هوش مصنوعی جان انسان ها را نجات می دهد

طی چند سال گذشته هوش مصنوعی چه در محیط‌های حرفه‌ای و دانشگاهی و چه در میان عموم مردم به موضوع داغی تبدیل شده است. فناوری‌های نوین مبتنی بر AI به سرعت گسترش یافته‌اند و در زمینه‌های متنوع صنعتی و پزشکی به کار می‌روند. در زمانی که بیش از هر زمان دیگر با چالش سلامتی و درمان بیماری دست و پنجه نرم می‌کنیم، هوش مصنوعی چگونه جان انسان را نجات خواهد داد؟ با مجله‌ی فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

کمک به پژوهش‌های حوزه‌ی پزشکی و سلامت و آگاهی رسانی

از ردیابی گسترش بیماری کرونا در سراسر جهان تا بررسی پاسخ ایمنی بدن به این ویروس، AI نقش مهمی در مدیریت بیماری همه‌گیر کوید ۱۹ ایفا کرده است. به عنوان نمونه، Adaptive Technologies با همکاری مایکروسافت، پاسخ‌ سیستم ایمنی بدن به ویروس کوید ۱۹ را با کمک الگوریتم‌های یادگیری ماشین به دست آورده ‌است. این دستاورد در تشخیص و درمان و پیشگیری از بیماری کمک شایان توجهی خواهد بود. داده‌های این پژوهش در دسترس همگان قرار می‌گیرد تا سبب آگاهی هرچه بیشترمتخصصان پزشکی و پژوهشگران و مقامات بهداشت عمومی شود.

بهبود شرایط بخش بهداشت و درمان

با وجود شلوغی بیمارستان‌های درگیر در بیماری همه‌گیر، AI می‌تواند باری که بر دوش سیستم بهداشت و درمان کشورها وجود دارد سبک‌تر کند و بازدهی را افزایش دهد. ربات‌های قابل برنامه‌ریزی بخش بزرگی از کارهای اداری سیستم بهداشت و درمان را انجام می‌دهد. از سوی دیگر، الگوریتم‌های یادگیری ماشین در تشخیص بیماری‌های مزمن و درنتیجه کاهش بستری مجدد در بیمارستان کمک می‌کنند. همکاری رباتیک و AI به محیط بیمارستانی ایمن‌تر و هوشمندتر منجر خواهد شد. پهپادها دارو و تجهیزات پزشکی را به سرعت تحویل می‌دهند.

مبارزه با بیماری

هوش مصنوعی نه تنها در حل چالش کوید ۱۹ بلکه در بسیاری دیگر از بیماری‌ها همچون سرطان نقش پررنگی دارد. به عنوان نمونه، پزشکی دقیق (precision medicine) که مشخصات ژنوم افراد را هدف قرار می‌دهند از AI بهره می‌برد. هدف‌گیری دقیق سلول‌های بیمار، تاثیر بهتر و عوارض جانبی کمتری را نسبت به شیمی درمانی دارد. موسسه پژوهشی مستقل و غیرانتفاعی آزمایشگاه جکسون (Jackson) ابزاری به نام پایگاه دانش بالینی (Clinical KnowledgeBase) ایجاد کرده است. CKB یک پایگاه داده قابل جست‌وجو برای مرتب‌سازی و ذخیره و تفسیر داده از آزمایش‌های بالینی و مقالات پژوهشی است. در این کاربرد، AI حجم عظیم داده‌ها را قابل ذخیره سازی و نگه‌داری می‌کند. افزون بر این، کاربرد چنین اطلاعاتی در دیگر بیماری‌ها و مشکلات پزشکی به طور نامحدود گسترش پیدا می‌کند.

کاهش تصادفات

افزون بر حوزه‌ی پزشکی وسلامت، AI در بسیاری زمینه‌های دیگر سبب ایمنی و نجات جان انسان‌ها می‌شود. سالانه، نزدیک به ۱٫۳۵ میلیون نفر از مردم در تصادف وسایل نقلیه جان خود را ازدست می‌دهند. تعداد بسیاری از عابران پیاده‌ و دوچرخه‌سواران هستند. با معرفی خودروهای خودران، تلفات جانی کاهش خواهد یافت. حتی اگر رانندگان وسایل نقلیه ایمن رانندگی کنند و بر رانندگی درخیابان‌ها تمرکز کنند، احتمال خطای انسان‌ها از خودروهای برنامه‌ریزی شده خودران بیشتر خواهد بود. اگرچه خودروهای خودران پیشرفته بین ۵ تا ۱۰ سال آینده به بازار می‌آیند، هم‌اکنون یک برنامه‌ی کاربردی به نام !important طراحی شده است تا مکان دوچرخه‌سواران و عابران پیاده را در اختیار خودروهای در حال گذر قرار دهد و شاهد ایمنی بیشتر و تصادف کمتر باشیم.

پایداری زیست محیطی

سالانه نزدیک به ۹ میلیون تن زباله‌ی پلاستیکی به اقیانوس‌ها راه پیدا می‌کنند. اگر همین روند ادامه پیدا کند تا سال ۲۰۵۰، تعداد زباله‌های پلاستیکی از تعداد ماهی‌ها در اقیانوس‌ها بیشتر خواهد شد. این یک بحران زیست محیطی به شمار می‌آید که همه چیز را تحت تاثیر قرار می‌دهد. از مرگ ماهی‌ها در زیستگاه‌ها تا انسان‌هایی که از غذاهای دریایی و تعادل اقیانوس ‌ها بهره می‌برند. سازمان The Ocean Cleanup یک سازمان پیشرو است که برای مقابله با مشکل زباله‌های پلاستیکی تلاش می‌کند. این سازمان با کمک مالی مایکروسافت و بهره‌گیری از الگوریتم‌های یادگیری ماشین، حجم و موقعیت آلودگی‌های اقیانوس را ردیابی می‌کنند و با استفاده از دیگر فناوری‌ها، به حذف پلاستیک‌ها از اقیانوس می‌پردازند.

مبارزه با قاچاق انسان

فراتر از انتظار، هوش مصنوعی هم‌اکنون جان میلیون‌ها کودک و زن را از تجارت قاچاق انسان نجات می‌دهد. با هدف بررسی قاچاق انسان، حجم عظیمی داده برای جمع‌آوری و پردازش وجود دارد. هوش مصنوعی با سرعت و دقت بیشتری می‌تواند داده‌ها را پردازش کند. نرم‌افزار تشخیص چهره برای شناسایی مجرمان و قربانیان به کار می‌رود. Code 8.7 یک تلاش مشترک میان چندین موسسه در راستای مبارزه با قاچاق انسان و برده‌داری مدرن است.


بیشتر بخوانیم:

>>نقش صنعت چاپ سه بعدی در مقابله با کرونا
>>با Contact Tracing و مسائل پیرامون آن آشنا شویم
>>تازه های فناوری های رباتیک تابستان ۱۳۹۹


منبع:infusedinnovations

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *