فشار خون مناسب مبتلایان به دیابت چقدر است؟

فشار خون مناسب مبتلایان به دیابت چقدر است؟ فشار خون دیابت

انجمن ملی بهداشت و رفاه سوئد اخیراً فشار خون هدف و توصیه شده برای بیماران مبتلا به دیابت را افزایش داد. با توجه به مطالعه جدید آکادمی سالرنسکا (Sahlgrenska) این ممکن است منجر به افزایش سکته مغزی یا حمله قلبی شود. این مطالعه بزرگترین مطالعه در این زمینه و براساس اطلاعات مرکز ملی ثبت دیابت است.

در فوریه سال ۲۰۱۵ انجمن ملی بهداشت و رفاه سوئد هدف توصیه شده برای فشار خون سیستولیک (فشار خون زمانی که قلب در حال انقباض است) در دستورالعمل خود برای مراقبت از بیماران دیابتی را از کمتر از ۱۳۰ میلی‌متر جیوه به کمتر از ۱۴۰ میلی‌متر جیوه افزایش داد. این هدف توصیه شده بر چگونگی درمان فشار خون در بیماران مبتلا به دیابت مهم و تأثیرگذار است.

رابطه خطی میان فشار خون و بیماریهای قلبی عروقی

زمینه این تجدید نظر پژوهشی است که نشان می‌دهد نه تنها مقدار بالای فشار خون بلکه مقادیر کمتر از ۱۳۰ میلی‌متر جیوه نیز می‌تواند موجب افزایش عوارض بیماری‌های قلبی و عروقی شود.

پژوهشگران در حال بررسی این موضوع هستند. مطالعه آنها یک رابطه خطی بین فشار خون و بیماری‌های قلبی عروقی نشان داد. هرچه فشار خون پایین‌تر بود موارد کمتری از سکته مغزی و حمله قلبی نیز مشاهده می‌شد، حتی در پایین‌ترین سطح.

استفان بژورک (Staffan Björck) دانشیار بیماری‌های کلیه در آکادمی سالرنسکای دانشگاه گوتنبرگ و یکی از پژوهشگران این مطالعه گفت: «ما اعتقاد داریم که قبول فشار خون بالا در بیماران مبتلا به دیابت صحیح نیست؛ این ممکن است منجر به افزایش سکته مغزی و حمله قلبی در این گروه از بیماران شود».

این مطالعه بر اساس اطلاعات مرکز ملی ثبت دیابت، بیماران و داروهای تجویزی ثبت شده است و شامل ۱۸۷ هزار بیمار مبتلا به دیابت نوع ۲ است که به طور متوسط ۵ سال تحت نظر بودند.

تفاوت اصلی بین این مطالعه و مطالعاتی که توصیه‌های مرکز ملی بهداشت و رفاه سوئد بر پایه آن بنا شده این است که این مطالعه شامل بیمارانی که از بیماری‌های جدی رنج می برند، نیست.

ساموئل ادامسن ارید (Samuel Adamsson Eryd)، دکترای پزشکی و نویسنده اصلی این پژوهش می‌گوید: «آنچه که در این پژوهش می‌بینید این است که با حذف افرادی که بیماری‌های قبلی حادی داشتند، ارتباط میان فشار خون پایین و افزایش خطر سکته مغزی و حمله قلبی از بین رفت». یک توضیح طبیعی برای این مسئله وجود دارد. استفان بژورک می‌گوید: «اگر پژوهش شامل بیمارانی که مبتلا به بیماری‌های حاد دیگری هم هستند شود، این نتیجه بدست می‌آید که فشار خون پایین منجر به افزایش بیماری های قلبی عروقی می‌شود».

حدود ۳۰۰ هزار بیمار مبتلا به دیابت در سوئد وجود دارد اما آنها تنها کسانی نیستند که فشار خون هدف را تحت تأثیر قرار دادند. سازمان‌های متخصص اروپایی و آمریکایی نیز هدف توصیه شده برای فشار خون سیستولیک را به کمتر از ۱۴۰ میلی‌متر جیوه افزایش داده‌اند. به عنوان یک مطالعه جدید که بسیار وسیع‌تر از مطالعات قبلی در این زمینه بوده، موضوع فشار خون هدف در سوئد و دیگر کشورها موضوع مهمی است.

نتایج این مطالعه با عنوان «مطالعه فشار خون و عوارض آن در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ که دچار بیماری های قلبی عروقی نیستند: جمعیت ملی براساس مطالعه کوهورت»، ۴ آگوست در مجله BMJ منتشر شد.


در زمینه دیابت بیشتر بخوانید:

>> التیام زخم‌های دیابتی با الکتریسیته
>> ترکیب لنز تماسی و عینک هوشمند برای نظارت بر دیابت و توزیع دارو
>> لوزالمعدۀ مصنوعی ساختۀ یک پدر مهندس برای کودک دیابتی خود
>> جلوگیری از رشد زخم‌های دیابتی با کفی کفش هوشمند


منبع: eurekalert.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *