نوآوری های اسکلت بیرونی برای توانبخشی فک

اسکلت بیرونی یک حوزه در حال رشد و مورد علاقه در بخش‌های دهان و دندانپزشکی است. برای نمونه، یک اسکلت بیرونی می‌تواند موجب تنظیم حرکت فک و توانبخشی عملکردی دهان شود. اسکلت بیرونی با حفظ و تقویت عملکرد فک و دهان به پیشگیری از ضعف دهان کمک می‌کند. همچنین اسکلت‌های بیرونی را می‌توان برای کمک به بیماران مبتلا به اختلالات فک استفاده کرد. برای آشنایی بیشتر با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

نوآوری های اسکلت بیرونی برای توانبخشی فک

ربات های اسکلت بیرونی توانبخشی عصبی

ربات‌های اسکلت بیرونی توانبخشی عصبی برای درمان بیماران مبتلا به TMD (اختلالات مفصل گیجگاهی فک) طراحی می‌شوند. مشکلات فک مانند آندربایت شدید، اوربایت یا کراس بایت اغلب با جراحی ارتوگناتیک (جراحی تصحیح فک) درمان می‌شوند. جراحی فک، مکان فک را تغییر می‌دهد تا حرکت ایمن دندان را تسهیل کند و ظاهر را بهبود بخشد.

ربات‌های پوشیدنی توانبخشی عصبی به طور بالقوه می‌توانند برای کمک به این بیماران استفاده شوند. برای نمونه، یک محرک پنوماتیکی نرم برای اطمینان از راحتی و ایمنی بیمار ساخته شده است. در عین حال، برخی از طرح‌ها از اسکلت‌های بیرونی رباتیک سبک، فشرده و قابل حمل بر روی شانه تشکیل شده‌اند. همچنین از سامانه‌های بازخورد مبتنی بر EMG و ECG برای کمک به حرکت فک و همچنین برای نظارت دقیق بر پیشرفت طولانی مدت بیمار استفاده می‌شود.

اسکلت بیرونی برای مدیریت TMD

بیماران مبتلا به درد میوفاسیال یا سفت شدن ماهیچه‌ها که باز کردن کامل دهان را دشوار می‌کند نیز ممکن است از ربات‌های ماساژ دهنده و ربات‌های آموزشی دهان بهره ببرند. این ربات‌ها می‌توانند ماساژ فک و صورت و تمرینات توانبخشی را با رژیم‌های درمانی پیشنهادی که در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد بازدهی دارند، انجام دهند. بیشتر بیماران با وجود اهمیت توانبخشی، ادامه دادن این تمرین‌ها را دشوار می‌دانند، اما یک اسکلت بیرونی می‌تواند این مسئولیت را برای بیمار انجام دهد و همچنین باز شدن دردناک و سفت دهان که ناشی از دستگاه‌های موجود است را از بین ببرد. افزون بر این، کمک به باز شدن دهان برای بیماران مبتلا به شرایط مختلف (از جمله آنکیلوز مفصل گیجگاهی فکی و زیر مخاط دهان پس از جراحی) که به تمرین‌های توانبخشی نیاز دارند، بسیار دقیق‌تر کالیبره می‌شود. در آینده، اسکلت‌های بیرونی ممکن است در باز کردن کام، ارتوپدی فک و دهان، حرکت دندان‌های ارتودنسی شده و انحراف استخوان استفاده شوند.

توسعه اسکلت بیرونی در بخش دهان و دندان یک حوزه پژوهشی گسترده است که هنوز در مراحل اولیه خود است. اسکلت‌های بیرونی توانبخشی و توانبخشی عصبی، دو نوآوری کلیدی با توانایی کمک به درمان و توانبخشی فک هستند.


>> آینده ی شگفت انگیز دندان پزشکی و بهداشت دهان و دندان

>> دانشمندان توانستند با میکرو ربات ها، پلاک دندان ها و باکتری دهان را از بین ببرند


منبع: exoskeletonreport.com

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *