پروژه Cyberlegs و جایگزینی اندام قطع شده با پای رباتیک

ممکن است شما موارد بسیاری از دست‌های رباتیک را در اخبار دیده‌ باشید اما این به این معنی نیست که پروتزی با فناوری بالا برای اندام تحتانی وجود ندارد. برای نمونه پروژه Cyberlegs در حال توسعه نوعی پای رباتیک است که به افراد قطع عضو کمک می‌کند حرکت کنند و طبیعی‌تر گام بردارند.

پروژه Cyberlegs و جایگزینی اندام قطع شده با پای رباتیک

این سامانه‌ شامل کفش هوشمندی است که با حسگرهای فشار و واحد اندازه‌گیری اینرسی مجهز شده، خود اندام و همچنین یک جزء و الگوریتم که قصد کاربر را رمزگشایی می‌کند و تشخیص می‌دهد که کاربر می‌خواهد چگونه حرکت کند. برای نمونه مشخص می‌کند که کاربر می‌خواهد شروع به راه رفتن کند، برخیزد و یا بنشیند (بر اساس عادات فرد قطع عضو) و برای هر عمل پشتیبانی مناسب را ارائه می‌دهد. کاربرانی که نیاز به کمک بیشتری دارند می‌توانند از یک آتل لگنی برای حرکت مفصل ران استفاده کنند.

هدف پروژه Cyberlegs توسعه یک سیستم مصنوعی شناختی برای جایگزینی و کمک به اندام تحتانی است. این پروژه بررسی خواهد کرد که چگونه انسان می‌تواند با یک دستگاه پای رباتیک نیمه مستقل که فرد را در اجرای وظایف مربوط به نقل و انتقال (مانند راه رفتن، بالا رفتن از پله) همراهی می‌کند، ارتباط برقرار کند. هدف فعالیت‌های پژوهشی در Cyberlegs کاهش بار و فشار روی  قلب و عروق و عضلات باقی‌مانده است.

Cyberlegs یک پروژه مشترک با تعدادی از نهادهای اروپایی است از جمله: دانشگاه لیوبلیانا در اسلوونی، دانشگاه Sant’Anna ایتالیا، بیمارستان Fondazione Don Carlo Gnocchi Onlus در فلورانس و همچنین دانشگاه کاتولیک لووین و دانشگاه وریج بروکسل در بلژیک. پژوهشگران این دانشگاه‌ها از سال ۲۰۱۲ با ۲٫۷ میلیون دلار بودجه از کمیسیون اروپا کار خود را آغاز کردند اما تنها دانشمندان ایتالیایی روز دوشنبه کار خود را به عموم مردم معرفی کردند.

این سامانه تاکنون توسط ۱۲ نفر امتحان شده است. زمانی که گروه کار خود را ارزیابی کردند به این نتیجه رسیدند که برای راحتی باید وزن و اندازه پروتز را کاهش دهند. این گروه امیدوار است بودجه اضافی و لازم را از شرکای صنعتی به دست آورد و Cyberlegs را تا دو یا سه سال آینده روانه بازار کند.


در زمینه پای رباتیک مصنوعی بیشتر بخوانید:

>> تماشا کنید: پای مصنوعی شگفت‌انگیز شیوۀ کار پای واقعی را تقلید می‌کند
>> پای مصنوعی شرکت Ossur همانند پای واقعی عمل می‌کند


منبع: engadget

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *