هوش مصنوعی در کدام بخش های حوزه پزشکی و مراقبت بهداشتی کاربرد دارد؟

تاکنون درباره‌ی پتانسیل کاربرد هوش مصنوعی در پزشکی و بخش مراقبت بهداشتی بسیار صحبت شده است اما این پرسش پیش می‌آید هوش مصنوعی در عمل در کدام بخش‌های حوزه پزشکی وارد شده است؟ به طور معمول فناوری‌های نوین در حوزه‌ی پزشکی به آهستگی پذیرفته می‌شوند. با این حال، پزشکان در برخی از حوزه‌ها، هوش مصنوعی را مفید و قابل اعتماد می‌دانند. در این مقاله حوزه‌هایی از پزشکی و مراقبت‌های بهداشتی را معرفی می‌کنیم که هوش مصنوعی به آن وارد شده است. با مجله‌ی فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.
هوش مصنوعی تاکنون در کدام بخش مراقبت‌ بهداشتی و پزشکی وارد شده است ؟

جراحی رباتیک

هم‌اکنون هوش مصنوعی تنها در جراحی‌های رباتیک ساده از جمله جراحی لیزر چشم و جراحی پیوند مو به کار می‌رود.

آنالیز تصویر

آنالیز تصویر به استخراج اطلاعات مفید از تصویر، معمولاً تصاویر دیجیتال، گفته می‌شود. متخصصان به تازگی از سامانه‌های خودکار مبتنی بر هوش مصنوعی و بینایی رایانه برای تجزیه و تحلیل اطلاعات تصاویر همچون تصویر ایکس ری (X-rays) و تصاویر شبکیه چشم استفاده می‌کنند.

ژنتیک

آنالیز ژنتیک یکی از بخش‌های کاربردی پزشکی به شمار می‌آید. ابزار هوش مصنوعی می‌تواند با سرعت و دقت بالا، اطلاعات ژنتیکی را استخراج کند. برای نمونه فناوری شرکت IBM Watson به بررسی ژنتیک افراد می‌پردازد و در کمترین زمان، آزمایش‌های بالینی موردنیاز و داروهای پیشنهادی را ارائه می‌دهد. گفتنی است هوش مصنوعی Watson تنها در کاربردهای محدود و خاص به کار رفته است.

آسیب‌شناسی یا پاتولوژی

آسیب‌شناسی شاخه‌ای از علم پزشکی است که درباره‌ی تأثیر بیماری‌ها و آسیب‌ها در سطح بافتی و سلولی و مولکولی بحث می‌کند. سامانه‌های تجربی مبتنی بر هوش مصنوعی در تجزیه و تحلیل نمونه‌‌‌های بافت‌ها بسیار موفق بوده‌اند اما هنوز برای استفاده‌ی بالینی تایید نشده‌اند.

سامانه تصمیم یار بالینی

سامانه تصمیم یار بالینی (Clinical decision support system) یک سامانه مبتنی بر فناوری اطلاعات سلامت است که به پزشکان و سایر ارائه‌دهندگان خدمات سلامت در فرآیند تصمیم‌گیری کمک می‌کند. سامانه‌های بالینی تصمیم یار مشاهدات و دانش سلامت را به هم بهم پیوند می‌زند تا امکان گرفتن بهترین تصمیم برای کارکنان خدمات درمانی بالینی را با هدف بهبود خدمات سلامت فراهم سازد. برای نمونه بیمارستان‌ها ابزارهایی برای پیش‌بینی شوک سپتیک (septic shock) در بیماران به کار می‌برند اما هنوز این ابزارها تایید نشده‌اند.

پرستاری مجازی

هم‌اکنون سامانه‌های ساده‌ای برای بررسی وضعیت بیمار از راه دور بین دوره‌های ویزیت حضوری استفاده می‌شود. این سامانه‌های مبتنی بر هوش مصنوعی اطلاعات لازم را به صورت خودکار به پزشکان ارسال می‌کنند.

اجرای امور اداری و بیمه پزشکی

بسیاری از شرکت‌ها از ابزارهای هوش مصنوعی برای افزایش بازدهی اجرای کارهای اداری همچون پرداخت هزینه و امور بیمه پزشکی بهره می‌برند.

سلامت روان

پژوهشگران به تازگی در حال طراحی و تولید برنامه‌های کاربردی برای نظارت بر افسردگی افراد هستند. آنها با کمک داده‌های تلفن همراه و شبکه‌های مجازی اطلاعات موردنیاز برای تجزیه و تحلیل سلامت روان افراد را به دست می‌آورند.


در همین زمینه بخوانیم:

>>چرا یادگیری عمیق در دنیای امروز اهمیت دارد؟
>>هوش مصنوعی، استتوسکوپ قرن بیست و یکم
>>رقابت شرکت های بزرگ فناور در ارائه ی برترین فناوری‌ های هوش مصنوعی


منبع: spectrum.ieee

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *