همه میتوانند به مرد آهنین تبدیل شوند

اسکلت بیرونی با ادغام فناوری رباتیک و هوش مصنوعی به افراد کمک می‌کند دوباره راه بروند، نه اینکه فقط اندام خود را بکشند. با وجود مزایای آشکار اسکلت بیرونی برای معلولان و درمانگران، مشخص نیست چه زمانی می‌تواند از صنعت پزشکی خارج و وارد زندگی روزمره شود. با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

همه میتوانند به مرد آهنین تبدیل شوند

Duoduo، یک فرد پاراپلژیک است که با فناوری اسکلت بیرونی دوباره راه می‌رود و ژست می‌گیرد.

راه رفتن پس از دوازده سال

Duoduo برای نخستین بار پس از دوازده سال توانست به یاد بیاورد که راه رفتن چه حسی دارد. پاهای او به آتل‌های بزرگ مدرن بسته شده است و یک بریس پارچه‌ای از کمر او حمایت می‌کند. همانطور که Duoduo شروع به حرکت می‌کند، پاهای او مسیر آشنا را دنبال می‌کنند. Duoduo پس از این تجربه گفت: «از آن زمان تاکنون گریه می‌کنم. این احساسی است که مدتهاست نداشتم، چیزی که تقریباً فراموش کرده بودم. من راه رفتن را فراموش کرده بودم و فکر می‌کردم بقیه روزهایم را روی ویلچر می‌گذرانم».

در سال ۲۰۰۹، زمانی که Duoduo  هفده ساله بود، او با دوستان خود در طبقه دوم یک مجتمع مسکونی مشغول بازی بود که تعادل خود را از دست داد و سقوط کرد. پس از این حادثه او نمی‌توانست حرکت کند یا پاهایش را حس کند. Duoduo می‌گوید: «در ابتدا شدت جراحت خود را به طور کامل درک نکرده بودم زیرا پیش از آن هرگز کسی را که دچار آسیب نخاعی باشد ملاقات نکرده بودم. پس از مدتی تمرین، پیشرفتی نکردم، آن موقع بود که فهمیدم بهتر نمی‌شوم».

ماه گذشته، Duoduo تماسی از شرکت توسعه فناوری RoboCT دریافت کرد، یک استارت‌آپ که در سال ۲۰۱۷ در هانگژو، مرکز استان ژجیانگ در شرق چین تأسیس شد. تمرکز این شرکت بر روی رباتیک، پزشکی توانبخشی و هوش مصنوعی است. این شرکت از Duoduo خواست که فناوری اسکلت بیرونی آنها را امتحان کند.

کمک به تغییر تجربه توانبخشی

اگرچه به نظر می‌رسد این اسکلت بیرونی از فیلم‌ها بیرون آمده، اما در حال یافتن جایگاهی در زندگی روزمره است، مانند کمک به افراد در بلند کردن اجسام سنگین و حمایت از توانبخشی پزشکی. هنوز مشخص نیست آیا این فناوری از موارد استفاده خاص خارج خواهد شد، زیرا گران و پرهزینه است و به طور طبیعی با زندگی روزمره سازگار نیست.

Zhang Jiyu، مدیر عملیات RobotCT، گفت: «شرکت ما بر روی زمینه پزشکی تمرکز کرده است چرا که اسکلت بیرونی مزایای آشکاری برای معلولان دارد. وقتی فردی توانبخشی را آغاز می‌کند، نخستین گامی که برمی‌دارد با صدهزارمین گام متفاوت است. در هنگام استفاده از تجهیزات، هر گام را می‌توان تنظیم کرد، یک گام می‌تواند ۳۵ سانتی‌متر طول داشته باشد و گام بعدی ۴۲ سانتی‌متر، این به قصد و نیت فرد مربوط است».

این محصول، که در سال ۲۰۱۹ از اداره ملی محصولات پزشکی چین مجوز دریافت کرده، از حسگرهای ادغام شده با هوش مصنوعی برای تنظیم راه رفتن متناسب با کاربر بهره می‌برد. اینگونه حس راه رفتن به کاربر القا می‌شود، نه اینکه تنها احساس کند پاهایش کشیده می‌شود.

Duoduo گفت در گذشته به سه یا چهار نفر نیاز داشت تا به او کمک کنند اندام‌هایش را حرکت دهد. ماشین‌ها، فرآیند توانبخشی را آسان‌تر و مناسب‌تر کرده‌اند.

در حال حاضر، توانبخشی سنتی از تمرینات درمانی برای تقویت بازسازی اعصاب محیطی یا بازیابی عملکردی استفاده می‌کند. حرکت دادن اندام‌ها برای مبارزه با تحلیل عضلانی و بازیابی برخی از عملکردهای اندام آسیب دیده لازم است. اما حرکت دادن به شدت به درمانگران متکی است و همه نمی‌توانند هر روز به مراکز توانبخشی مراجعه کنند. در عین حال تمرینات انجام شده در خانه معمولاً  کافی نیستند.

لبخند گرم و نگرش مثبت

برخلاف لحظات شادی که Duoduo هنگام پوشیدن اسکلت بیرونی تجربه کرد، می‌خواهد انتظارات خود را کاهش دهد. او می‌گوید: «وقتی برای مدت طولانی روی ویلچر زندگی می‌کنید، کم کم به زندگی با این صندلی چرخدار عادت می‌کنید. شما امید زیادی ندارید که بتوانید دوباره راه بروید زیرا داشتن انتظاراتی که هرگز برآورده نمی‌شوند خسته کننده است». اما صرف نظر از وضعیت پزشکی، Duoduo الهام بخش هزاران نفر بوده و در سراسر چین امید ایجاد کرده است. مردم او را “زیبایی جنگجوی فلزی” نامیدند و او را تحسین می‌کنند.

آینده

در سال ۱۹۹۰، آینده‌پژوه و مدیر وقت گوگل،Ray Kurzweil، پیش‌بینی کرد اسکلت‌های بیرونی بیونیک می‌توانند تا اوایل دهه ۲۰۰۰ به افراد پاراپلژیک کمک کنند. پیش‌بینی او به واقعیت تبدیل نشده است، تعداد انگشت‌شماری از محصولات رباتیک در زمینه توانبخشی وجود دارد، مانند Lokomat از شرکت Hocoma سوئیس، Ekso از Ekso Bionics در ایالات متحده و HAL از Cyberdyne ژاپن.

در چین، این فناوری هنوز در مراحل اولیه توسعه خود است. RoboCT در چین پیشروی این صنعت است و با نزدیک به ۲۰۰ بیمارستان همکاری کرده است. محصولات آنها بیش از ۸۰۰۰۰ بار استفاده شده است.

همه میتوانند به مرد آهنین تبدیل شوند
Amanda Boxtel دستگاهی را که توسط Ekso Bionics ساخته شده است به نمایش درآورده است.

Fourier Intelligence مستقر در شانگهای و Milebot مستقر در شنژن نیز فناوری‌های مشابه برای کمک به راه رفتن معلولان توسعه داده‌اند.

Zhang از RoboCT، گفت هدف بلندمدت آنها بیرون آوردن اسکلت‌های بیرونی از مراکز توانبخشی و وارد شدن به زندگی روزمره است. او معتقد است سال‌ها طول می‌کشد تا به این هدف دست یابیم، و هنوز موانع قابل‌توجهی برای پذیرش گسترده‌تر وجود دارد. تجهیزات هنوز برای استفاده روزمره خیلی بزرگ هستند.

همچنین اسکلت‌های بیرونی گران هستند. قیمت یک واحد آن بیش از ۱۰۰۰۰۰ یوان (۱۵۶۰۰ دلار آمریکا) است. در مقام مقایسه، یک ویلچر باکیفیت که ممکن است یک فرد پاراپلژی زمان زیادی را در آن صرف کند، حدود ۲۰۰۰ یوان (۳۱۲ دلار آمریکا) است. با این حال، این فناوری هنوز هم هیجان انگیز است.

خانواده Duoduo دو عضو مسن دارند که مبتلا به همی‌پلژی هستند، بیماری ناشی از آسیب مغزی که منجر به ضعف عضلانی می‌شود. اسکلت بیرونی برای کمک به بازیابی قدرت آنها کاربردی است.


>> شرکت Ottobock با تصاحب suitX به یک ارائه دهنده پیشرو در جهان اسکلت بیرونی تبدیل میشود

>> اهمیت و سنجش راحتی در طراحی اسکلت بیرونی


منبع:  www.scmp.com

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *