معرفی فناوری‌های نوآورانه و تحول آفرین پزشکی از راه دور (بخش نخست)

پزشکی از راه دور یک تقاضای طبیعی را در عصر دیجیتال پاسخ می‌دهد: چگونه بیماران و پزشکان بدون نیاز به صرف زمان برای طی کردن مسافت‌های طولانی به یکدیگر نزدیک‌تر شوند و از تمام مزایای مراقبت‌های بهداشتی بهره‌مند شوند؟ پزشکی از راه دور باید به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از سامانه‌ی مراقبت‌های درمانی در آینده تبدیل شود و اصطلاح telemedicine تنها راهی برای مکالمه از راه دور در نظر گرفته نشود. در این مقاله از مجله‌ی فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی به بررسی برترین راه حل‌های پزشکی از راه دور که در حال حاضر در دسترس هستند، خواهیم پرداخت.

معرفی فناوری‌های نوآورانه و تحول آفرین پزشکی از راه دور (بخش نخست)

Teledactyl به دنبال احساس بیماران از راه دور بود

پزشکی از راه دور معمولا به عنوان یک فناوری جدید معرفی می‌شود که نیاز است برای ارائه خدمات بهداشتی مورد توجه ویژه قرار گیرد حتی اگر تاکید بر اهمیت آن دشوار باشد.

تمایل به وجود پزشکی از راه دور، بیشتر از پیشرفت آن بوده است. در سال ۱۹۲۵، Hugo Gernsback، که یک تکنسین آلمانی بود مفهوم teledactyl را اختراع کرد که نه تنها اجازه می‌داد پزشکان، بیماران را از طریق صفحه‌ی نمایش ببینند، بلکه می‌توانستند به کمک بازوهای ربات آن را لمس کنند. همانطور که Gernsback توضیح داده است این دستگاه امکان احساس کردن از یک فاصله‌ی دور را محقق می‌ساخت. او اساسا هدف و عملکرد پزشکی از راه دور را، کمی فراتر رفتن از آنچه فناوری اجازه می‌دهد، توصیف کرد.

اما نیاز به پزشکی از راه دور بیش از یک قرن است که وجود دارد. این فناوری به خصوص مورد نیاز آن دسته از بیماران است که برای ملاقات پزشک مجبور به طی کردن مسافت‌های طولانی هستند.

معرفی فناوری‌های نوآورانه و تحول آفرین پزشکی از راه دور (بخش نخست)

پزشکی از راه دور جزء اصلی تمرین پزشکی

همیشه انجام تمرین‌های پزشکی منجر به کسب اطلاعات و داده‌های مورد نیاز برای درمان بیماری‌ها شده است و پزشکان بر اساس این دانش تصمیم گیری می‌کنند. پزشکان در گذشته مجبور بودند به تجربیات، قضاوت‌ها و مهارت‌های حل مسئله وابسته باشند و از ابزارهای ابتدایی و منابع محدود استفاده کنند.

همیشه یکی از اجزای کلیدی در انتقال دانش و مهارت پزشکی، ارتباطات همکاران با یکدیگر بوده است. پزشکان در مورد ارائه‌ی گزینه‌های درمان، فرصت‌ها و تحولات جدید به بحث و مشورت با یکدیگر می‌پردازند. هنگامی که آن‌ها با یک موضوع جدید روبرو می‌شوند یا این که باید یک تصمیم سخت بگیرند، می‌توانند با همکاران خود در همان مجموعه مشورت کنند یا تماس تلفنی برقرار کنند و تجربیات خود در یک رویداد پزشکی را به اشتراک گذارند. آن‌ها به تازگی پیامهای خود را طریق رسانه‌های اجتماعی نیز رد و بدل می‌کنند. آن‌ها همچنین از طریق فناوری پزشکی از راه دور با همکاران و متخصصان ارتباط برقرار می‌کنند. مردم فناوری پزشکی از راه دور را به عنوان یکی از فناوری‌های فانتزی عصر اینترنت مطرح می‌کنند در حالی که این فناوری متعلق به اساس تمرین پزشکی است.

معرفی فناوری‌های نوآورانه و تحول آفرین پزشکی از راه دور (بخش نخست)

حضور فیزیکی افراد در عصر دیجیتال نباید بیش از حد باشد

جامعه‌ی پزشکی هنوز هم به حضور فیزیکی افراد توجه ویژه‌ای دارد و هنوز افرادی که با استفاده از پزشکی از راه دور بیماری‌ها را تشخیص می‌دهند، به عنوان بخشی از جامعه‌ی پزشکی به حساب نمی‌آیند. همانطور که Bruce Judson در Huffington Post توضیح داد، مهم‌ترین درس در دو دهه‌ی گذشته این است که حضور فیزیکی در نهایت یک مانع برای رقابت مجازی است. بنابراین ارزیابی پزشکی از راه دور به عنوان یک فناوری غیرضروری و تخیلی کار درستی نیست و باید آن را به عنوان بخش اصلی توجه در برنامه‌های آینده در نظر گرفت.

نمی‌توان انتظار داشت که در عصر دیجیتال هر بیمار برای مسائل درمانی مسافرت کند، در حالی که مدیریت بخش عمده‌ای از زندگی خود را به کمک ابزارهای دیجیتالی انجام می‌دهد. نمی‌توان انتظار داشت که پزشکان از تمام اطلاعات موجود در مقالات پزشکی آگاه باشند. علاوه بر این نمی‌توان انتظار داشت که پزشکان همه‌ی بیماران را ملاقات کنند. سازمان بهداشت جهانی تخمین می‌زند که کمبود ۴٫۳ میلیون نفر پزشک، پرستار و کارکنان بهداشتی در سراسر جهان وجود دارد. در حالی که نیاز به خدمات بهداشتی رو به افزایش است.

معرفی فناوری‌های نوآورانه و تحول آفرین پزشکی از راه دور (بخش نخست)

فناورهای نوآورانه‌ی پزشکی از راه دور که تحول آفرین تاثیرات را داشته‌اند

پاسخ تمامی مسائل مطرح شده در بالا پزشکی از راه دور است. این فناوری فرصت برقراری ارتباط، درخواست و دریافت پاسخ سوالات ضروری که باید در لحظه داده شوند را فراهم می‌کند. پزشکی از راه دور به بیماران ساکن در مناطق دور افتاده این امکان را می‌دهد که از امکانات پزشکی مناصب بهره ببرند و در صورت نیاز با پزشکان متخصص مشورت نمایند.

با توجه به روند رو به رشد این فناوری در ادامه به معرفی تحول آفرین‌ترین راه حل‌های پزشکی از راه دور می‌پردازیم که اهمیت آن‌چه تا کنون بیان شد را نشان می‌دهند.

۱- Doctor on Demand

سرویس Doctor on Demand که در سانفرانسیسکو بنیان گذاری شده و توسط گوگل پشتیبانی می‌شود در سراسر آمریکا بیش از یک میلیون کاربر دارد و امکان دسترسی و برقراری ارتباط با بیش از هزار پزشک را در سراسر ایالات متحده فراهم می‌کند. طبق گفته‌ی New York Times این برنامه‌ی کاربردی از زمان معرفی آن در اواخر سال ۲۰۱۳ چند میلیون بار دریافت شده است. Doctor on Demand می‌تواند تا ۹۰ درصد مشکلات و بیماری‌های رایج که در اورژانس‌ها و شرایط اضطراری به وجود می‌آید را درمان کند و به طرز چشمگیری هزینه‌های مراقبت‌های درمانی را کاهش دهد.

اگر بخواهید کشیدن سیگار را ترک کنید، یا فرزندتان یک اسباب بازی را بلعیده است و یا از بیماری دیابت رنج می‌برید، می‌توانید در هر زمانی از شبانه روز به سرویس Doctor on Demand دسترسی پیدا کرده و در زمان انتظاری که حداکثر ۵ دقیقه است، راه حل مشکل خود را بیابید. این سرویس خدمات مراقبت درمانی عمده‌ای برای شرکت‌های بزرگ چندملیتی و شهروندان آمریکایی ارائه می‌دهد. حتی بدون داشتن بیمه‌ی درمانی هم می‌توان از خدمات این سرویس بهره برد.

معرفی فناوری‌های نوآورانه و تحول آفرین پزشکی از راه دور (بخش نخست)

۲- Health Tap

تعداد قابل توجه بازدیدکنندگان تارنمای Health Tap آن را قابل توجه می کند. سرویس تلفنی این تارنما در سال ۲۰۱۰ تأسیس شد که تا کنون به ۳٫۶ میلیارد پرسش مربوط به سلامت پاسخ داده است. این سرویس ۱۰۸۰۰۰ نفر از متخصصان پزشکی را استخدام کرده و سلامتی را به ۲۴۴۸۹ نفر بازگردانده است. Health Tap یک سامانه‌ی SOS ویژه ارائه داده است که در صورت وقوع یک فاجعه در جایی از جهان، دسترسی سریع به پزشکان مختلف در سازمان‌های پاسخ دهنده میسر می شود.

HealthTap همچنین یک سیستم عامل بهداشتی که HOPESTM نام دارد را برای تاسیسات پزشکی در سراسر جهان ارائه کرده که هدف آن ساده سازی مدیریت پزشکی است. در این سامانه هر بیمار یک پرونده‌ی بهداشتی شخصی دارد که در آن تمام تاریخچه‌ی پزشکی، نتایج آزمایش‌ها و سایر اطلاعات مربوطه ذخیره می شود. همچنین این شرکت سرویس Dr. AI را معرفی کرده است که هدف آن استفاده از پایگاه‌های داده‌ی HealthTap برای پاسخ دادن به مسائل پزشکی ساده‌تر است.

معرفی فناوری‌های نوآورانه و تحول آفرین پزشکی از راه دور (بخش نخست)

برای آشنایی با سایر فناوری‌های پزشکی از راه دور موجود، بخش دوم این مقاله را مطالعه کنید.


بیشتر بخوانید:

>>آشنایی با بیماری پارکینسون + اینفوگرافی

>>برترین و تاثیرگذارترین تخصص های پزشکی در آینده (بخش نخست)

>>برترین فناوریهای پزشکی سال ۲۰۱۶


منبع: medicalfuturist

استفاده و بازنشر این نوشتار تنها با ذکر لینک منبع و نام «مجله‌ی فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی» مجاز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *