نگاهی به آینده حمل و نقل: صنعت اشتراک‌ گذاری وسایل نقلیه (TaaS)

در دنیای امروز، اخبار خودروهای خودران و شرکت‌های سازنده آن‌ها و پیش‌بینی‌های متنوع در مورد آینده صنعت خودرو و حمل و نقل به گوش می‌رسد. در این مقاله کریس ارمسون (Chris Urmson) مدیر فناوری پیشین گوگل و بنیانگذار استارتاپ Aurora، از مفهوم جدید صنعت حمل و نقل به عنوان خدمات (TaaS) صحبت می‌کند. در آینده مفهوم مالکیت شخصی خودرو جای خود را به خدمات اشتراک‌گذاری وسیله نقلیه می‌دهد. با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

نگاهی به آینده حمل و نقل: صنعت اشتراک‌ گذاری وسایل نقلیه (TaaS)

گروه SoftBank مبلغ ۵ میلیارد دلار برای بزرگترین خدمات اشتراک‌گذاری وسیله نقلیه چین به نام Didi Chuxing سرمایه‌گذاری کرد. سال پیش، شرکت اوبر (Uber) کسب و کار خود در چین را به طور کامل به شرکت Didi انتقال داد. در خبر دیگری آمده است که کریس ارمسون مدیر فناوری پروژه خودروهای خودران شرکت گوگل، شرکت جدید خود را تاسیس کرده است. همچنین شرکت‌های Waymo و Lyft برای توسعه پروژه‌ها و محصولات خودروهای خودران همکاری می‌کنند. استارتاپ Aurora را کریس ارمسون راه‌اندازی کرده است. او به همراه گروهش به توسعه نرم‌افزار و سخت‌افزار و داده خودروهای خودکار می‌پردازد. آن‌ها محصولات خود را به سازندگان خودرو می‌فروشند.

کریس ارمسون به عنوان یکی از بنیانگذاران و مدیرعامل استارتاپ خودروی خودران Aurora، در یک سخنرانی در دانشگاه کارنگی ملون (CMU) سه تحول بزرگ صنعت خودروهای خودران را توصیف می‌کند:

او پیش‌بینی کرده است که تغییر اجتناب‌ ناپذیری در مالکیت خودروها ایجاد می‌شود. مفهوم مالکیت شخصی از بین می‌رود و جای خود را به خدمات حمل و نقل می‌دهد. از سوی دیگر او معتقد است تغییرات چشمگیری در تولید و اشتغال صنعت خودرو به وجود می‌آید. نکته حایز اهمیت دیگری که کریس ارمسون اشاره می‌کند صنعت خدمات حمل و نقل جدیدی است که در آینده ایجاد می‌شود. صنعتی که در آن «حمل و نقل به عنوان خدمات (Taas)» به مشتریان ارائه می‌شود.

ویژگی‌های خودروهای خودران به مرور زمان تغییر می‌کند تا به هدف نهایی یعنی خودروی تمام خودکار بدون پدال و فرمان دست یابیم. در این مسیر از یادگیری عمیق و آموزش و شبیه‌سازی استفاده می‌شود.

در مدل حمل و نقل سنتی، هر فردی مالک خودروی خود است. در صنعت حمل و نقل به عنوان خدمات TaaS، مالکیت شخصی خودرو تغییر خواهد کرد و به مالکیت ناوگان حمل و نقل تبدیل می‌شود. با این روش فضاهای اختصاص داده شده به پارکینگ خودروهای شخصی و تجهیزات تعمیر و نگهداری خودروها حذف خواهند شد.

نگاهی به آینده حمل و نقل: صنعت اشتراک‌ گذاری وسایل نقلیه (TaaS)
کریس امرسون برای این تحولات بازه زمانی تعیین کرده است. خودروهای تمام خودکار تا ۵ سال دیگر وارد جاده‌ها می‌شوند و تا ۲۰ سال دیگر به صورت گسترده پذیرفته می‌شوند. تا سال ۲۰۳۰، بیست درصد از درآمد حاصل از صنعت خودروهای خودکار و ۳۶ درصد از سود حاصل از فروش خودروی خودکار به صنعت حمل و نقل به عنوان خدمات TaaS منتقل می‌شود.


در زمینه آینده صنعت خودرو و حمل و نقل بیشتر بخوانید:
>>سخنرانیTED: فناوری حمل و نقل فردا چگونه خواهد بود؟


منبع: Robohub

استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *