ساخت یک وسیله ارتباطی برای بیماران آسیب مغزی توسط یک پسر ۱۴ ساله

یک مخترع ۱۴ ساله با ساخت وسیله‌ای ساده برای برقرای ارتباط دوستش که از آسیب مغزی رنج می‌برد توجه جهانیان را به خود جلب کرده و الهام بخش افراد بسیاری شده است.

ساخت یک وسیله ارتباطی برای بیماران آسیب مغزی توسط یک پسر 14 ساله

این قابل درک است که شما پس از دیدن و شنیدن صحبت‌های Jacob Smilg، یک پسر ۱۴ ساله در سخنرانی TEDx شوکه شوید. در این سخنرانی Jacob بازگو می‌کند که چگونه با استفاده از دانسته‌های خود و عشق به دوستش اتان (Ethan) دستگاهی برای برقراری بهتر ارتباط وی ساخته است. اتان در یک سانحه دچار آسیب مغزی شده است.

در تابستان سال ۲۰۱۳ در یک اردوگاه تابستانی و هنگام بازی فریزبی (Frisbee) در فضای باز، صاعقه به Ethan Kadish اصابت کرد. این ضربه، وی را دچار ایست قلبی کرد. نتیجه این ایست قلبی، آسیب دیدن سمت چپ مغز وی بود و این ناحیه از مغز عملکرد مستقل خود را از دست داد. او در حال حاضر قادر به صحبت کردن و یا تنفس نیست.

ساخت یک وسیله ارتباطی برای بیماران آسیب مغزی توسط یک پسر 14 ساله

هنگامی که Jacob متوجه شد اتان توانایی چشمک زدن برای پاسخ بله و خیر را دارد ایده‌ای به ذهنش رسید. او با استفاده از یک میکروکنترلر با قاب چاپ سه بعدی، صفحه نمایش LED و دو دکمه بزرگ نصب شده بر روی پشت سری صندلی چرخدار اتان، یک دستگاه ساده بله/خیر ساخت. اتان می‌تواند به جای پلک زدن از این دستگاه برای پاسخ دادن استفاده کند. این موجب می‌شود تا ارتباط واضح‌تر باشد و با افراد بیشتری ارتباط برقرار کند. Jacob می‌گوید: «اتان با دستگاه من می‌تواند به راحتی با یک گروه ارتباط برقرار کند. این مکالمات واقعی موجب خوشحالی و لذت وی می‌شود».

ساخت یک وسیله ارتباطی برای بیماران آسیب مغزی توسط یک پسر 14 ساله

همانطور که Jacob در ویدئوی بالا اشاره می‌کند: یکی از زیبایی‌های این سامانه این است که بسیار ارزان است و قطعات آن نیز در دسترس هستند. با آموزش و به کمک تنها یک جستجو در وب به آسانی می‌توان این نوع فناوری‌ها که زندگی برخی افراد را دگرگون می‌کند، ساخت. حتی یک بچه هم می‌تواند به سادگی یک راهکار پیشنهاد دهد. البته شاید نه هر بچه‌ای، اما دست کم آنهایی که باهوش، مهربان و مدبر هستند همچون Jacob Smilg.

اگر قصد دارید داستان زندگی و پیشرفت اتان را دنبال کنید، او و خانواده‌اش یک وبلاگ ساخته‌اند. Jacob Smilg نیز دارای یک وبلاگ در فیس بوک است. من قصد دارم این مرد جوان الهام بخش را دنبال کنم چون احساس می‌کنم این تازه آغاز راه برای اوست.

منبع: makezine

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *