هفت زمینه‌ی جذاب برای هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۰ (بخش دوم)

هوش مصنوعی در آینده پتانسیلی قوی توام با خطرات احتمالی را برای انسان به ارمغان می‌آورد. اگر چه این صنعت مراحل ابتدایی رشد خود را پشت سر می‌­گذارد، ولی خدمات بی‌نظیری را در اختیار انسان قرار داده است. در این مقاله از مجله‌ی فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی به بررسی زمینه‌­هایی اصلی هوش مصنوعی که توسط کارشناسان این حوزه پیش بینی شده است، می‌­پردازیم و چنانچه هوش مصنوعی در این زمینه‌­ها به نتیجه برسد، شاهد تحولات مهیجی خواهیم بود.

هفت زمینه‌ی جذاب برای هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۰ (بخش دوم)

پیشرفت در عملکرد فناوری پیش­‌بینی متن

فناوری پیش‌بینی متن سابقه‌­ای نسبتا طولانی دارد. اما ممکن است تلفیق هوش مصنوعی با این فناوری، آن را چنان هوشمند سازد که قبل از نوشته شدن متن توسط کاربر، از آن آگاهی کامل داشته باشد. در حال حاضر این فناوری در برنامه­‌هایی مانند Gmail، تحت آزمایش است.

استفاده­‌ی صحیح از این فناوری، به کاربران کمک می­‌کند که سرعت نوشتن خود را به میزان قابل توجهی سرعت بخشند و به خصوص برای افرادی که در شرایط فیزیکی دشواری به سر می‌­برند، کار نوشتن را آسان خواهد کرد.

البته بسیاری از مردم، حتی در صورتی که هوش مصنوعی متن ­آن­ها را به درستی پیش‌­بینی کرده باشد، خودشان کار نوشتن را برعهده می­‌گیرند.

حدس و گمان‌­های بسیاری در مورد چگونگی پیشرفت این فناوری در سال ۲۰۲۰ وجود دارد اما این طور به نظر می­‌رسد که ممکن است در آینده به یکی از ابزارهای پراستفاده­‌ی زندگی روزمره تبدیل شود.

اخلاق کاری بیش از گذشته اهمیت می‌­یابد

هر چه هوش مصنوعی پیچیده­‌تر می‌­شود، لزوم رعایت اخلاق کاری برای توسعه دهندگان این حوزه اهمیت بیشتری پیدا می­‌کند. به این منظور می‌­توان یک چارچوب اخلاقی برای این افراد تعریف کرد که بایدها و نبایدهای استفاده از هوش مصنوعی را گوشزد کند، در عین حال، خلاقیت طراحان این حوزه را محدود نسازد.

حتی این چارچوب که به اختصار Roboethics خوانده می‌­شود، می‌­تواند تا جایی پیشرفت کند که بیان دارد، هوش مصنوعی، چگونه خود عملکردی اخلاق­مدارانه داشته باشد. موضوع نگران کننده­‌ی اصلی، بازداشتن انسان از به کارگیری هوش مصنوعی برای اهداف زیان آور است و سرانجام، این امر برای جلوگیری از ربات‌­ها در جهت آسیب رساندن به انسان­ نیز می­‌تواند صادق باشد.

اسحاق آسیموف در کتابی تحت عنوان “Three Laws of Roboethics”، اشاراتی اولیه به ملزومات Roboethics دارد. برخی استدلال می­‌کنند، بسیاری از مفاهیمی که آسیموف به عنوان قانون طرح می‌­کند ممکن است قبل از به وجود آمدن آن مفاهیم در هوش مصنوعی باشد.

محاسبات کوانتومی، تحولی عظیم در هوش مصنوعی ایجاد خواهد کرد

یکی دیگر از حوزه­‌های مورد توجه در سال ۲۰۲۰، تلفیق محاسبات کوانتومی با هوش مصنوعی خواهد بود. محاسبات کوانتومی وعده‌­ی انقلابی عظیم در زمینه­‌ی علوم کامپیوتری را می­‌دهد و می‌­تواند باعث تحولی چشم‌گیر در هوش مصنوعی نیز باشد.

همچنین با ظهور محاسبات کوانتومی این امید می‌­رود که سرعت و کارایی در نحوه‌­ی تولید، ذخیره­‌سازی و تجزیه و تحلیل حجم عظیمی از اطلاعات به طرز چشم‌گیری بهبود یابد. این موضوع می­‌تواند شامل مواردی چون یادگیری ماشین، هوش مصنوعی و حریم خصوصی باشد.

بشریت و هوش مصنوعی با توجه به افزایش گسترده‌­ای که در سرعت غربال کردن و تولید مجموعه­‌ی عظیمی از اطلاعات وجود دارد، می‌­توانند بهره­‌ی قابل توجهی از مزایای این حوزه­ ببرند. هچنین امکان شکستن هر گونه­‌ای از رمزنگاری فراهم می‌­شود که در چنین شرایطی، جایی برای حریم خصوصی باقی نمی­‌ماند. آیا این پایانی برای حریم خصوصی و شروع انقلابی جدید در صنعت است؟ زمان همه چیز را مشخص خواهد کرد.

محاسبات کوانتومی، تحولی عظیم در هوش مصنوعی ایجاد خواهد کرد

فناوری تشخیص چهره بیش از پیش مورد توجه قرار خواهد گرفت

فناوری تشخیص چهره در حال حاضر نیز بسیار رواج دارد و به قسمتی از زندگی روزمره تبدیل شده است. بسیاری از سازمان‌­های دولتی و خصوصی از این فناوری برای اهداف مختلفی از جمله نظارت، استفاده می­کنند.

در این زمینه به صورت گسترده‌­ای از هوش مصنوعی برای شناسایی افراد، مکان قرارگیری و حرکات‌شان استفاده می‌­شود. حتی برخی از برنامه­‌های در حال توسعه، این قابلیت را دارند که با تجزیه و تحلیل راه رفتن و ضربان قلب افراد، آن­ها شناسایی کنند.

در حال حاضر، نظارت به کمک هوش مصنوعی در بسیاری از فرودگاه‌­های سراسر جهان مورد استفاده قرار می­‌گیرد و به طور گسترده‌­ای توسط نیروهای انتظامی به گرفته می­‌شود. این یک فناوری بسیار پرکاربرد است که به این زودی کنار نخواهد رفت.

تشخیص چهره با هوش مصنوعی

هوش مصنوعی خطوط تولید را بهینه خواهد کرد

در آینده‌­ای نه چندان دور شاهد خطوط تولید کاملا خودکار که توسط هوش مصنوعی هدایت و کنترل می­‌شود، خواهیم بود.

اگر چه هنوز به چنین جایگاهی نرسیده‌­ایم، اما به خودی خود در صحبت­‌هایی که پیرامون بهینه­‌سازی تولید انجام می­‌شود از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین استفاده می­‌کنیم. به کار گیری چنین فناوری­های در تولید، کاهش هزینه­‌ها، کاهش مصرف انرژی و بهبود کیفیت محصول را برای سازمان­‌های مربوطه تضمین می­‌کند.


بیشتر بخوانیم:
آزمایش CompCyst : کاهش جراحی های غیر ضروری پانکراس با یادگیری ماشین
دستیابی به رابط های غیرتهاجمی مغز و رایانه برای کنترل اندام رباتیک
یادگیری ماشین کوانتومی چیست و چگونه میتواند به ما کمک کند؟


منبع: interestingengineering

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *