فناوری جدید ایمپلنت برای اندازه گیری فشار درون جمجمه

حسگرهای بیسیم که داخل بدن انسان قرار می‌گیرند، می‌توانند معاینه کارآمدتری انجام دهند و برای درمان بیماری‌ها در آینده استفاده شوند. TUT در این زمینه دارای پژوهش‌های پیشرفته‌ای است. راهکاری که در حال حاضر در حال توسعه است یک سامانه بیسیم برای نظارت بلند مدت فشار داخل جمجمه است. با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

فناوری جدید ایمپلنت برای اندازه گیری فشار درون جمجمه

محمد بهفر معتقد است: «این حسگر پتانسیل عظیمی برای تجاری سازی دارد و می‌تواند زندگی بشر را نجات دهد»

پارامترهای فیزیولوژیکی بدن انسان، مانند فشار داخل چشم و یا قلبی و عروقی را می‌توان مؤثرتر از پیش با کمک حسگرهای بیسیم و منفعل که در داخل بدن قرار می‌گیرند تحت نظارت داشت. این حسگرها داده‌های دراز مدت در مورد بدن را بدون نیاز به باتری فراهم می‌کند. در واقع، حسگر بیسیم منفعل یک جایگزین امیدوارکننده برای راهکارهای مبتنی بر کاتتر (catheter) که در حال حاضر مورد استفاده قرار می‌گیرند، است.

دانشگاه فناوری تامپر (TUT) دارای سابقه‌ای طولانی در پژوهش فناوری‌های بیسیم، فناوری RF و حسگرها در گروه‌های تحقیقاتی همچون WISE (گروه پژوهشی شناسایی و سنجش بیسیم) با رهبری پروفسور Leena Ukkonen است. پژوهش‌های WISE به ویژه روی برنامه‌های کاربردی فناوری سلامت متمرکز شده است. یکی از آخرین دستاوردهای این گروه راهکار فناوری ایمپلنت برای اندازه‌گیری فشار داخل جمجمه (ICP) است.

از پژوهش‌های بین المللی در سطح بالا تا بازار پزشکی

دانشجوی دکترا، محمد بهفر با گروه تحقیقاتی WISE در ارتباط با رساله دکترای خود کار می‌کرد. وی این حسگر که قابلیت اندازه گیری ICP در طولانی مدت را دارد، توسعه داده است.

فناوری جدید ایمپلنت برای اندازه گیری فشار درون جمجمه

در سامانه اندازه‌گیری پیشنهادی آقای بهفر، یک حسگر در داخل جمجمه بیمار قرار می‌گیرد. این حسگر در ارتباط با یک دستگاه خواننده بیرونی و یک برنامه رایانه‌ای است و اجازه می‌دهد تا داده‌های ICP اندازه‌گیری و در زمان واقعی بر آنها نظارت شود. عملکرد نمونه اولیه سامانه پیشنهادی توسعه یافته در TUT اخیراً در vivo و در همکاری نزدیک با آزمایشگاه زیستی دانشگاه کالیفرنیا، سان فرانسیسکو (UCSF) تأیید شد. بهفر در مجموع هفت ماه در کالیفرنیا کار کرده است.

بهفر می‌گوید: «نتایج پژوهش‌های کنونی امیدوار کننده است. این یک گام مهم به سوی آزمایش‌های بالینی است. راهکاری که ما در حال توسعه آن هستیم، یک روش ارزان و مؤثر اندازه‌گیری ICP است». این فناوری پتانسیل ورود به بازار پزشکی را دارد. بهفر معتقد است: «این حسگر پتانسیل عظیمی برای تجاری سازی دارد و می‌تواند زندگی بشر را نجات دهد». این پروژه توسط یک گروه متشکل از پروفسور Leena Ukkonen (TUT)، پروفسورLauri Sydänheimo (TUT)، پروفسور Shuvo Roy (UCSF) وKen Goldman (H-Cubed, Inc.) توصیه شده است.


در مورد ایمپلنت‌های مغزی بیشتر بخوانید:

>>ایمپلنت مغزی به برقراری ارتباط بیماران ALS کمک می‌کند

>>ایمپلنت‌های چاپ سه‌بعدی سفارشی برای بیماران

>>شش ایمپلنتی که انسان‌ها را به سایبورگ تبدیل می‌کنند


منبع: tut.fi

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *