فناوری های روز دنیا به کمک معلولان می آید

فناوری‌های توان‌افزا به توانیابان کمک می‌کند بر محدودیت‌های جسمی و حرکتی غلبه کنند تا وظایف روزمره خود را به خوبی انجام دهند. این فناوری‌ها موجب بهبود کیفیت زندگی و افزایش استقلال آنها می‌شود. در ادامه با جدیدترین فناوری‌های ارئه شده برای خدمت به توانیابان آشنا می‌شویم. با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

سمعکی فوق العاده کم هزینه برای کمک به میلیون‌ها نفر در سراسر جهان

بیش از ۲۰۰ میلیون نفر از افراد بالای ۶۵ سال در سراسر جهان توانایی خوب شنیدن و همچنین فراهم کردن سمعک‌های گران قیمت موجود را ندارند. پژوهشگران مؤسسه فناوری جورجیا (جورجیاتک) سمعکی تولید کرده‌اند که هزینه آن کمتر از ۱ دلار است و توانایی ساخت آن برای هر فرد فراهم است. این دستگاه به LoCHAid معروف است. LoCHAid به راحتی ساخته می‌شود و می‌توان به سرعت آن را تعمیر کرد. LoCHAid همه ویژگی سمعک‌های گران قیمت را ندارد اما می‌تواند زندگی بسیاری از افراد مسن را به طور قابل توجهی تغییر دهد.

این گروه در حال حاضر بر روی دستگاه کوچکتری کار می‌کند که در صورت خرید عمده ۷ دلار هزینه دارد، پوشیدن آن راحت‌تر است اما ممکن است به سیستم مونتاژ با فناوری پیشرفته‌تری نیاز داشته باشد.

طراحی یک لباس هوشمند برای بهبود فرآیند توانبخشی

یک طراح با نام Jessica Smarsch در تلاش برای کمک به بیماران سکته مغزی و دریافت فیزیوتراپی متناسب لباس هوشمند Connextyle را طراحی کرده است. Connextyle داده‌های مربوط به عضلات و حرکت را ثبت و آنها را به صورت بی‌سیم از طریق بلوتوث منتقل می‌کند. از این داده‌ها برای سفارشی کردن روش درمانی و هم به عنوان وسیله‌ای برای ردیابی پیشرفت استفاده می‌شود. حسگرهای نرم و منعطف تعبیه شده در Connextyle روند توانبخشی بیماران را بهبود خواهد بخشید.

 طراحی یک لباس هوشمند برای بهبود فرآیند توانبخشی

ربات توانبخشی برای بیماران مبتلا به اختلال عملکرد دست

این دستگاه توانبخشی برای بیماران مبتلا به اختلال عملکرد دست ناشی از سکته مغزی، آسیب مغزی و آسیب نخاعی یا عصبی مناسب است. این یک محصول انقلابی و ابتکاری برای بازیابی عملکرد دست است.

این فناوری ترکیبی از رباتیک نرم و نظریه علوم اعصاب است که از عضلات پنوماتیک بیونیک به عنوان منبع قدرت استفاده می‌کند. این دستگاه می‌تواند موجب بهبود حرکت فلکشن و اکستنشن انگشت، کاهش تنش عضلانی، بهبود گردش خون، تسکین ورم و جلوگیری از آتروفی عضلات شود. در عین حال، می‌تواند به کاربران کمک کند تا از طریق تمرین‌ها، اعصاب، مغز و عضلات را دوباره آموزش دهند و برای کنترل عملکردهای حرکتی، عصب‌های مغزی را دوباره بسازند.

بهبود کیفیت زندگی با ربات‌های پوشیدنی

پژوهشگران مؤسسه فناوری جورجیا به دنبال دستگاه‌های رباتیک پوشیدنی هستند که به مردم کمک می‌کند تحرک خود را حفظ یا بهبود دهند. آزمایشگاه‌های این دانشگاه زمینه را برای طیف وسیعی از وسایل فراهم می‌کند که می‌تواند به کودکان، بیماران سکته مغزی، سالخوردگان و افراد قطع عضو کمک کند تا استقلال بیشتری کسب و با راحتی و آسایش بیشتری حرکت کنند.

بدن انسان هر بار که شخص حرکت می‌کند، سیگنال‌های بی‌شماری را پردازش می‌کند. می‌توان این سیگنال‌های عصبی را به دستورات برای طیف وسیعی از اسکلت‌های بیرونی و پروتزها تبدیل کرد تا به صورت یکپارچه عمل کنند، گویی بخشی از بدن انسان هستند.

پوششی برای بهبود عملکرد حرکتی کودکان مبتلا به فلج مغزی

پوشیدنی Mollii شامل ۵۸ الکترود است که برای تحریک ۴۰ عضله کلیدی در بدن تعبیه شده‌اند. Mollii با تحریک الکتریکی فرکانس پایین، اسپاسم، تنش و درد عضلات را برطرف می‌کند و به کاربر کمک می‌کند تا کنترل تنش عضلات را دوباره به دست آورد. همچنین می‌تواند موجب تسهیل انقباض عضلات شود.

پوشیدنی Mollii توسط افرادی که دارای اسپاسم، تنش و درد عضلات هستند، استفاده می‌شود که به طور معمول در افراد مبتلا به فلج مغزی، سکته مغزی، مولتیپل اسکلروزیس، آسیب نخاعی، آسیب مغزی و سایر اختلالات عصبی مشاهده می‌شود. همچنین در مواردی همچون فیبرومیالژی و سایر سندرم‌های درد عضله استفاده می‌شود.

 Mollii هم برای کودکان و هم بزرگسالان مناسب است. این یک وسیله کمکی ایمن و ساده است که می‌تواند کیفیت زندگی را افزایش، درد عضلات را کاهش داده و به بهبود سریع‌تر عملکردهای حرکتی کمک کند. این دستگاه باید هر روز به مدت یک ساعت استفاده شود و ترجیحاً با فیزیوتراپی، تمرین، فعالیت یا حرکت همراه باشد.

المپیک سایبورگ‌ها، CYBATHLON 2020 با ساز و کار جدید برگزار میشود

 CYBATHLON یک رقابت بین‌المللی برای ورزشکاران و افراد معلول است که با کمک ایمپلنت‌های زیستی، پروتزها، اسکلت‌های بیرونی و دیگر فناوری‌های توان‌افزا رقابت می‌کنند. CYBATHLON 2020 که با توجه به همه‌گیری کووید۱۹ به تعویق افتاده بود در تاریخ ۱۳ و ۱۴ نوامبر ۲۰۲۰ در خانه تیم‌ها برگزار می‌شود. تیم‌ها زیرساخت‌های خود را برای مسابقه راه‌اندازی ‌و رقابت‌ها را فیلمبرداری می‌کنند. شرکت کنندگان به جای شروع مستقیم رقابت در کنار یکدیگر، به صورت جداگانه و زیر نظر مقامات CYBATHLON رقابت را آغاز می‌کنند. رقابت‌ها از طریق یک پلت فرم جدید در یک برنامه زنده منحصر به فرد از زوریخ پخش می‌شود.

پروژه جدید اسکلت بیرونی برای کمک به افراد دارای اختلال حرکتی

یک گروه برای شرکت در رقابت Hackaday Prize، ترکیبی از واکر و اسکلت بیرونی برای کمک به افراد دارای اختلال حرکتی ارائه داده‌اند. واکر، ثبات بیشتری فراهم می‌کند و همچنین برای درک بهتر جایی که کاربر می‌خواهد برود و کاری که می‌خواهد انجام دهد، دستورات را به اسکلت بیرونی ارسال می‌کند.

نمایشگر OLED و چهار دکمه روی واکر کاربر را قادر می‌سازد تا کارهایی که می‌خواهد انجام دهد را انتخاب کند: پیاده‌روی، نشستن، ایستادن و روشن و خاموش کردن سامانه. واکر سیگنال‌هایی را به اسکلت بیرونی ارسال می‌کند، تا اسکلت بیرونی فرد را به جلو سوق دهد. در نتیجه افرادی که از ضعف عضلانی و یا عدم کنترل رنج می‌برند، می‌توانند بدون کمک کامل یک مراقب، استقلال بیشتری داشته باشند و حرکات خود را کنترل کنند. همچنین موجب بهبود و تقویت عضلات می‌شود.

شرکت Blatchford، فعال در زمینه فناوری پروتز، یک پروتز هیدرولیک مچ پا با نام ElanIC معرفی کرده است

 ElanIC  دارای یک طراحی هوشمند، کم حجم، سبک و ضدآب است و از نظر بالینی ثابت شده است که موجب راحتی بیشتر، ایمنی بهتر و راه رفتن نرم‌تر می‌شود. با ویژگی‌های منحصر به فرد این مچ پای هیدرولیک جدید، کاربران نیازی به مصالحه در مورد فعالیت‌های مورد علاقه خود ندارند. ElanIC عملکرد طبیعی پا و مچ پا را تقلید می‌کند و اگر کاربر هنگام ایستادن و راه رفتن وزن را به طور مساوی توزیع کند، نتیجه یک تجربه پیاده‌روی نرم‌تر، ایمن‌تر و طبیعی‌تر است.

این مچ پای هیدرولیک نوآورانه از سلامت کاربر، بویژه از استخوان و مفاصل آنها در برابر ساییدگی که برای کاربران اندام مصنوعی معمول است پشتیبانی می‌کند.

قوزک پای سبک‌تر، و قدرتمندتر آزمایشگاه Media در MIT

به ادعای سازندگان TF8 سبک‌ترین بستر بیونیک موجود برای قوزک پا و زانو است. آزمایشگاه Media در MIT محل طراحی نسل بعدی پروتزهاست. TF8 برای فراهم کردن نیروی طبیعی برای حرکت پا با وسعت مناسب ساخته شده است.

فناوری هوشمند LUCI به ویلچرهای برقی کمک می‌کند محیط را ببینند

در ایالات متحده از دستگاهی با قابلیت تحرک نوآورانه رونمایی شده است که صندلی‌های چرخدار برقی را قادر می‌سازد به راحتی و با اطمینان مورد استفاده قرار گیرند و همچنین سطوح پیشرفته‌ای از اتصال و محافظت را ارائه دهند. این دستگاه با نام LUCI، محصول جدیدی از استارتاپ مستقر در نشویل با همین نام است که به یک صندلی چرخدار برقی قدرت”دیدن”، سواری با ثبات، امنیت و اتصال ابری می‌بخشد. دستگاه LUCI به کاربران اجازه می‌دهد ضمن حفظ کنترل رانندگی شخصی از برخورد و تصادفات خطرناک جلوگیری کنند. این دستگاه با قیمت ۸۴۴۴۵ دلار در ایالات متحده در دسترس است.

کنترل دستگاه‌های الکترونیکی با حرکت زبان

طراح، Dorothee Clason به تازگی و به عنوان بخشی از پایان نامه کارشناسی ارشد خود، وسیله‌ای به نام [in] brace طراحی کرده است که امکان تعامل میان انسان و ماشین‌ها را با حرکت زبان فراهم می‌کند. این وسیله دقیقاً به همان روش دستگاه ارتودنسی درون دهان قرار می‌گیرد و کاربران با حرکت دادن یک قطعه مغناطیسی کوچک یک ورودی تولید می‌کنند.

می‌توان از [in] brace در فیزیوتراپی و برای آموزش مجدد حرکت زبان استفاده کرد. همچنین می‌تواند برای مشاغل خاصی که چشم، پا و دست‌های کاربر توسط سایر وظایف اشغال شده باشد، بکار رود. برای نمونه، یک پیانیست ممکن است هنگام پخش یک قطعه، برگه‌های یادداشت دیجیتال را با استفاده از زبان خود جابجا کند. این دستگاه می‌تواند برای افرادی که مهارت حرکتی خوبی در دست یا انگشتان خود ندارند نیز استفاده شود تا دستگاه‌های رایانه‌ای در سراسر جهان قابل دسترس‌تر باشد. دقیقاً مانند رابط‌های مغز و رایانه، چنین دستگاه‌هایی می‌توانند تعامل ما با دنیای دیجیتال را متحول کنند.

استفاده از مغز برای کنترل فناوری‌های دیجیتال: EMOTIV

برخی از افراد دارای اختلال حرکتی قادر به استفاده از دستگاه‌های الکترونیکی و کنترل آن نیستند. EMOTIV تلاش می‌کند ذهن را با ابزارهایی برای کنترل مستقیم فناوری‌های دیجیتال توانمند سازد. EMOTIV از طریق دستگاه‌های جدید و الگوریتم‌های یادگیری ماشین امکان تعامل انسان و رایانه را امکان‌پذیر می‌کند.

امواج مغزی ما به عنوان زبان‌های برنامه‌نویسی عمل می‌کند. هوش مصنوعی این امواج را برای درک دستگاه‌ها، ترجمه می‌کند. به عبارت ساده‌تر، دستگاه مورد نظر شما قادر خواهد بود به معنای واقعی کلمه ذهن شما را بخواند. EMOTIV ابزار معلولان برای زندگی راحت، مهیج و درخشان با تجهیزات پیشرفته است.

کنترل دستگاه‌های الکترونیکی با حرکات چشم

برای افرادی که نمی‌توانند از دست خود به طور کامل استفاده کنند، ممکن است تعامل با دستگاه‌های لمسی و الکترونیکی بسیار دشوار باشد. Zack Freedman برای این افراد Hypervisor را پیشنهاد می‌کند. Hypervisor یک سربند ردیاب چشم است که با رزبری‌پای ساخته شده است و قادر است رایانه، تلفن و تبلت را کنترل کند. این دستگاه پوشیدنی حرکات چشم کاربر و موقعیت مردمک چشم را ردیابی می‌کند تا مکان‌نما را روی دستگاه حرکت دهد. Hypervisor از یک دوربین مادون قرمز تشکیل شده است، یک دوربین کاملاً رنگی روی پیشانی و یک فرستنده و گیرنده مادون قرمز. Hypervisor می‌تواند جایگزین صفحه کلید، ماوس و صفحه نمایش لمسی شود تا افرادی که دارای اختلالات حرکتی هستند با چرخش سر، نگاه کردن و چشمک زدن دستگاه‌های الکترونیکی را کنترل کنند.

 کنترل دستگاه‌های الکترونیکی با حرکات چشم

سامانه‌ای مدولار برای بازیابی عملکرد راه رفتن: WalkStander Sport

واکر WalkStander Sport به عنوان یک سامانه مدولار برای بازیابی عملکرد راه رفتن و فعال کردن افراد دارای معلولیت جسمی طراحی شده است. WalkStander Sport یک وسیله مکانیکی پیشرفته است که دارای ماژول‌های قابل تعویض است و به فرد دارای معلولیت اجازه می‌دهد تا مشابه راه رفتن فیزیولوژیکی یک فرد سالم گام بردارد.

یک واکر هوشمند، همه‌کاره و قدرتمند: E-Pacer

یکی از برجسته‌ترین ویژگی‌های این واکر عملکرد لیفت و حمایت از وزن بدن کاربر است که آموزش و گام برداشتن را مؤثرتر می‌کند. قاب محکم و پایدار این واکر می‌تواند از کاربران تا وزن ۳۵۰ پوند حمایت کند و ارتفاع قابل تنظیم آن تطبیق پذیری بالایی را برای استفاده مراجعان با وضعیت‌های مختلف فراهم می‌کند. E-Pacer می‌تواند یک راهکار دگرگون کننده برای بیماران دارای وزن زیاد و یا بسیار وابسته باشد تا با خیال راحت به دستگاه منتقل شوند و راه رفتن را تمرین کنند.

غلبه بر یخ‌زدگی گام‌ها در بیماری پارکینسون با NexStride

افراد مبتلا به بیماری پارکینسون و برخی از اختلالات عصبی دیگر غالباً از بیماری معروف به یخ زدگی گام‌ها رنج می‌برند. به دلایلی که هنوز کاملاً درک نشده، شروع یک مرحله برای این افراد یک چالش است. بیماران احساس عدم تفکیک بین اراده شخصی و حرکت نکردن پاها را در این زمینه گزارش می‌دهند. این هم ناامید کننده است و هم در بسیاری موارد می‌تواند به سقوط منجر شود.

اکنون دستگاه جدیدی موجود است که از نشانه‌های بصری و صوتی برای کمک به افراد دارای پارکینسون و شرایط مشابه استفاده می‌کند. NexStride به عصا، واکر و چوب‌های پیاده‌روی متصل می‌شود. امید است که این فناوری جدید به افراد مبتلا به پارکینسون اجازه دهد تا با آسودگی بیشتری از خانه خارج شوند و به طور همزمان تمرین‌های مورد نیاز را انجام دهند که به نظر می‌رسد باعث کند شدن پیشرفت بیماری می‌شود.

دانشجویان هاروارد جلیقه‌ای با بازخورد لمسی برای هدایت افراد دارای اختلال بینایی طراحی کردند

دانشجویان دانشگاه هاروارد اخیراً وسیله‌ای پوشیدنی برای افراد کم‌بینا و دارای اختلال بینایی طراحی کردند تا بتوانند راحت‌تر حرکت کنند. این دانشجویان با راه‌اندازی استارتاپ خود به نام Foresight، موفق به طراحی پوشیدنی شبیه به جلیقه شدند. آنها از سطح پیشرفته‌ای از فناوری بینایی رایانه و رباتیک نرم استفاده کردند که به دوربین گوشی هوشمند کاربر متصل می‌شوند.

گوشی هوشمند در زیر گردن افراد قرار می‌گیرد. در اصل، دوربین به کاربر می‌گوید که اشیاء کجا هستند و این اطلاعات به جلیقه‌ای بادی تحویل داده می‌شود تا بازخورد لمسی ارائه دهد. بسیاری از دستگاه‌های پوشیدنی از لرزش برای برقراری ارتباط با کاربران استفاده می‌کنند که می‌تواند برای کاربران ناراحت کننده و آزار دهنده باشد اما این دستگاه جدید با باد کردن احساس راحتی دارد و همان اطلاعات لمسی را ارائه می‌دهد.

 دانشجویان هاروارد جلیقه‌ای با بازخورد لمسی برای هدایت افراد دارای اختلال بینایی طراحی کردند

رونمایی از عینک eSight 4 برای کمک به افراد دچار اختلال بینایی

شرکت کانادایی eSight از جدیدترین نسخه عینک الکترونیکی تقویت کننده بینایی برای افرادی که از ضعف بینایی رنج می‌برند، رونمایی کرد. نمایشگر eSight4 تصاویر گرفته شده و پردازش شده از دوربین را روی عینک نشان می‌دهد. این عینک برای افرادی که دارای انواع بیماری‌های چشمی هستند و قسمت قابل توجهی از بینایی‌شان از دست رفته، مانند رتینوپاتی دیابتی، دژنراسیون ماکولا و بیماری اشتارگات یک نقطه عطف است.

برخی دیگر از ویژگی‌های بسیار خوب eSight4 شامل امکان اتصال به گوشی هوشمند شخصی و مشاهده صفحه موبایل، در صورت نیاز بزرگنمایی و فریز کردن تصویر برای به دست آوردن بهترین ظاهر و استفاده از یک برنامه موبایل برای به اشتراک‌گذاری و ذخیره عکس و فیلم‌های ضبط شده از عینک. از آنجا که دستگاه از نوع ابری است و به راحتی قابل ارتقا است، دیگر ویژگی‌ها را می‌توان در آینده به راحتی به آن افزود.

اسکن وخواندن نوشته ها و اطلاعات محصولات برای افراد نابینا یا دچار اختلال بینایی با برنامه کاربردی Lookout شرکت گوگل

برنامه‌ی کاربردی Lookout قابلیت‌های بسیاری برای افراد نابینا و دارای اختلال بینایی دارد. با کمک دوربین گوشی همراه، این اپلیکیشن، آنچه که می‌بیند تشخیص می‌دهد و به کاربر اعلام می‌کند. همچنین هنگامی‌که دوربین بر یک نوشته قرار گیرد، نوشته شناسایی و توسط برنامه برای کاربر خوانده می‌شود. ویژگی جدید این برنامه، اسکن اطلاعات محصولات در فروشگاه‌ها است. بنابراین، افراد با اختلال بینایی نه تنها به راحتی محصول موردنیاز خود را پیدا می‌کنند بلکه اطلاعاتی همچون تاریخ انقضا، مواد غذایی موجود در محصول و دیگر اطلاعات را به دست می‌آورند.

این برنامه، سیستم عامل اندروید، زبان‌های انگلیسی و اسپانیایی و فرانسوی و آلمانی و ایتالیایی را پشتیبانی می‌کند. توسعه‌ی این اپلیکیشن برای زبان‌های دیگر در حال انجام است. گوگل تلاش می‌کند محصولات خود را برای افراد توانیاب دسترس‌پذیرتر کند.

 اسکن وخواندن نوشته ها و اطلاعات محصولات برای افراد نابینا یا دچار اختلال بینایی با برنامه کاربردی Lookout شرکت گوگل

بیشتر بخوانیم:

>>جدیدترین دستآوردهای رباتیک از گوشه و کنار دنیا

>>تازه های فناوری های رباتیک تابستان ۱۳۹۹


«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *