طراحی پروتز دست ارزان قیمت با قابلیت ارائه بازخورد لمسی

لورنزو اسپرافیکو، دانشجوی دانشگاه لیدز، یک پروتز دست چاپ سه بعدی با بازخورد لمسی طراحی کرده است که به افراد دچار قطع عضو کمک میکند هنگام تماس با شیئی آن را احساس کنند. این نوع دستگاه معمولاً بسیار گران است، اما تولید افزودنی می‌تواند بدون کاهش اثربخشی دستگاه پروتز، قیمت را کاهش دهد. در حال حاضر، لورنزو نمونه اولیه را طراحی کرده است و قیمت دستگاه خود، با نام T1 را کمتر از ۳۵۰۰ یورو ارزیابی می‌کند. با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

Lorenzo

توسعه پروتزهای چاپ سه بعدی

پروتزهای چاپ سه بعدی اغلب از پلاستیک ساخته شده و بسیار ساده باقی مانده‌اند. هدف اصلی از ساخت آنها ارائه وسیله‌ای شخصی برای کمک به بیماران در زندگی روزمره است تا احساس راحتی کنند. برخی از دستگاه‌های پروتز برای ارائه سایر ویژگی‌های پیشرفته‌تر با الکترونیک ادغام شده است. این دانشجو از دانشگاه لیدز قصد داشت عملکرد پروتز دست چاپ سه بعدی خود را بهبود دهد. او توضیح می‌دهد: «شکاف بزرگی در پیشرفت پروتزها وجود دارد. اگرچه ما در حال توسعه فناوری‌های بسیار پیشرفته برای شبیه‌سازی حرکت و مهارت انسانی هستیم، اما کار بسیار کمتری در زمینه شبیه‌سازی حس لامسه انسان انجام شده است».

نسخه نهایی پروتز دست ارزان قیمت چاپ سه بعدی

مشخص نیست لورنزو از کدام چاپگر سه بعدی برای طراحی پروتز T1 استفاده کرده است. او توضیح می‌دهد که حسگرهای فشاری را در نوک هر انگشت جاسازی کرده است. هر یک از حسگرها به موتورهای لرزاننده متصل شده‌اند تا در مورد نیرویی که کاربر به یک شی وارد می‌کند، هشدار دهند. این فرآیند شبیه‌سازی فشار موجب می‌شود هزینه دستگاه بسیار کمتر از سایر دستگاه‌های پروتز میوالکتریک باشد.

ارتعاشات T1 توسط کاربر و با یک دکمه قابل تنظیم است. همچنین کاربر می‌تواند این ویژگی را به طور کامل غیرفعال کند. سه حالت چنگ زدن را می‌توان انتخاب کرد: دست باز، گرفتن با دو انگشت یا گرفتن با کف دست و همه انگشتان. لورنزو نتیجه می‌گیرد: «عدم بازخورد لمسی در پروتزهای دست، یک تجربه غیرواقعی برای کاربر ایجاد می‌کند. این کار موجب کاهش دقت در حرکت و کنترل چنگ زدن می‌شود. در نتیجه انجام وظایف ظریف و دقیق و تطبیق نیرو برای در دست گرفتن اشیا برای کاربران دشوارتر می‌شود».

افزودن حسگرهای فشاری به نوک انگشتان
افزودن حسگرهای فشاری به نوک انگشتان

لورنزو معتقد است که محصول نهایی می‌تواند کمتر از ۳۵۰۰ یورو هزینه داشته باشد، که یک راهکار مقرون به صرفه برای افراد نیازمند است، به ویژه با توجه به قیمت سایر دستگاه‌های پروتز ساخته شده با فرآیندهای تولید سنتی. به راحتی تصور می‌شود که کاربر نیز می‌تواند این کار را با توجه به سلیقه، شخصی سازی کند و دیدگاه خود را نسبت به این نقص تغییر دهد.


بیشتر بخوانیم:

>> کنترل پروتزهای چاپ سه بعدی توسط عینک واقعیت افزوده

>> گامی بزرگ در توسعه پروتزهای کنترل شونده با ذهن


منبع: ۳dnatives.com

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *