چرا فیزیوتراپی برای مدیریت درد مهم است؟

حدود ۵۰ میلیون نفر روزانه درد را تجربه می‌کنند. نظرسنجی انجام شده توسط مرکز کنترل بیماری نشان می‌دهد ۲۰٫۴٪ از بزرگسالان درد مزمن را تجربه می‌کنند و حدود ۷٫۵٪ دردی را تجربه می‌کنند آنقدر شدید که در کار یا زندگی آنها اختلال ایجاد می‌کند. این نیاز به یک راهکار مؤثر برای مدیریت درد دارد. فیزیوتراپی تنها برای بهبود تحرک و بهبودی پس از صدمات نیست. فیزیوتراپی نقش مهمی در مدیریت و درمان درد دارد. و با توجه به بحران مواد افیونی، جایگزینی سفارش شده است زیرا هیچ عوارض جانبی ندارد و یک روش درمانی پایدارتر برای بیماران مبتلا به درد مزمن است. با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

چرا فیزیوتراپی برای مدیریت درد مهم است؟

تسکین درد از طریق فیزیوتراپی چگونه کار می‌کند؟

فیزیوتراپی فراتر از درمان درد است. منبع درد را در بدن شناسایی و آن را از منشأ درمان می‌کند. بدن یک سامانه به هم پیوسته است که از طریق نیروها و نقاط فشار مختلف کار می‌کند. اعصاب و رگ‌های خونی به تمام اندام‌ها و ساختارهای اسکلتی عضلانی بدن متصل هستند. درد عصب در یک ناحیه می‌تواند نتیجه فشرده شدن ماهیچه در ناحیه دیگری از بدن باشد. رفع فشار در آن گروه عضلانی می‌تواند به بازیابی سیال بودن، صاف کردن ناحیه و کاهش درد کمک کند. فیزیوتراپی تعادل و انعطاف‌پذیری را بازیابی می‌کند تا اطمینان حاصل شود عروق خونی و اعصاب مسدود نمی‌شوند.

آیا فیزیوتراپی روش بهتری برای مدیریت درد است؟

آیا فیزیوتراپی روش بهتری برای مدیریت درد است؟

با توجه به اپیدمی مواد افیونی، راهکارهای جایگزین برای مدیریت درد یک نگرانی رو به رشد در میان جامعه پزشکی است. مواد افیونی موجب عوارض جانبی شدید در بین بیماران مبتلا به درد مزمن می‌شود که بزرگترین آنها سوء استفاده و اعتیاد است. بنابر گزارش مؤسسه ملی سوء مصرف مواد مخدر، حدود ۱۰٫۱ میلیون نفر در سال ۲۰۱۹ از مواد افیونی سوء استفاده کردند. مصرف یک قرص ممکن است برای افراد گزینه عالی به نظر برسد. وقتی درد می‌کشند و تنها می‌خواهند دردشان از بین برود، اما ما اثرات مخرب بزرگی را روی افرادی دیده‌ایم که برای کنترل درد، تنها به مواد افیونی تکیه کرده‌اند. مواد افیونی در درمان این نوع دردها برای دوره‌های کوتاه مدت مؤثر هستند و در موقعیت‌های طولانی مدت با خطرات و عوارض جانبی همراه هستند و بسیار کم‌تر مؤثر می‌شوند.

شیوع درد مزمن و استفاده روزافزون از مواد افیونی – که منجر به اعتیاد و مرگ و میر می‌شود – منجر به افزایش تلاش‌ها برای مقابله با درد مزمن با روش‌های دیگر شده است. بهترین روش جایگزین برای کاهش وابستگی به مواد افیونی فیزیوتراپی است. به طور معمول به عنوان یک رویکرد ترکیبی سفارش می‌شود بیماران از حمایت دارویی برای مدیریت درد استفاده کنند، اما همچنین در مراکز توانبخشی فیزیکی ثبت‌نام کنند که به آنها کمک می‌کند درد خود را به روشی بهتر مدیریت کنند. فیزیوتراپی یک روش میان‌بر و یکباره برای تسکین درد نیست. بلکه به مرور زمان درد را تسکین می‌دهد و راهکار طولانی مدتی است. این امر آن را به یک راهکار عالی برای بیمارانی تبدیل می‌کند که می‌خواهند از وابستگی به مواد افیونی اجتناب کنند.

انواع فیزیوتراپی

انواع مختلفی از روش‌های فیزیوتراپی برای مدیریت درد استفاده می‌شود. آنها طبقه‌بندی می‌شوند:

فیزیوتراپی غیرفعال: در روش‌های درمان غیرفعال، بیمار به طور معمول ثابت است، در حالی که درمان‌های درمانی برای کاهش درد روی بدن اعمال می‌شوند.

فیزیوتراپی فعال: روش‌های توانبخشی فعال شامل حرکت و مشارکت بیمار است و ممکن است برای دوره‌های طولانی‌تر مؤثرتر باشد.

چرا فیزیوتراپی برای مدیریت درد مهم است؟

روش‌های درمان فیزیوتراپی غیرفعال

استفاده از گرما یا سرما: این شامل اعمال گرما و یا سرما است که به کاهش اسپاسم عضلانی و التهاب کمک می‌کند.

تحریک عصبی الکتریکی از روی پوست : این روش شامل استفاده از الکترودها برای انتقال جریان الکتریکی خفیف در ناحیه آسیب دیده است. تکانه‌های الکتریکی سیگنال‌هایی را به مغز می‌فرستند که موجب تحریک تولید اندورفین، یک مسکن طبیعی، می‌شود. تحریک الکتریکی اعصاب همچنین به آرامش عضلات کمک می‌کند که موجب تسکین درد می‌شود.

لیزر درمانی: انرژی لیزر به ناحیه خاصی برای تسریع بهبود بافت و کاهش التهاب اعمال می‌شود.

یونتوفورزیس: این روش دارورسانی از روی پوست از جریان الکتریکی برای رساندن استروئیدها به زیر غشای پوست استفاده می‌کند که موجب کاهش درد و التهاب می‌شود.

اولتراسوند: در این روش از امواج اولتراسوند برای نفوذ به بافت‌های نرم و کاهش تنش و درد عضلانی استفاده می‌شود.

ماساژ درمانی: ماساژ به آرامش عضلات، بهبود گردش خون و تسکین درد کمک می‌کند.

روش‌های درمان فیزیوتراپی فعال

تمرینات دامنه حرکتی: تمرینات دامنه حرکتی شامل حرکت مفاصل برای افزایش انعطاف‌پذیری و کشش عضلات و سایر بافت‌ها است. همچنین برای تحریک حسی عالی است. تمرینات دامنه حرکتی می‌تواند غیرفعال، فعال یا با کمک فعال باشد. اسکلت بیرونی ممکن است برای توانبخشی دامنه حرکتی استفاده شود.

تثبیت پویای کمر: پس از آسیب، عضلات کمر ضعیف و گاهی اوقات دچار آتروفی می‌شوند، از این رو نیاز به تمرین‌های ثبات کمر است. هدف از این تمرین‌ها تقویت قدرت کمر، کاهش تنش و افزایش انعطاف‌پذیری است. ورزش‌ها ممکن است شامل کشش زانو به سینه و کشش کمر باشد که به تسکین درد گردن و کمر کمک می‌کند.

تمرین‌های مکنزی: این تمرین‌ها بر روی اکستنشن ستون فقرات و کاهش درد متمرکز هستند. این تمرین‌ها درد را از پاها و بازوها به پشت منتقل می‌کنند که بهتر می‌تواند درد را تحمل کند.

ورزش در آب : این تمرین همانطور که از نامش پیداست در استخر انجام می‌شود. برای کاهش فشار از بدن بیمار به آب متکی است. این به بیماران اجازه می‌دهد تا با درد کمتری عضلات گردن، پشت، ساق و شانه خود را تمرین دهند.

آماده سازی هدفمند و عمومی: این روش شامل استفاده از تمرینات استقامتی، کششی و تقویتی برای تسکین درد در ناحیه خاصی از بدن است.

اهمیت فیزیوتراپی در مدیریت درد

چرا فیزیوتراپی برای مدیریت درد مهم است؟

۱- عوارض جانبی کم

روش‌های مدیریت درد با فیزیوتراپی عوارض جانبی کمی دارند و یا هیچ عوارض جانبی ندارند. روش‌های رایج مانند ورزش در آب، ورزش دامنه حرکتی، تحریک الکتریکی و اولتراسوند روش‌های غیرتهاجمی هستند و خطر عوارض جانبی کمی دارند. این را نمی‌توان با جراحی و دارو مقایسه کرد. برای نمونه، داروهای ضد درد می‌تواند منجر به اعتیاد و وابستگی شود.

ممکن است شگفت زده شوید که عوارض جانبی فیزیوتراپی در واقع مثبت است. آنها عبارتند از: بهبود خلق و خو، فشار خون، کنترل وزن، تراکم استخوان، استقامت، قدرت و خواب.

۲- مدیریت جامع درد

فیزیوتراپی به جای پوشاندن موقت درد، بر درمان علت اصلی درد تمرکز دارد. داروهای ضد درد به طور موقت با پوشاندن درد برای مدت کوتاهی تسکین می‌دهند، اما مشکل واقعی بدن را که موجب ایجاد درد شده، برطرف نمی‌کند. از سوی دیگر، فیزیوتراپی مشخص می‌کند درد از کجا منشأ می‌گیرد و سپس روش‌های درمانی ویژه‌ای را برای کاهش درد در آن ناحیه ارائه می‌کند.

۳- فیزیوتراپی سفارشی است

رژیم‌های فیزیوتراپی به طور کامل متناسب با برنامه، سبک زندگی و اهداف بهبودی بیمار سفارشی شده است. فیزیوتراپیست‌ها برنامه‌های فردی ساختاریافته‌ای ایجاد می‌کنند که به مدیریت درد و کاهش التهاب کمک می‌کند و در عین حال موجب بهبودی می‌شود.

۴- به بهبود سلامت جسمانی کمک میکند

فیزیوتراپی یک فرآیند فعال است که نیاز به مشارکت بیمار دارد. فیزیوتراپی افزون بر کاهش درد، ماهیچه‌ها، تاندون‌ها و رباط‌ها را تقویت می‌کند، دامنه حرکتی را بهبود می‌بخشد، تعادل را بازیابی می‌کند و موجب بهبودی می‌شود.

مزایای دیگر

گزارش شده است بیمارانی که فیزیوتراپی را برای مدیریت درد خود انجام می‌دهند معمولاً هزینه‌های سرپایی و داروخانه‌ای کمتری دارند. آنها همچنین هزینه‌های پزشکی کمتری دارند و به احتمال زیاد از تجویز داروهای افیونی اجتناب می‌کنند.

حرف آخر

فیزیوتراپی روش‌های درمانی مختلفی دارد. این بدان معنی است که برای هر کسی چیزی وجود دارد. اگر بیمار به یک روش درمانی پاسخ ندهد، فیزیوتراپ به شما کمک می‌کند روش دیگری را امتحان کنید تا زمانی که روشی پیدا شود که نتایج دلخواه را به شما می‌دهد. بیماران همچنین می‌توانند چندین روش را ترکیب کرده و رژیم توانبخشی خود را اصلاح کنند.

فیزیوتراپی تنها گزینه بی‌خطری است که بر تسکین درد طولانی مدت تمرکز دارد. جامعه پزشکی نشان داد که این روش برای بیماران مبتلا به بیماری‌های اسکلتی عضلانی طولانی مدت در مقایسه با مسکن‌ها گزینه بهتری است.


>> آشنایی با دستگاه های کمک حرکتی برای توانبخشی سکته مغزی

>> اسکلت بیرونی چگونه از افراد پاراپلژیک پشتیبانی میکند ؟


منبع: eksobionics.com

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *