ساخت رباتی نرم با قابلیت های عصبی

پژوهشگران ایالات متحده‌ی آمریکا و چین با استفاده از آخرین فناوری‌های الکترونیک و مواد و با استفاده از دانش روز در مورد نرم‌تنان، دستگاهی رباتیک با ترانزیستوری کششی ساختند. این عملکرد سلول‌های عصبی را شبیه سازی می‌کند. برای آشنایی بیشتر با این ربات‌ها با مجله‌ی فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

 پژوهشگران یک نوروربات نرم با یک پوست حسگر لمسی یکپارچه‌ی عصبی را طراحی کرده‌اند که به ربات اجازه می‌دهد تا برهمکنش با محیط خارجی را حس کرده و بطور متناسب به آن پاسخ دهد.
پژوهشگران یک نوروربات نرم با یک پوست حسگر لمسی یکپارچه‌ی عصبی را طراحی کرده‌اند که به ربات اجازه می‌دهد تا برهمکنش با محیط خارجی را حس کرده و بطور متناسب به آن پاسخ دهد.

دکتر Cunjiang Yu و Bill D. Cook ، دو دانشیار مهندسی مکانیک در دانشگاه هیوستون، که این پژوهش را گام مهمی در توسعه‌ی پروتزهایی دانستند که می‌توانند بطور مستقیم با اعصاب پیرامونی در بافت‌های زیستی ارتباط برقرار کنند. این پژوهش به نوعی عملکرد سیستم عصبی را به اندام‌های مصنوعی خواهد افزود. همچنین پیشرفت مهمی بسوی نوروربات‌های نرمی است که قادر به فکر کردن و تصمیم‌گیری هستند.

Yu نویسنده‌ی مسئول مقاله‌ی توصیفی این کار است که در مجله‌ی Science Advances به چاپ رسیده است. او همچنین پژوهشگر اصلی در مرکز تگزاس در زمینه‌ی ابررسانایی در دانشگاه هیوستون است.

این دستگاه جدید قابلیت‌های انسانی را تقلید می‌کند. دکتر Yu‌ برای توصیف این موارد بیان داشت: وقتی پوست انسان لمس می‌شود، شما آن را احساس می‌کنید. این احساس در مغز شما، بوسیله‌ی مسیرهای عصبی از پوست شما تا مغز شکل می‌گیرد.

این یافته‌ها کاربردهایی در زمینه‌ی پروتزهای عصبی و همچنین محاسبات نورومورفیک دارد. این فناوری نوین قابلیت پردازش اطلاعات با حجم بالا را فراهم می‌کند. این امر با بهره‌گیری از ابزارهایی صورت می‌گیرد که رفتار سیستم عصبی را تقلید می‌کند. محاسبات نورومورفیک انرژی اندکی نیاز دارند.

الهام گرفته از طبیعت

پژوهشگران با الهام از طبیعت، ترانزیستورهای سیناپسی مصنوعی را طراحی کردند. این ترانزیستورها مشابه نورون‌ها عمل می‌کنند و کشش ۵۰ درصدی نیز اختلالی در کار آن‌ها وارد نمی‌کند.

به گفته‌ی پژوهشگران کشش این ترانزیستورها مشابه کشش یک کش لاستیکی است. همچنین عملکرد آن‌ها مشابه سیناپس‌های زیستی است چراکه قابلیت‌هایی مانند قابلیت فراسیناپسی تحریکی، جریان، تسهیل و حافظه‌ی کوتاه‌مدت و بلندمدت را از خود نشان می‌دهند.

نوروربات نرم به یک پوست حسگر لمسی یکپارچه‌ی عصبی مجهز است که به آن اجازه می‌دهد برهمکنش با محیط خارجی را احساس کرده و متناسب با آن پاسخ دهد. نوروربات‌ها با استفاده از سیگنال‌های رمزگذاری شده‌ی حافظه سیناپسی، به شیوه‌ای برنامه‌ریزی شده، فشار فیزیکی را حس کرده و به شکلی سازگار منتقل می‌نمایند.


مطالعه‌ی بیشتر:
>>Jacuard، لباس لمسی گوگل و Levi
>>تلاش اینتل و دانشگاه براون برای ایجاد یک سامانه هوش مصنوعی و درمان آسیب نخاعی
>>پوست مصنوعی برای ربات ها، با الهام از سامانه های زیستی


منبع : techxplore
«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *