مروری بر اخبار پزشکی زمستان ۲۰۱۸

تجهیزات سلامت روز به روز در حال تغییر و پیشرفت هستند. این پیشرفت می‌تواند موجب درمان بیماری‌های بسیاری شده و کیفیت زندگی را افزایش دهد. با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی به منظور مروری بر اخبار پزشکی فصلی که گذشت همراه باشید.

سنجش علائم حیاتی

ادوات سنجش علائم حیاتی تنوع بسیاری دارند. ردیاب‌های سلامت تنها یک نمونه از این تجهیزات هستند. با پیشرفت فناوری سرانجام امکان استفاده از تجهیزات کوچک در بیمارستان‌ها نیز فراهم می‌شود.

برچسب سلامت اندازه‌گیری علائم حیاتی

این حسگر کوچک بیسیم قادر به ثبت دقیق کلیه‌ی علائم حیاتی قابل ثبت با دستگاه‌های پرحجم بیمارستانی است. Smartcardia مناسب قسمت اورژانس بیمارستان برای اندازه‌گیری علائم حیاتی مانند فشار خون، دما، سطح اکسیژن خون، نبض، آریتمی قلب و فعالیت‌های الکتریکی قلب یا سیستم هدایت الکتریکی قلب است. این دستگاه بیسیم نیاز به استفاده از تعداد زیادی کابل را برای اندازه‌گیری علائم بیمار از بین می‌برد.

پژوهشگران EPFL پس از سال‌ها تلاش با تکمیل این طرح و نوشتن الگوریتم‌های دقیق برای تشخیص درست اطلاعات حیاتی از سایر علائم مربوط به حرکت بیمار و … موفق به کسب گواهی CE برای ارائه‌ی این دستگاه در اتحادیه‌ی اروپا شده‌اند. به گفته‌ی Srinivasan Murali، مدیر اجرایی طرح، دستگاه Smartcadia نخستین دستگاه با دقت کافی است که می‌توان از آن به جای دستگاه‌های بیمارستانی با آسودگی خاطر استفاده کرد.

در گام بعد این دستگاه باید برای استفاده از در منزل بهینه شود. اطلاعات جمع‌آوری شده توسط دستگاه باید به شکلی برای پردازش در دسترس متخصص قرار گیرد. این امر برای جلوگیری از شرایط جدی مانند حملات قلبی بسیار ضروری است. به گفته‌ی مدیر اجرایی این طرح هوش مصنوعی طرح و داده‌های عظیم پزشکی به کمک یکدیگر قادر به تشخیص بی‌سابقه‌ی خطر هستند. وی Smartcardia را دستگاهی ‌بی‌مانند در ضمینه‌ی پیش‌بینی خطر می‌داند. در حال حاضر برای استفاده خانگی این دستگاه آزمایش‌هایی با مشارکت ۲۰۰۰ نفر پیش‌بینی شده است.

فشار خون و الگوریتم گوگل با تحلیل داده‌های چشم

پیش‌تر نیز اخباری پیرامون سنجش سلامت با اسکن چشم منتشر شده بود. از جمله‌ی این اخبار تشخیص رتینوپاتی در افراد دیابتی با برنامه‌ی کاربردی تلفن همراه بوده است. اکنون خبر دیگری در مورد سنجش فشار خون با تحلیل داده‌های چشم منتشر شده است.

.الگوریتم جدید هوش مصنوعی گوگل با نگاه کردن به چشمان، بیماری‌های قلبی را پیش‌بینی می‌کند! دانشمندان گوگل و زیر شاخه‌های فناوری سلامت این شرکت، راه جدیدی برای ارزیابی خطر ابتلا به بیماری قلبی با استفاده از یادگیری ماشین کشف کردند. این نرم‌افزار با تجزیه و تحلیل اسکن چشم بیمار قادر است اطلاعاتی از جمله سن فرد، فشار خون و وضعیت مصرف سیگار را استخراج کند. از این اطلاعات می‌توان برای پیش بینی خطر ابتلا به یک رویداد قلبی همچون حمله قلبی بهره برد. این الگوریتم به طور بالقوه موجب می‌شود پزشکان سریعتر و آسان‌تر خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را بدون نیاز به آزمایش خون، تجزیه و تحلیل کنند.

نحوه تشخیص رگ های خونی با الگوریتم گوگل برای سنجش فشار خون، در تصویر Fundus یا سطح داخلی چشم مقابل عدسی نمایش داده شده است.

فشار خون و حسگر گوشی هوشمند

با این حسگر جدید گوشی هوشمند می‌توان فشار خون را اندازه‌گیری و کنترل کرد. این فناوری راحت‌تر از یک کاف است و می‌تواند به بیماران کمک کند فشار خون خود را در خانه تحت نظارت داشته باشند. پژوهشگران دانشگاه ایالتی میشیگان و دانشگاه مریلند موفق شدند این حسگر و برنامه گوشی هوشمند را برای استفاده آسان بهینه نمایند. بطوریکه تنها با فشار دادن یک انگشت فشار خون را اندازه‌گیری می‌شود. این ابزار موجب میشود افراد بیشتر و راحت‌تر بر فشار خون خود نظارت داشته باشند و یکی از دستگاه‌های مراقبتی قابل حمل به شمار می‌رود.

بیماری پارکینسون

این دستگاه می‌تواند در لحظه علائم بیماری پارکینسون را بهبود بخشد. در این روش که تحریک عمقی مغز نامیده میشود دستگاهی درون قفسه سینه قرار می‌گیرد و سیگنال‌هایی را به مغز می‌فرستد تا پیام‌هایی که موجب ایجاد علائم پارکینسون میشود را مسدود کند.

راه رفتن بیماران مبتلا به پارکینسون و Gait Aid

جلوگیری از یخ زدگی بیماران پارکینسون با کمک ابزار Gait Aid میسر خواهد شد. GYNNO، یک شرکت چینی است که فناوری‌هایی را برای کمک به افراد مبتلا به پارکینسون و سایر اختلالات حرکتی توسعه داده است. این شرکت معتقد است مجموعه‌ی ابزارهای Gait Aid می‌تواند شصت درصد از بیماران مبتلا به پارکینسون را از یخ زدگی (gait freeze) نجات دهد.

یخ زدن گام‌ها زمانی اتفاق می‌افتد که افراد مبتلا به پارکینسون تصمیم به حرکت دارند. آنها انتظار دارند بدنشان به سمت جلو حرکت کند، اما این اتفاق نمی‌افتد. در حالی که یخ زدگی قطعاً ناخوشایند و ناامید کننده است، می‌تواند منجر به سقوط و صدماتی شود. تجهیزات Gait Aid مجموعه‌ای از دستگاه‌ها است که به لگن، پاها و یا یک عصا متصل می‌شود. ایده این است که این دستگاه‌ها با ایجاد سیگنال‌های بصری، صوتی و لمسی راه رفتن کاربر را بهبود بخشند. این سامانه از روش‌های یادگیری رایانه برای بهبود کارایی بیماران خاص استفاده می‌کند.

حنجره‌ی مصنوعی برای بازگرداندن صدا

این حنجره مصنوعی پنوماتیک (PAL) می‌تواند صدای طبیعی بیمارانی که حنجره‌ی خود را از دست داده‌اند بدون نیاز به جراحی بازگرداند. حدود ۳۰۰،۰۰۰ نفر در سراسر جهان به علت سرطان، صدای خود را از دست داده‌اند. دانشمندان مؤسسه‌ی MARCS در دانشگاه وسترن سیدنی یک حنجره‌ی مصنوعی را آزمایش کردند که قادر است صدایی با کیفیت بالا تولید کند. این دستگاه تنفسی مصنوعی پنوماتیک (PAL) بر خلاف پروتزهای موجود که بر ورودی اعصاب یا عضلات حنجره تکیه دارد، از سیستم تنفسی بیمار استفاده می‌کند و نیازی به جراحی ندارد.

پوست الکتریکی به عنوان صفحه نمایش

پوست الکتریکی پژوهشگران دانشگاه توکیو پس از دریافت اطلاعات سلامت به کمک حسگرهای مختلف، این اطلاعات را روی پوست نمایش می‌دهد. به این صورت سایر افراد با نگاه کردن به دست فرد از مشکل وی آگاه خواهند شد. این پوست الکتریکی در مقابل هوا تا یک هفته دوام داشته و با خمش‌ها و پیچش‌های معمول پوست بدن از بین نمی‌رود. در حقیقت همین نکته این پوست الکتریکی را از هم نوعان خود متمایز ساخته است. اتصال پوست به گوشی تلفن همراه به کمک فناوری بیسیم می‌تواند اطلاعات را برای پردازش و یا هر مقصود دیگری ذخیره سازی نماید.

درمان زنگ گوش

پژوهشگران دانشگاه Michigan روشی غیر تهاجمی برای درمان زنگ زدن گوش معرفی کرده‌اند. در این روش مغز به حالت غیر همگام رفته و به صداهای محیط اطراف پاسخ مناسبی خواهد داد. در این روش از الکترودهایی برای تحریک اعصاب حساس به لمس استفاده می‌شود که با صداهایی که توسط یک هدفون شنیده می‌شود هماهنگ می‌شوند. در مغز افرادی که از این عارضه رنج می‌برند تعدادی سلول بیش فعال و بیش هماهنگ شونده وجود دارد. هدف این روش این است که از انتقال سیگنال‌ها توسط این سلول‌ها در مغز، به طور لحظه‌ای، جلوگیری شود.

روش‌های موثر کمک به بیماران

در ادامه مروری بر پنچ روش پزشکی برای بستن زخم، کاهش درد و درمان بیمار با سهولت بیشتر خواهیم داشت. تخت Turn Aid می‌تواند بیمار را به طور خودکار جابه‌جا کند. این تخت برای بیمارانی که جابه جایی آن‌ها دشوار است، سالمندان و افرادی که برای مدت طولانی بستر ی هستند مفید است. روش دیگر استفاده از محفظه‌ی آب برای توانبخشی است. دویدن در این محفظه با کاهش وزن احساس شده توسط فرد، به او در بازیابی توان از دست رفته کمک خواهد کرد.استفاده از پوست ماهی برای کاهش درد توسط پزشکان، ساخت رباتی دقیق برای بخیه زدن و قرص متصل به یک بند از دیگر روش‌های مفید برای کمک به بیماران است.

تصویربرداری فراصوت در حین جراحی

برای نخستین بار تصویربرداری فراصوت از داخل قلب حین عمل جراحی انجام شد. پژوهشگران لندنی اطلاعاتی از سوزن جدیدی منتشر کرده اند که قادر به تصویربرداری از بافت نرم قلب از داخل بدن است. گروهی از پژوهشگران دانشگاه کالج لندن (UCL) و دانشگاه Queen Mary در لندن (QMUL) از سامانه جدید تصویربرداری فراصوت برای جراحی قلب در خوک ها استفاده کردند و با موفقیت تصاویری با وضوح بالا را از نوک سوزن دریافت کردند.


در همین زمنیه در مجله‌ی فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی:
استفاده از یادگیری ماشین در درمان و تشخیص سرطان
آشنایی با بیماری پارکینسون + اینفوگرافی


«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *