معرفی جالب‌ترین ربات‌های پزشکی(بخش دوم)

در ادامه‌ی بخش نخست این مقاله از مجله‌ی فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی نمونه‌هایی از جالب‌ترین ربات‌ها در زمینه‌ی ارائه‌ی خدمات بهداشتی و درمانی را معرفی خواهیم کرد. این وسایل خودکار با یاری پزشکان و کادر بیمارستان‌ها کیفیت خدمات درمانی را افزایش داده و روند درمان بیماران را توسعه می‌بخشند.

نویسنده:Bertalan Meskó

معرفی جالب‌ترین ربات‌های پزشکی

۶- ربات خرس مانند می‌تواند بیماران را تا ۴۰ مرتبه در روز از تخت‌خواب بلند کند

Riba، که نامش مخفف عبارت Robot for Interactive Body Assistance است، رباتی است که وظیفه‌ی کمک رسانی بدنی دارد و عملکرد آن تقریبا مشابه عملکرد ربات TUG است. از این ربات‌ برای کمک رسانی به بیمارانی که در خانه بستری هستند استفاده می‌شود. Robear، نسخه‌ی ژاپنی آن است که به شکل یک خرس کارتونی عظیم‌الجثه طراحی شده است. این دو ربات قادرند بیماران را از تخت‌خواب به صندلی چرخ‌دار منتقل کنند، به آن‌ها برای ایستادن یاری برسانند و برای جلوگیری از ایجاد زخم بستر آن‌ها را چند مرتبه در روز جا به جا کنند.

ربات Riba مکمل بسیار مناسبی در کنار پرستاران و کارکنان بیمارستان برای ارائه‌ی خدمات به بیماران است و وظایف خسته‌کننده‌ای مانند بلند کردن و جابه‌جا کردن بیماران را بر عهده دارد.

۷- رباتی با اندازه‌ای کمتر از یک میلی‌متر که وظیفه‌ی انتقال داروها از طریق جریان خون را برعهده دارد

در فیلم علمی تخیلی Fantastic Voyage که محصول سال ۱۹۶۰ است، یک زیر دریایی و افراد ساکن آن تا ابعاد میکروسکوپی کوچک شده و وارد جریان خون انسان شدند. اکنون این سناریو یک قدم به واقعیت نزدیک‌تر شده است.

پژوهشگران موسسه‌ی ماکس پلانک در حال آزمایش بر روی ربات‌هایی در مقیاس میکروسکوپی هستند که اندازه‌ای کمتر از یک میلی‌متر دارند. این ربات‌ها قادرند در مایعات بدن انسان شنا کنند. می‌توان این ربات‌های میکروسکپی را برای انتقال دارو یا سایر درمان‌های پزشکی با دقت بالایی به کار برد. این ربات‌های کوچک حلزونی شکل قابلیت شنا کردن در مایعات غیر نیوتونی مانند جریان خون، اطراف سامانه‌ی لنفاوی بدن و یا مایعات لغزنده‌ی سطح چشم را دارند.

۸- نمونه‌گیری خون در کم‌تر از یک دقیقه با استفاده از ربات Veebot

در دنیای توسعه یافته اکنون به سختی می‌توان فرد بالغی را پیدا کرد که آزمایش خون نداده باشد. بسیاری از افراد از آزمایش خون دادن وحشت دارند خصوصا اگر به وسیله‌ی سوزن انجام شود. از سویی دیگر گاهی برای این که پرستار یا حجامت‌گر رگ مناسب برای انجام فرآیند نمونه گیری را پیدا کنند، زمان زیادی صرف می‌شود و باید چندین بار تلاش کنند. Veebot که یک ربات نمونه‌گیر خون است، برای یافتن رگ به پرستاران کمک می‌کند و به این تجربه‌ی ناخوشایند سرعت می‌بخشد.

به کمک این ربات تمام فرآیند نمونه گیری در حدود یک دقیقه انجام می‌شود و آزمایش‌ها نشان می‌دهد این ربات می‌تواند با دقتی در حدود ۸۳ درصد بهترین رگ را پیدا کند. درصدی که با دقت عملکرد یک انسان نمونه‌گیر قابل مقایسه است.

۹- ربات PARO استرس بیماران را کاهش می‌دهد

حیوانات خانگی به کاهش استرس کمک می‌کنند و باعث انحراف توجه فرد بیمار از احساس درد و تنهایی می‌شوند. متاسفانه هر بیمارستانی اجازه‌ی این که حیوانات خانگی در کنار بیمار باشند را نمی‌دهد. AIST که یک پیشگام در اتوماسیون صنعتی است، راه حلی برای این مسئله ارائه داده است.

PARO یک ربات پیشرفته‌ی تعاملی است که توسط AIST توسعه یافته است. این ربات که به شکل یک فوک چنگی (harp seal) با پوششی از خز مصنوعی است، احساس راحتی و واقعی بودن را به بیمار انتقال می‌دهد و این امکان را فراهم می‌کند تا مزایای حیوان درمانی برای بیماران در محیط‌های پزشکی مسیر شود. استفاده از این ربات در روند درمان سطح استرس بیماران و همراهان آن‌ها را به میزان قابل توجهی کاهش داده است.


بیشتر بخوانید:

>>معرفی جالب‌ترین ربات‌های پزشکی(بخش نخست)

>>ایمپلنت چشمی بی‌ سیم ، روشی نوین برای درمان نابینایی

>>معرفی محصولات تولیدی چاپ سه بعدی در حوزه‌ی سلامت (بخش نخست)


منبع: linkedin

استفاده و بازنشر این نوشتار تنها با ذکر لینک منبع و نام «مجله‌ی فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی» مجاز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *