افزایش بهره وری نیروی کار با فناوری پوشیدنی و فناوری شنیداری

فناوری‌ پوشیدنی ، اسکلت‌ بیرونی، هدست‌ واقعیت مجازی، نمایشگر سربند (Heads-Up Display) و هدفون‌ هوشمند (Hearable) در محیط کار و صنایع، انقلاب بزرگی ایجاد خواهند کرد. لباس‌هایی که در فیلم سینمایی بیگانگان (Aliens) به کارگردانی جیمز کامرون (James Cameron) در سال ۱۹۸۶ به تصویر کشیده شد، خارق‌العاده و تخیلی به نظر می‌رسید. امروزه لباس‌های توان‌افزا و ربات‌های پوشیدنی به واقعیت تبدیل شده‌اند. فناوری‌های پوشیدنی همچون ساعت‌ هوشمند، عینک‌ هوشمند، هدفون‌ هوشمند و اسکلت‌ بیرونی، توانایی‌های فیزیکی و ادراکی افراد را در محل کار افزایش می‌دهند. این فناوری‌ها، اطلاعات موردنیاز را با کمک عینک‌های هوشمند نمایش و خطرات احتمالی را هشدار می‌دهند. برای آشنایی با فناوری‌های پوشیدنی که بهره‌وری نیروی کار را در محیط کار افزایش می‌دهند، با مجله‌ی فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.
فناوری پوشیدنی چگونه به افزایش بهره وری نیروی کار کمک می کند ؟

اسکلت‌های بیرونی

شرکت بزرگ خودروسازی فورد (Ford) در دو کارخانه‌ی خود واقع در آمریکا و اسپانیا، تعدادی فناوری پوشیدنی با نام EksoVest را فراهم کرده است. EksoVest یک اسکلت بیرونی صنعتی بالاتنه است. اسکلت بیرونی EksoVest سطح تحمل کارگران را بهبود می‌دهد. شغل کارگران شرکت‌های خودروسازی به قدرت فیزیکی و آمادگی جسمانی بسیاری نیاز دارد. پوشیدن اسکلت بیرونی بهبود زیادی در کیفیت کار آن‌ها ایجاد کرده است. همچنین گزارش شده خستگی آن‌ها پس از ساعت کاری کاهش یافته است.

ارتش آمریکا در سال ۲۰۱۰، اسکلت بیرونی XOS2 ساخت شرکت Sarcos/Raytheon را مورد آزمایش قرار داده است. اسکلت بیرونی از نوع تمام تنه و برای ارتقاء قابلیت تحرک سربازان طراحی شده است. این اسکلت بیرونی ۶۸ کیلوگرم وزن دارد. کاربر با پوشیدن این اسکلت بیرونی، توانایی برداشتن ۹۰ کیلوگرم بار را به دست می‌آورد.

اسکلت بیرونی HULC ساخت شرکت‌های Lockheed Martin و EKSO Bionics بیست و چهار کیلوگرم وزن دارد. کاربر با پوشیدن HULC قادر خواهد بود ۹۱ کیلوگرم بار را در کوله‌پشتی خود حمل کند.

ربات پوشیدنی Cyberdyne’s HAL 5 نخستین رباتی بود که به کاربر اجازه می‌داد ۱۰ برابر وزن متداول، اشیا را حمل کند. در سال ۲۰۱۳ این ربات پوشیدنی، گواهی امنیتی جهانی را دریافت کرد. هم‌اکنون اسکلت بیرونی HAL در بیمارستان‌های کشور ژاپن به کار می‌رود.

فناوری پوشیدنی نمایشگر سربند (HUD)

نمایشگر سربند یا هاد، فناوری پوشیدنی است که کاربر بدون نیاز به تغییر زاویه‌ی دید می‌تواند اطلاعات موردنیاز را مشاهده کند. در دهه‌ی ۶۰ میلادی، Gilbert Klopfstein خلبان فرانسوی نخستین عینک‌های هوشمند را اختراع کرد. این فناوری در هلیکوپترها و هواپیماهای جنگنده‌ی نظامی به کار گرفته شد. خلبان اطلاعات موردنیاز پرواز را با کمک نمایشگر سربند خود مشاهده می‌کند. امروزه هادها در هواپیماهای مختلف از جمله Embraer ، Boeing ، Airbus و Canadair RJ مورد استفاده قرار می‌گیرند.

با نمایش اطلاعات موردنیاز کاربر از جمله دستورالعمل‌ها و توضیحات همزمان با اجرای کار، سرعت عمل و کیفیت کار افزایش می‌یابد. در شرکت هوا و فضای آمریکایی GE Aviation، مهندسان مکانیک با پوشیدن عینک‌های هوشمند، دستورالعمل‌ها را بدون توقف در کار بررسی می‌کنند. برآورد شده است استفاده از عینک‌های هوشمند، بهره‌وری کار را حدود ۸ تا ۱۲ درصد افزایش می‌دهد.

در شرکت داروسازی آمریکایی Pfizer، فناوری‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده برای تجسم دقیق مولکول‌ها استفاده می‌شوند. متخصصان داروسازی با هدست‌های وقعیت مجازی و افزوده مطالعه‌ی مولکول‌ها را از زاویه‎های مختلف انجام می‌دهند.

گجت‌های شنیداری (Hearable)

در شرکت هواپیمایی آلمانی لوفت‌هانزا (Lufthansa) از هدفون‌های هوشمند استفاده می‌شود. به طور معمول، دو تکنسین‌ نیاز است تا دستور‌العمل‌های بخش تعمیر و نگهداری انجام شود. یک تکنسین دستورالعمل‌ها را می‌خواند و دیگری اجرا می‌کرد. هم‌اکنون با کمک هدفون‌های هوشمند تنها یک تکنسین به تنهایی وظایف بخش تعمیر ونگهداری را انجام می‌دهد. چک لیست تعمیر و نگهداری با فناوری شنیداری به دستورات صوتی تبدیل می‌شود. همچنین گزارش وضعیت هواپیما با تبدیل گفتار به نوشتار ذخیره می‌شود. تکنسین گزارش را اعلام و گجت شنیداری ثبت می‌کند. امروزه دستیاران صوتی همچون سیری (Siri) اپل، دستیار گوگل و دستیار الکسا مایکروسافت امکانات ثبت گفتار و پردازش گفتار را دارند.


در همین زمینه بخوانیم:

>>آشنایی با اسکلت بیرونی نرم توان افزای پشتیبان کمر
>>سخنرانی تداکس : پزشکان مهندس (Physicianeer) و فناوری های پوشیدنی
>>بهبود زندگی حیوانات با فناوری های نوین : از پروتزها تا حفاظت گونه های در خطر انقراض


منبع: interestingengineering

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *