فناوری های مهم در آینده ی مراقبت های بهداشتی(بخش دوم)

پیشرفت در مراقبت‌های پزشکی و بهداشتی بدون پیشرفت فناوری ممکن نیست. آینده‌ی این علم اما تحت تاثیر فناوری‌های خاصی قرار می‌گیرد که کیفیت درمان‌های پیچیده را تعیین کرده و انواع درمان را سهولت می‌بخشد. برای آشنایی با این فناوری‌ها با مجله‌ی فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

واقعیت مجازی و واقعیت افزوده

در حال حاضر واقعیت مجازی و واقعیت افزوده اهمیت خود را به صورت قابل توجهی در کاربردهای مختلف صنعت پزشکی نمایان کرده است. امروزه از این فناوری برای آموزش پزشکان از طریق شبیه ­سازی موقعیت­ های واقعی استفاده می‌­شود.

همچنین واقعیت مجازی از پتانسیل بالایی برای کمک به درمان بیماران برخوردار است. مطالعات در سال گذشته نشان داده است که می­‌توان از این فناوری برای تغییر دادن کانون توجه بیمار از روی درد، با ایجاد تاثیرات مهیج، استفاده کرد. علاوه بر این می­‌توان از آن برای غلبه افراد بر فوبیا و درمان اختلالاتی مانند PTSD کمک گرفت.

نوآوری‌­هایی مانند دستکش Teslasuit VR به فناوری واقعیت مجازی کمک می­‌کند تا به عنوان یک روش درمانی و آموزشی در صنعت پزشکی، پرکارتر و موثرتر ظاهر شود.

تشخیص بیماری به وسیله گوشی­های هوشمند

دانشگاه واشنگتون یک برنامه‌­ی کاربردی به نام BiliScreen را برای گوشی­‌های هوشمند توسعه داده است که کاربران به کمک آن می­‌توانند از طریق عکس سلفی طیف گسترده‌­ای از بیماری­‌ها از جمله سرطان را تشخیص دهند.

نحوه­‌ی عملکرد این برنامه‌­ی کاربردی طبق گفته‌ی Alex Mariakakis، دانشجوی دکترای دانشکده‌ی علوم و مهندسی دانشگاه واشنگتن، اینگونه است که بر روی سفیدی چشم کاربر تمرکز می‌­کند و چنانچه لکه­‌های زردی در آن وجود داشته باشد، تشخیص می­‌دهد. لکه‌­های زردی از علائم اولیه‌ی سرطان لوزالمعده است که با چشم غیر مسلح قابل تشخیص نیست.

اسکلت بیرونی برای کمک به افراد فلج

طی چند ماه اخیر، محققان خبری را فاش کردند که مردی فلج که از شانه به پایین بی­حرکت است، مجددا توان راه رفتن و حرکت دادن اندامش را به کمک یک اسکلت بیرونی و یک ایمپلت درون مغزش بدست آورده است.

اسکلت بیرونی برای کمک به افراد فلج

این یافته­‌ها که در مجله­‌ی The Lancet Neurology به چاپ رسیده، نشان می­‌دهد که چگونه این مرد تحت یک آزمایش دوساله قرار گرفته و طی آن توانسته است به تدریج یک سیستم رباتیک را آموزش دهد تا افکارش را به عنوان سیگنال‌­هایی برای حرکت تفسیر کند و اجازه‌ی استفاده از اسکلت بیرونی را به بدهد.

ربات­‌ها، در قالب دستیاران سلامت

ربات­‌های دستیار سلامت می­‌توانند به صورت دائمی وضعیت سلامتی افراد یک خانواده را تحت نظر داشته باشند.

سامسونگ ربات دستیار سلامت، Bot Care را در نمایشگاه سالیانه‌ی تجاری CES رونمایی کرد. این ربات قادر است صحبت کند، فشار خون را کنترل کند و سایر شاخص­‌های کلیدی سلامت را تحت نظر داشته باشد و در صورت لزوم قادر است به عنوان یک متخصص پزشکی به فرد بیمار مشاوره بدهد.

سامسونگ تنها شرکتی نیست که در حال توسعه ربات­های سلامتی است. شرکت Oz Robotics ربات خود با نام ZoraBots را برای ارائه خدمات درمانی توسعه داده است که این ربات‌­ها می­‌توانند به عنوان دستیاران سلامت وارد گروه­های درمانی شوند.

درمان اختلالات مغزی به کمک رابط­ های رایانه ­ای

رابط­‌های رایانه‌­ای مغز (BCIs) از پتانسیل قابل توجهی برای ایجاد تغییر در صنعت پزشکی و سلامتی برخوردار هستند. ایلان ماسک یکی از بزرگترین طرفدران این رابط‌­های رایانه­‌ای است. او بنیان گذار شرکت­‌های Tesla، SpaceX و همچنین بنیانگذار یک شرکت در زمینه­‌ی رابط­‌های رایانه­‌ای مغز به نام Neuralink است.

این شرکت در سال گذشته اعلام کرد که عملکرد سامانه‌ی آن­ها هزاران برابر بهتر از سامانه‌های موجود در بازار است.

درمان اختلالات مغزی به کمک رابط­ های رایانه ­ای

شرکت Neuralink بر این باور است که در آینده رابط­‌های رایانه‌­ای، مغز کاربر را قادر می‌­سازند تا رایانه­‌ها را به کمک ذهن خود کنترل کنند، تهدیدات هوش مصنوعی را کاهش دهند و به افراد در درک و درمان بهتر اختلالات مغزی کمک شایانی می­کنند و تمام این کارها تنها با وارد کردن یک میکروچیپ­ درون مغز محقق می‌شود.

تکنولوژی با سرعتی باور نکردنی در حال تغییر دنیای بشر است و بدون شک حوزه ­ی مراقبت‌های سلامتی و بهداشتی بیشترین بهره را از این تغییرات خواهد برد.


بیشتر بخوانیم:
ربات کمکی پیاده روی سالمندان KOMPAI
پیش بینی پیشرفت های علمی دنیا در ۲۰۲۰: از مهندسی زیستی تا رباتیک پوشیدنی (بخش نخست)
فناوری های مهم در آینده ی مراقبت های بهداشتی(بخش نخست)


منبع: منبع: interestingengineering

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *