تجربه ی دنیای واقعی در محیط مجازی با لباس واقعیت مجازی تسلا (Teslasuit)

لباس واقعیت مجازی تسلا با نام Teslasuit، نخستین لباس هوشمند در جهان است که واقعیت مجازی و واقعیت افزوده را به سطح جدیدی وارد می‌کند. لباس شرکت Teslasuit تحول بزرگی در دنیای واقیعت مجازی به شمار می‌آید. با این لباس هوشمند، کاربرد سامانه‌های واقعیت مجازی فراتر از بازی‌های رایانه‌ای خواهد شد. در صنایع مختلف، واقعیت مجازی می‌تواند برای نمایش دیداری اطلاعات (information visualization) به کار رود. در صنایع دفاعی، از محیط‌های شبیه‌سازی شده با هدف آموزش خلبانان، سربازان و نیروی مدیریت بحران استفاده می‌شود زیرا آموزش نیروی دفاعی در محیط‌هایی با تجهیزات واقعی بسیار خطرناک است. پیش‌بینی می‌شود در آینده هزینه‌های مربوط به فناوری واقعیت مجازی کاهش یابد. همچنین انتظار می‌رود، واقعیت مجازی و فناوری‌ لمسی (haptic technology) به صنایع بیشتری همچون صنایع خودروسازی، مراقبت‌های بهداشتی، آموزش و پرورش و توانبخشی وارد شود. برای آشنایی با لباس هوشمند تسلا با مجله‌ی فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

لباس هوشمند تسلا (Teslasuit) تجربه ای متفاوت در دنیای واقعیت مجازی

در لباس هوشمند تسلا که به طور کامل بدن را می‌پوشاند، تعدادی حسگر جاسازی شده است. سامانه‌ی ثبت حرکت این لباس با کمک حسگرها، محل دقیق قرارگیری بدن را به محیط مجازی انتقال می‌دهد. لباس تسلا دارای سامانه‌ی بازخورد کامل حرکت بدن و کنترل دما است و به همین دلیل، تجربه‌ی کاربر در دنیای مجازی به دنیای واقعی نزدیک می‌شود. لباس هوشمند Teslasuit از ترکیبی از چند ویژگی بهره می‌برد:

۱) سامانه‌‌ی بازخورد کامل حرکت بدن، امکان لمس و حضور در دنیای دیجیتال را برای کاربر فراهم می‌کند. این سامانه بر اساس تحریک الکتریکی کار می‌کند.

۲)سامانه‌ی کنترل دما، حس گرما و سرما را برای کاربر فراهم می‌کند و تجربه‌ی واقعیت مجازی به دنیای واقعی نزدیک‌تر می‌کند. این سامانه، تغییرات دمایی را به دنیای مجازی انتقال می‌دهد.

۳)سامانه‌ی ردیابی و ثبت حرکت‌های بدن، ردیابی موقعیت بدن (position tracking) و کنترل وضعیت بدن (gesture control) را انجام می‌دهد.

۴)لباس هوشمند یک سامانه‌ی کاملا بی‌سیم است.

تجربه‌ی کامل واقعیت مجازی و واقعیت افزوده تنها هنگامی به واقعیت تبدیل می‌شود که تمام حس‌های کاربر در دنیای مجازی درگیر باشند. با وجود سامانه‌ی ردیابی دقیق حرکت بدن و سامانه‌ی تحریک عصبی الکترومغناطیسی (TENS یا TNS/EMS)، تجربه‌ی کامل دنیای مجازی امکان‌پذیر شده است. سامانه‌ی تحریک عصبی الکترومغناطیسی از جریان الکتریکی برای تحریک اعصاب بدن استفاده می‌کند. این سامانه پیش از این، با اهداف درمانی به کار می‌رفته است و هم‌اکنون برای بهبود تجربه‌ی واقعیت مجازی استفاده می‌شود.

دیمتری میکالچوک (Dimitri Mikhalchuk) مدیرعامل شرکت Teslasuit، بر این باور است که مرز میان دنیای واقعی و مجازی با لباس هوشمند تسلا از بین خواهد رفت. هم‌اکنون فناوری‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده تنها در صنعت بازی کاربرد دارند. تحریک عضلانی الکتریکی (EMS)، فرآیند انقباض عضلانی با کمک سیگنال‌های الکتریکی است. سیگنال‌های الکتریکی با دستگاه EMS تولید می‌شود. فرآیند EMS با TENS متفاوت است زیرا عضلات را نیز درگیر می‌کند. با لباس هوشمند Teslasuit، حس کردن محیط پیرامون و وزن اجسام در دنیای مجازی امکان‌پذیر می‌شود. هم‌اکنون شرکت Teslasuit در تلاش برای همکاری با توسعه‌دهندگان بازی‌های رایانه‌ای برای همگام‌سازی لباس هوشمند تسلا با بازی‌های واقعیت مجازی است. انتظار می‌رود لباس تسلا در سال ۲۰۱۹ برای خرید در دسترس قرار گیرد.

اگر فیلم سینمایی “بازیکن شماره یک آماده (Ready Player One)” به کارگردانی استیون اسپیلبرگ را تماشا کرده باشید، دنیای مجازی Oasis را دیده‌اید. در این فیلم، شخصیت‌های فیلم با پوشیدن یک لباس هوشمند به دنیای مجازی Oasis وارد می‌شوند.


در همین زمینه بخوانیم:

>>واقعیت افزوده و واقعیت مجازی نسل بعدی رابط های کاربری رایانه
>>توانبخشی فیزیکی با اسکلت بیرونی و واقعیت مجازی
>>با هدست واقعیت مجازی هولولنز، دنیای مجازی را بدون صفحه نمایش کاوش کنید


منبع: interestingengineering

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *