نتایج CHASNZ نشان داد که اسکلت بیرونی صنعتی کیفیت خواب را بهبود می بخشد

گروهی در نیوزیلند تصمیم گرفتند درستی این جمله را بررسی کنند: « پوشیدن اسکلت بیرونی شرایط ثانویه مطلوبی ایجاد می‌کند.» گروه سلامت و ایمنی ساخت و ساز نیوزیلند (from Construction Health and Safety New Zealand یا CHASNZ) نتایج پژوهشی کوچک روی سازندگان سقف را منتشر کردند. آنان از این افراد خواستند یک هفته با اسکلت بیرونی منفعل کار کنند. نتایج یک هفته کار بدون اسکلت بیرونی نیز به عنوان نقطه پایه نیز پیش‌تر برای مقایسه بدست آمد. گروه CHASNZ از حسگرهای پوشیدنی برای مقایسه میزان بهبودی استفاده کردند. افراد علاقمند برای مشاهده نتایج می‌توانند در این لینک ثبت نام کنند و وبینار ارائه نتایج را به صورت رایگان مشاهده نمایند. در ادامه این نوشتار از مجله فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی به معرفی آزمایش کنندگان می‌پردازیم.

کار  روی سقف درحالی بدن با زاویه زیاد به جلو خم شده است
اسک

نتایج مثبت ثانویه استفاده از اسکلت بیرونی صنعتی

در صورتیکه با اسکلت بیرونی پزشکی آشنایی داشته باشید، ممکن است به ادعاهایی در مورد اثرات مثبت آن، به جز اثر مستیم آن، برخورد کرده باشید. اثر مستقیم یک اسکلت بیرونی توانبخشی این است که بیمار بدون دخالت تعداد بسیاری متخصص توانبخشی گام برمی‌دارد. اثرات ثانویه آن بهبود کارکرد سیستم گوارش یا بهبود جریان خون است.

به طور مشابه اسکلت بیرونی صنعتی نیز می‌تواند نرخ آسیب حین کار را کم کند و کیفیت کار را بهبود بخشد. اسکلت بیرونی صنعتی همچنین گرفتگی و خستگی عضلات را کاهش می‌دهد. بنابراین کاربر با حس بهتری از سر کار به منزل می‌رود، انرژی بهتری دارد و برای روز کاری آتی آمادگی بیشتری خواهد داشت. اما سنجش این شرایط ثانویه کمی دشوار است. بیشتر پژوهش‌های اسکلت بیرونی نیز در آزمایشگاه و با پوشیدن این دستگاه در کمتر از یک ساعت انجام می‌شود.

CHASNZ و Exxovantage‌ کجا است؟

این‌جاست که CHASNZ وارد کار می‌شود. ارگان CHASNZ در سال ۲۰۱۸ با هدف بهبود زندگی کارگران ساختمانی و افزایش استانداردهای سلامت و ایمنی کار به همراه افزایش بازده در صنعت ساختمانی نیوزیلند تاسیس شد. آنان به همراه سازمان ساخت و ساز سقف در نیوزیلند (Roofing Association of NewZealand) و پخش کننده اسکلت بیرونی Exxovantage‌ دست به کار شدند تا به سوالات دقیقی در مورد اثرات اسکلت بیرونی پاسخ دهند. Exxovantage در این کار به عنوان موسسه‌ای که آزمایش‌هایی برای پاسخ به سوالات دقیق ترتیب می‌دهد، به این کار پیوست. هدف بعدی آنان تکرار آزمایش با شرکت کنندگان بیشتر و بررسی تکرارپذیری آزمایش و نتایج آن است.

شرایط خاص آزمایش اسکلت بیرونی صنعتی برای ساختن سقف

ارايه دهندگان وبینار توضیح دادند که آزمایش براساس وضعیت خاص بدنی سازندگان سقف در حین کار بوده است. آنان در حین کار خستگی ناحیه کمر و پشت را احساس می‌کردند. بنابراین آنان اسکلت بیرونی صنعتی خود را طوری انتخاب کردند که با کار شرکت کنندگان و وضعیت بدنی آنان هماهنگ باشد. در این وضعیت کاربران بدن را بسیار زیاد به سمت جلو خم می‌کنند و قرار گیری بدن به صورت مایل برای ایجاد تکانه قابل توجه در باز و پشت بوده است. این شرایط بدنی این کارگران را در معرض آسیب‌های جدی اسکلتی-عضلانی قرار می‌داد.

CHASNZ این پژوهش را در مقیاس بسیار کوچکی انجام داده است. دور بعدی آزمایش نیز بسیار بزرگ نیست. با این وجود دیدن نتایج خوب در مورد اثرات ثانویه اسکلت بیرونی امیدبخش است. پژوهش‌هایی از این دست محاسبه بازگشت سرمایه اسکلت بیرونی را ساده‌تر می‌کند.

آشنایی با ارائه دهندگان وبینار و نتایج آن

ارائه دهندگان وبینار عبارت بودند از:

  • Chris Polaczuk (CHASNZ)
  • Dr. Kelly Dale (Healthy Lifestyle NZ)
  • Arnaud Daurat (Exxovantage)
  • Paul Stanley-Boden (Red & Black Roofing Co)

لازم به ذکر است که به ندرت در یک وبینار اسکلت بیرونی استفاده کنندگان نیز حضور دارند. بنابراین حضور کاربران در این وبینار ارزشمند است.

عناوین وبینار

۴ دقیقه مقدمه
۵ دقیقه (دقیقه ۴ الی ۹): خلاصه‌ای از آزمایش کار کردن روی سقف با اسکلت بیرونی
۱۰ دقیقه (دقیقه ۹ الی ۱۹): نگاهی به اسکلت بیرونی منفعل پشت HAPO‌
۱۹ دقیقه(دقیقه ۱۹ الی ۳۷): نتایج آزمایش
۷ دقیقه(دقیقه ۳۷ تا )۴۴: نظرات کاربران
دقیقه ۴۴ الی ۵۲: پرسش و پاسخ

سایت CHASNZ شرحی مکتوب نیز از این آزمایش در اختیار علاقمندان قرار می‌دهد. یکی از نتایج پررنگ در این گزارش که در وبینار پررنگ نشده است اهمیت آموزش پیشین در مورد اسکلت بیرونی است. به عنوان مثال اینکه چطور می‌توان این دید که «من قوی هستم و نیاز به فناوری پیشگیری کننده ندارم» را کنار زد. نکته مهم دیگر این است که خطر آسیب، خستگی و آسیب بدنی جزئی جدا ناپذیر از کار است.

گزارش مکتوب و فیلم وبینار در مقایسه با مقاله پژوهش ،متنی عام‌تر و قابل فهم دارند:


اهمیت توانبخشی عصبی برای کودکان مبتلا به فلج مغزی
اسکلت بیرونی JUNIA HEI Motion Project برای کودکان
تکامل اسکلت بیرونی


منبع: exoskeletonreport

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *