تحریک اپیدورال چیست و چه کاربردی دارد؟

درمان تحریک اپیدورال یک روش موفقیت‌آمیز برای بیماران ضایعه نخاعی است که به آنها اجازه می‌دهد عملکردهای حرکتی، حسی و ارادی زیر سطح آسیب خود را بازیابی کنند. این درمان به سرعت به امیدوارکننده‌ترین روش درمان فلجی در جهان تبدیل شده است. این جراحی که هم برای بیماران کوادری‌پلژیک (فلج چهار اندام) و هم برای بیماران پاراپلژیک (فلج اندام تحتانی) مناسب است، فرصتی منحصر به فرد برای تغییر زندگی بیماران پس از ضایعه نخاعی فراهم می‌کند. با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

EPIDURAL STIMULATION

تحریک اپیدورال چیست؟

نخستین مرحله درمان تحریک اپیدورال، جراحی است که شامل کاشت یک محرک نخاعی در فضای اپیدورال ستون فقرات است. این به عنوان یک پل عمل و سیگنال‌های مختل شده مغز را تقویت می‌کند. سپس آنها را به مناطق مسئول عملکرد حرکتی زیر سطح آسیب هدایت می‌کند. این دستگاه یک جریان الکتریکی ساطع می‌کند که موجب انقباض و حرکات ارادی عضلانی می‌شود. پس از کاشت محرک، یک گروه تخصصی فیزیوتراپی برای برنامه‌ریزی محرک کار می‌کنند و شدت و فرکانس جریان را با توجه به بدن و نیازهای فردی هر بیمار تنظیم می‌کنند. بیماران با گروه کار می‌کنند تا یاد بگیرند چگونه بدن خود را دوباره آموزش دهند تا حرکت کند و مستقل‌تر شود.

چه کسانی واجد شرایط این درمان هستند؟

این درمان برای بیمارانی استفاده می‌شود که:

دچار ضایعات نخاعی کامل یا ناقص هستند.

آسیب نخاعی بین سطوح C4 تا T10 داشته باشند.

دست‌کم ۳ ماه از مصدومیت آنها گذشته باشد.

فرد بالای ۱۲ سال سن داشته باشد.

مزایای این درمان چیست؟

تحریک اپیدورال یک درمان جدید برای آسیب نخاعی است که درمان را یک گام جلوتر از روش‌های سنتی می‌برد.

سه ناحیه کلیدی تحت تأثیر آسیب نخاعی وجود دارد – عملکرد حرکتی (حرکت)، عملکرد حسی (احساس) و عملکرد ارادی (عملکردهای بدن). روش‌های سنتی مانند فیزیوتراپی و کاردرمانی یا وسایل کمک حرکتی می‌توانند بر عملکرد حرکتی تأثیر بگذارند و به بیماران کمک کنند تا با مشکل خود زندگی کنند. با این حال، تحریک اپیدورال می‌تواند هر سه عملکرد را از نظر فیزیولوژیکی بهبود بخشد و بیماران نتایج خوبی بگیرند؛ مانند:

حرکت اختیاری

توانایی ایستادن و قدم برداشتن

بهبود قدرت و استقامت

افزایش حس

تنظیم دمای بدن

کاهش اسپاسم

فشار خون تثبیت شده

بهبود کنترل مثانه و روده

تسکین دردهای عصبی

موفقیت‌های بسیاری در استفاده از تحریک اپیدورال برای درمان آسیب نخاعی مشاهده شده است و بیشتر بیماران نتایج خوبی دیده‌اند. افزون‌بر تأثیر این روش درمانی، جراحی کاشت دستگاه نیز کم تهاجمی، سریع و کم خطر و با زمان بهبودی کوتاه است.

نتایج سریع و چشمگیر این درمان منجر به بهبود سلامت روان بسیاری از بیماران می‌شود. بهبود عملکردهای حرکتی، حسی و ارادی تا حد بسیاری بر کیفیت زندگی تأثیر می‌گذارد و به بیماران امیدی دوباره به آینده می‌دهد.


>> کمک به بهبود راه رفتن و کنترل اندام تحتانی پس از آسیب نخاعی با تحریک نخاع

>> استفاده از تحریک اپیدورال برای درمان عوارض آسیب نخاعی در خانه


منبع: veritaneuro.com

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

1 comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *