیاز به رعایت فاصله اجتماعی و تشخیص و درمان کمک کنند. ما هنوز اثرات طولانی مدت این ویروس را نمی‌دانیم، اما در اینجا نمونه‌هایی از چگونگی بکارگیری فناوری رباتیک در چالش‌های ناشی از این بیماری همه گیر ارائه شده است. با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

همه گیری کووید 19 موجب استفاده بیشتر از ربات ها در سراسر جهان میشود
ربات زمینی R80 در حال ضد عفونی کردن در چین منبع: XAG

تغییر کاربری هواپیماهای بدون سرنشین و ربات‌ها برای ضدعفونی کردن

XAG استفاده از ربات‌های زمینی و پهپادهای هوایی را افزایش داده و واحدهای سمپاشی کشاورزی را به ضد عفونی کننده تبدیل کرده است. این شرکت بیش از ۲۶۰۰ هواپیمای بدون سرنشین در چین مستقر کرده است.

شرکت UVD Robots در حال ارسال تعداد بیشتری از ربات‌های ضد عفونی کننده خود به بیمارستان‌های چین است، جایی که کووید ۱۹ کشف شد. شرکت Xenex گفت که ربات‌های ضد عفونی کننده خود را به بیش از ۵۰۰ بیمارستان اعزام کرده است و اکنون ربات‌هایی را به ایتالیا ارسال می‌کند که به شدت تحت تأثیر این ویروس است.

MTR Corp، سامانه مترو هنگ کنگ، از ربات‌ها و بخار پراکسید هیدروژن (VHP) برای ضدعفونی کردن واگن‌ها استفاده می‌کند. دکتر Tony Lee، مدیر MTR گفت: «ما قصد داریم در مجموع ۲۰ ربات VHP را برای تمیز کردن واگن‌ها مستقر کنیم و امیدواریم که با این امر محافظت بیشتری از سلامت همکاران و مشتریان به عمل آید و آسایش مسافران فراهم شود».

وسایل نقلیه خودکار نیز برای سرویس دهی تحت فشار قرار گرفته‌اند. Idriverplus، که یک ربات جارو خیابانی است، در تلاش برای ضد عفونی کردن کووید ۱۹ نیز نقش دارد.

اتوماسیون در مراکز بهداشتی و درمانی

آزمایش هزاران و به طور بالقوه میلیون‌ها نفر برای عفونت و همچنین واکسن‌ها، یک کار مهم است که توسط سامانه‌های خودکار باید انجام شود. دانشگاه علم و فناوری هنگ کنگ در حال آزمایش انواع ربات‌های متحرک برای کنترل عفونت با همکاری دولت و بیمارستان‌های محلی است. این نکته حائز اهمیت است که پاسخ‌های نوآورانه برای مقابله با همه گیری فعلی نیازمند همکاری جهانی است.

Zheng Gange، استاد دانشگاه Tsinghua در پکن، یک ربات متحرک را برای محافظت از پرسنل پزشکی در حین معاینه بیماران طراحی کرده است.

شرکت‌های بسیاری ربات‌های خود را برای اندازه‌گیری دمای بدن افراد یا برای ارائه اطلاعات و مراقبت از افراد اصلاح کرده‌اند. همانند شرکت Ubtech Robotics در چین که ربات‌های خدماتی خود را برای اندازه‌گیری دمای بدن افراد تغییر کاربری داده است.

کمیسیون اروپا ۱۶۴ میلیون یورو (۱۷۸٫۱۶ میلیون دلار ایالات متحده) را برای توسعه درمان، آزمایش، نظارت و سایر فناوری‌ها برای کمک به مبارزه با بیماری همه گیر کووید ۱۹ اختصاص داده است.

ربات ها تحویلی و جلوگیری از همه گیری کووید ۱۹

Baidu با Neolix همکاری کرد تا مواد غذایی و لوازم مورد نیاز را با خودروی خودران Apollo به بیمارستان Haidan پکن تحویل دهد. الگوریتم‌های هوش مصنوعی Baidu نیز برای ردیابی شیوع عفونت استفاده می‌شود.

بقالی‌ها، داروخانه‌ها و رستوران‌ها از منابع محدود برای تحقق سفارش سریع و دقیق برخوردار هستند، بنابراین ربات‌ها اهمیت بسیاری در گرفتن کالاها از انبارها و فروشگاه‌ها و تحویل آنها به کامیون‌ها و مشتری دارند. JD.com از خودروهای خودران برای تحویل محصولات در ووهان استفاده کرده است.

تحویل داروها با هواپیماهای بدون سرنشین هنوز امری مرسوم نیست، اما شرکت‌هایی همچون Drone Delivery Canada Corp. (DDC) در پی تحقق آن هستند. Michael Zahra رئیس و مدیرعامل DDC اظهار داشت: «این شرکت در حال گفتگو با دولت‌ها، وزارتخانه‌ها و سطوح مختلف است و تأکید می‌کند که شرایط کنونی یک مورد استفاده ایده‌آل برای هواپیماهای بدون سرنشین تحویلی و محدود کردن تماس افراد است. این راهکار می‌تواند وسایل مورد نیاز پزشکی و دارویی را برای جوامع دورافتاده، روستایی و حومه ارسال کند. و یا نمونه‌ها را برای آزمایش به آزمایشگاه‌ها منتقل کند».

در واقع، Antwork، یک گروه از شرکت Terra Drone، در حال حاضر تجهیزات پزشکی را میان یک بیمارستان، مرکز کنترل بیماری و شعبه‌ای از بیمارستان Xinighang جابجا می‌کند.

در چین و اسپانیا، پلیس با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین به مردم می‌گوید در داخل خانه بمانند. افزون بر این، ربات‌های گشت زن شرکت Guangzhou Gosuncn Robot از راه دور کنترل می‌شوند تا افراد مبتلا به تب را شناسایی کند.

حضور و یادگیری از راه دور در عصر کووید ۱۹

بیشتر ربات‌های حضور از راه دور با هدف مقابله با همه‌گیری ویروس کرونا طراحی نشده‌اند، اما استفاده گسترده از آنها می‌تواند به افت قیمت اینگونه ربات‌ها کمک کند. به گزارش PitchBook، برای جلوگیری از حضور بیماران در بیمارستان‌ها، پزشکان می‌توانند به پزشکی از راه دور روی آورند.

Zorabots در حال ارائه ربات‌های حضور از راه دور خود به خانه‌های سالمندان بلژیک است، جایی که جمعیت آسیب پذیر در برابر کووید ۱۹ می‌توانند تماس با اعضای خانواده را محدود کنند.

اگرچه مسابقات رباتیک لغو یا به تعویق افتاده است، اما رباتیک می‌تواند برای دورکاری و یادگیری از راه دور مفید باشد.

RoboKind مستقر در دالاس، که ربات انسان‌نمای Milo را ساخته است، نرم افزار robots4STEM Avatar را به صورت رایگان در اختیار دانش آموزانی قرار می‌دهد که مدارس ابتدایی و راهنمایی آنها بسته است. کلاس برنامه نویسی مجازی از استانداردهای علوم رایانه است که توسط انجمن بین المللی فناوری تأیید شده است.

حتی اگر همه گیری به زودی تسکین یابد، به احتمال زیاد ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی، مصرف کنندگان و مشاغل با ربات‌های مختلف راحت‌تر هستند و علاقه بیشتری به استفاده از آنها دارند.


بیشتر بخوانیم:

>> استفاده از هواپیمای بدون سرنشین برای تحویل بسته

>> آیا واقعیت دارد پیشرفت اتوماسیون به بیکاری نیروی انسانی منجر میشود؟


منبع: therobotreport

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *