چگونه یکی از برندگان المپیک سایبورگ ها، CYBATHLON، باشیم؟

پروژه‌ی منحصر به فرد ETH زوریخ ادامه دارد. سومین دوره رقابت CYBATHLON از ۲۵ تا ۲۷ اکتبر ۲۰۲۴ در زوریخ برگزار می‌شود. ۱۶۰ تیم بین‌المللی از دنیای دانشگاه و صنعت در رقابتی منحصر به فرد با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت. افزون براین، دو رشته دیگر به شش رشته اصلی این رقابت افزوده شده است: مسابقه‌ای با استفاده از فناوری‌های کمک بینایی هوشمند و مسابقه‌ای با استفاده از ر‌بات‌های کمکی. برای آشنایی بیشتر با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

چگونه یکی از برندگان المپیک سایبورگ ها، CYBATHLON،  باشیم؟

برنده شدن در رقابت CYBATHLON آسان نیست. در سال ۲۰۲۰ و دوره گذشته این رقابت، ۵۱ تیم از ۲۰ کشور با هم مبارزه کردند. اگر می‌خواهید تیم شما در سال ۲۰۲۴ در صدر جدول باشد، با این چهار گام می‌توانید شانس خود را برای برنده شدن بالا ببرید.

۱- آماده شوید

پیش از آغاز، بدانید که این رقابت چگونه است و چه قوانینی دارد. معیارهای ویژه‌ای وجود دارد که باید توسط تیم‌ها و کاربرانشان رعایت شود، و حتی اگر پیش از این در یک رویداد CYBATHLON شرکت کرده باشید، سال ۲۰۲۴ رقابت در سطح جدیدی خواهد بود، با وظایف کمتر قابل پیش‌بینی که نیاز به واکنش سریع تیم‌ها دارد. پیش از آغاز طراحی و ساخت، با فرآیندها آشنا شوید.

برای سال ۲۰۲۴، دو رشته جدید افزوده شده است: فناوری‌های کمک بینایی هوشمند برای افراد دچار نقص بینایی شدید و مسابقه‌ای با ربات‌های کمکی برای افراد دچار آسیب شدید اندام‌های فوقانی و تحتانی، تا در کنار شش مسابقه دیگر قرار گیرد:

مسابقه پروتز بازو

مسابقه رابط مغز و رایانه

مسابقه اسکلت بیرونی

مسابقه دوچرخه‌سواری تحریک الکتریکی عملکردی

مسابقه پروتز پا

مسابقه ویلچر

۲- کاربر شما یک عضو حیاتی تیم است

کاربر شما تنها یک استفاده کننده از نوآوری تیم در مسابقه نیست، آنها باید راهنمای شما در طول فرآیند توسعه باشند. از تجربیات ارزشمند آنها استفاده کنید و از آنها در طراحی دستگاه خود کمک بخواهید. برندگان مسابقه رابط مغز و رایانه در سال ۲۰۲۰ از دانشگاه پادووا، WHi، معتقدند که این بسیار مهم است: «کاربرِ خود را در توسعه سامانه BCI مشارکت دهید. به پیشنهادات آنها گوش دهید و سعی کنید BCI را مطابق با نیاز آنها سفارشی کنید».

KC Kong، از تیم Angel Robotics – برنده طلا و برنز  در مسابقه اسکلت بیرونی ۲۰۲۰- نیز موافق است: «کاربر ما یکی از پژوهشگران اصلی تیم بود که به طور فعال ایده‌های خلاقانه بسیاری ایجاد کرد».

ساخت دستگاه با کمک کاربر آن، نه تنها شانس شما را برای کسب رتبه برتر افزایش می‌دهد، بلکه احتمال مفید بودن و در نتیجه استفاده از فناوری شما را در زندگی روزمره افزایش می‌دهد.

۳- بیشتر تمرین و آزمایش کنید

هرچه بیشتر تمرین و آزمایش کنید، طراحی شما بهتر خواهد شد. شما می‌توانید با آزمایش کردن و درس گرفتن از اشتباهات و نقص‌هایی که با آن مواجه می‌شوید، دستگاه کمکی خود را بهبود بخشید.

همانطور که KC Kong می‌گوید: «الزامات CYBATHLON ما را مجبور کرد سامانه خود را برای تقویت استحکام و قابلیت اطمینان مورد نیاز برای مسابقه دوباره طراحی کنیم».

Luca Tonin از تیم WHi می‌گوید رویدادهای CYBATHLON استرس‌زاترین سناریوی ارزیابی فناوری کمکی شما است. همه چیز باید از نقطه نظر فنی به خوبی کار کند.

هدف رویداد CYBATHLON آزمایش فناوری‌های کمکی در خارج از آزمایشگاه است و به پژوهشگران اجازه می‌دهد تا طرح‌های خود را در مقابل دیگران محک بزنند. تمرین سناریوهای مختلف به شما کمک می‌کند تا مطمئن شوید برای مسابقه آماده هستید.

۴- کاری کنید فراتر از مسابقه نیز جواب‌گو باشد

حدود ۱۵ درصد از جمعیت جهان – ۱٫۱ میلیارد نفر – با نوعی ناتوانی زندگی می‌کنند. در حالی که رقابت CYBATHLON برای بسیاری از تیم‌ها از جمله WHi نقطه‌ برجسته‌ای است، هدف این رویداد بهبود زندگی افرادی است که دچار معلولیت هستند. این را در نظر داشته باشید: چگونه می‌توانید طراحی خود را در دسترس، مناسب برای زندگی روزمره، قابل استفاده در دراز مدت و مقرون به صرفه کنید؟

CYBATHLON واقعی است. KC Kong می‌گوید: این رقابت حل مشکلاتی است که ما در زندگی روزمره با آن مواجه می‌شویم و ما را مجبور می‌کند تا چیزی عملی ایجاد کنیم. و به یاد داشته باشید: CYBATHLON تنها یک نقطه آغاز است.

CYBATHLON یک فضای منحصر به فرد و هیجان انگیز برای نوآوری است. در حالی که همه می‌خواهند کار خود را به نمایش بگذارند و نخستین جایگاه را در مسابقه کسب کنند، هدف این رقابت این است: چگونه می‌توانیم از ذهن‌های بزرگ و فناوری پیشرفته برای تغییر زندگی استفاده کنیم.

KC Kong معتقد است: «کسب مدال چیز بزرگی است، اما نباید هدف، شرکت در CYBATHLON باشد. برای تیم من، رقابت واقعی پس از پایان مسابقه CYBATHLON آغاز شد. بسیاری از افراد دچار معلولیت با من تماس گرفتند و در مورد برنامه‌های ما برای تجاری‌سازی این فناوری پرسیدند».


>> المپیک سایبورگ‌ ها در نسخه جهانی: CYBATHLON 2020

>> پایان یک رقابت منحصر بفرد: Cybathlon 2016 المپیک سایبورگ ها


منبع: cybathlon.ethz.ch

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *