هنگام نشستن حرکت مداوم پاها بهتر است یا ثابت نگه داشتن آنها؟

هنگام نشستن حرکت مداوم پاها بهتر است یا ثابت نگه داشتن آنها ؟

پژوهش‌های جدید نشان می‌دهد بی‌قراری و حرکت پاها هنگام نشستن از شریان‌های پا محافظت کرده و مانع بیماری‌های آن می‌شود. پژوهش‌های پیشین نشان داده بود که نشستن برای مدت طولانی هنگام کار با رایانه و یا در طول پرواز جریان خون در پاها را کاهش می‌دهد که این امکان ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را افزایش می‌دهد.

ژائومه پادیلا، استادیار تغذیه و فیزیولوژی ورزش در دانشگاه میسوری و نویسنده ارشد این پژوهش می‌گوید:

«بسیاری از ما ساعت‌ها برای دیدن برنامه تلویزیونی مورد علاقه و یا کار با رایانه می‌نشینیم. ما در تلاش بودیم تا بدانیم آیا حرکت پاها می‌تواند مانع کاهش عملکرد عروق پا که ناشی از نشستن طولانی مدت است، شود؟ در حالی که ما انتظار داشتیم حرکت پاها موجب افزایش جریان خون در اندام تحتانی شود، متعجب شدیم که این امر می‌تواند به به اندازه کافی مانع کاهش عملکرد شریانی شود».

در طول این پژوهش محققان عملکرد عروق پای ۱۱ مرد و زن سالم و جوان را پیش و پس از سه ساعت نشستن مقایسه کردند. از شرکت کنندگان خواسته شد تا در حالت نشسته یک پا را برای یک دقیقه به طور مداوم تکان دهند و با پا ضربه بزنند و پس از آن به مدت چهار دقیقه استراحت کنند، در حالی که پای دیگر کاملاً ثابت است. شرکت کنندگان به طور متوسط در هر دقیقه ۲۵۰ بار پای خود را حرکت دادند.

سپس محققان جریان خون ناحیه رکبی (حفره پشت زانو) را اندازه‌گیری کردند و متوجه شدند همانطور که انتظار می‌رود جریان خون در پای متحرک افزایش قابل توجهی دارد در حالی که جریان خون پای ثابت کاهش یافت.

پژوهش‌ها نشان داده که افزایش جریان خون و پرش همراه با فشار آن (سایش جریان خون به دیواره عروق) محرکی مهم برای سلامت عروق است. با این حال نقش محافظتی حرکت مداوم و بی‌قراری هنوز ثابت نشده است.

محققان هشدار دادند که بی‌قراری و حرکت مداوم جایگزینی برای راه رفتن و ورزش نیست که دارای مزایای قلبی و عروقی باشد. پادیلا می‌گوید: «شما باید تلاش کنید میان نشستن‌های طولانی مدت تا آنجا که امکان دارد بایستید و یا راه بروید اما اگر در وضعیتی گیر کرده که توانایی پیاده‌روی ندارید، بی‌قراری می‌تواند راهکار خوبی باشد. هر حرکتی بهتر از بی‌حرکتی است».

این پژوهش در مجله آمریکایی فیزیولوژی قلب و گردش خون چاپ شده است. مؤسسه ملی بهداشت و جامعه ژاپن برای ارتقای علم، این پژوهش را حمایت می‌کنند.

منبع: futurity.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *