آشنایی با پروژه اسکلت بیرونی MARCH دانشگاه Delft

پروژه March گروهی از دانشجویان هلندی هستندکه مشتاقانه منتظرند تا در رقابت‌های اسکلت بیرونی برقی شرکت کنند.

چگونه و چه زمانی برای نخستین بار در مورد رقابت Cybathlon شنیدید؟آشنایی با پروژه اسکلت بیرونی MARCH دانشگاه Delft

یک فارغ التحصیل از دانشگاه صنعتی دلفت (Delft) نخستین بار در مورد Cybathlon شنید و شگفت زده شده بود که یک گروه دانشجویی از دلفت علاقه‌مند به شرکت در مسابقات اسکلت بیرونی برقی هستند. دانشگاه صنعتی دلفت برای حمایت از گروه‌های دانشجویی در مسابقات و رقابت‌ها معروف است، مانند گروه Nuon Solar و Formula student1، و از آنجا که دلفت در حال حاضر یک اسکلت بیرونی را توسعه داده، تصمیم گرفت در رقابت‌های Cybathlon شرکت کند. تبلیغات در دانشگاه برای تشکیل یک گروه دانشجویی جدید انجام شد و اینگونه پروژه March بوجود آمد. طی سه ماه هسته گروه تشکیل شد. آنها با استخدام بقیه اعضا از رشته‌های گوناگون گروه را تکمیل کردند.

آشنایی با پروژه اسکلت بیرونی MARCH

نقش شما در گروه چیست؟

من نقش روابط عمومی (PR) و مدیر گروه را ایفا می‌کنم. البته این افراد بخشی از گروه ۱۷ نفره ما هستند. هشت نفر از این افراد اعضای اصلی گروه هستند که بخش‌های مهندسی را رهبری و یا فعالیت‌های مدیریتی را انجام می‌دهند. نه نفر دیگر دانشجویانی هستند که به صورت پاره وقت روی بخشهای خاصی از اسکلت بیرونی تمرکز می‌کنند. ما همچنین از دانشجویان کارشناسی و یا کارشناسی ارشدی که تمایل دارند موضوع پروژه پایانی یا پایان نامه خود را در رابطه با کنترل اسکلت بیرونی انتخاب کنند کمک می‌گیریم. ما قطعاً با همکاری هم پروژه موفقی خواهیم داشت.

چه نگرانی‌هایی در مورد این رقابت خاص وجود دارد؟

از آنجا که اسکلت بیرونی یک مفهوم فناوری کاملاً جدید است، تحقیق و توسعه بسیاری باید انجام شود تا یک اسکلت بیرونی فراهم آید که بتواند از تمام شش مانع عبور کند. حفظ ثبات و پایداری در حال حاضر یک کار چالش برانگیز برای اسکلت بیرونی و کاربر آن است. این کار هنگام راه رفتن بر روی پله‌ها سخت‌تر هم می‌شود.

انگیزه شما برای پیوستن به رقابت Cybathlon و پژوهش در این زمینه چیست؟

گروه ما به طور کامل از دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد تشکیل شده و آنها قصد دارند علم و دانشی را که طی سال‌ها به دست آوردند با یک پروژه در سطح بالای فناوری به چالش بکشند. به چالش کشیدن خود و پیشبرد فناوری به سوی زندگی بهتر و راحت‌تر، یک راه ایده‌آل برای انجام این خواسته بود. رقابت Cybathlon بستری مناسب برای آزمون ایده‌های نو و دانش است در حالی که تأثیری مثبت در جامعه هم دارد.

آشنایی با پروژه اسکلت بیرونی MARCH

شما چه انتظاراتی از حضور در این رویداد دارید؟

ما به عنوان یک گروه از پیوستن به این رویداد (به عنوان بازدید کننده چون ما هنوز اسکلت بیرونی نداریم) احساس خوبی داریم. ما عملکرد گروه‌ها در این زمینه را مشاهده می‌کنیم و چالش برانگیزترین موانع را در این راه شناسایی خواهیم کرد.

آیا شما از یک دستگاه تجاری در دسترس استفاده می‌کنید و یا در حال توسعه دستگاه خود هستید؟ چه چیزی باعث منحصر به فرد بودن دستگاه شما شده است؟

اساس طراحی ما در پروژه March اسکلت بیرونی MINDWALKER است، که یکی از نتایج حاصل از پروژه تحقیقاتی اتحادیه اروپا به نام Symbitron است. چیزی که باعث می‌شود اسکلت ما منحصر به فرد باشد روش حفظ ثبات و پایداری آن است. همچنین تمرکز طراحی اسکلت بیرونی جدید ما راحتی بیشتر کاربر و وجود بخش‌های جانبی بیشتر است.

شما الان در چه مرحله‌ای هستید ؟ انتظار دارید چه زمانی نخستین آزمایش‎‌ها را شروع کنید؟

در حال حاضر ما در مرحله طراحی هستیم. طراحی بخش‌های مکانیکی جدید انجام شده و نخستین شبیه‌سازی برای الگوریتم ها انجام و آزمایش شده است. ما انتظار داریم که اسکلت بیرونی March تا ماه فوریه ساخته شود. پس از پایان کار بخش‌های مکانیکی، آزمایش‌ها شروع خواهد شد و نخستین الگوریتم‌‌ها بر روی March بارگذاری خواهد شد. انتظار می‌رود الگوریتم‌های راه رفتن و حفظ ثبات در پایان ماه ژوئیه به اتمام برسد؛ در آن زمان ما یک اسکلت بیرونی با عملکرد بالا و یک کاربر آموزش دیده خواهیم داشت.

آیا کاربر موردنظر خود را پیدا کرده‌اید؟

ما با Sint Maartenskliniek در Nijmegen همکاری نزدیکی داریم. Sint Maartenskliniek یک مرکز توانبخشی تخصصی برای بیماران فلج است. آنها ما را در فرآیند انتخاب کاربرکمک خواهند کرد.

با چه چالش‌هایی روبرو هستید ؟

بزرگترین چالش افزون بر ساخت یک اسکلت بیرونی، مدیریت زمان است. برای اینکه قادر به ساخت و تکمیل چنین دستگاه پیچیده‌ای باشید برنامه‌ریزی، مدیریت گروه و زمان اهمیت بسیاری دارند.

شما امیدوارید در طول این توسعه و آموزش چه مسئله علمی را حل کنید؟ آینده‌ی این فناوری که در Cybathlon نمایش داده خواهد شد چیست؟

امیدواریم توسعه‌ها و نوآوری‌های ساخته شده در Cybathlon باعث بالا بردن عملکرد اسکلت بیرونی شود و به افراد پاراپلژی در سراسر جهان کمک کند تا دوباره قدرت حرکت خود را بدست آورند. یکی از پرسشهایی که ما می‌خواهیم به آن پاسخ دهیم آن است که «بهترین روش تعامل فرد با فناوری پوشیدنی تمام بدن برای این که بتواند بر چالش‌ها غلبه کند چیست؟»


در همین زمینه بخوانید:

>> رقابت‌های Cybathlon نشان دهنده مزایای فناوری زیستی برای میلیون‌ها معلول
>> آماده شدن معلولان برای شرکت در نخستین المپیک سایبورگ های جهان


منبع: ETH Zurich

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *