پوستی مصنوعی که به قلقلک واکنش نشان می دهد

پژوهشگران Telecomm ParisTech و دانشگاه Sorbonne و Bristol یک غشا پوست مانند برای برهم‌کنش با تلفن‌های همراه و رایانه‌ها ساختند. فناوری ذکر شده گامی نوین در فناوری‌های لمسی محسوب می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر با مجله‌ی فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

پوست مصنوعی به عنوان رابط کاربری برای تشخیص مکان، شدت و فشار لمس کاربر. با این پوست می‌توان قلقلک، نشگون، و انواع حرکات دست را تشخیص داد.

با غشا مصنوعی دانشگاه Bristol آشنا شوید

غشا ساخته شده نه تنها در ظاهر بلکه در کارکرد نیز مشابه پوست انسان است. ذکر شده با الهام از ساختار پوست ساخته شده است و در واقع یک غشا چندلایه‌ی سیلیکونی است. پوست مصنوعی فوق یک لایه‌ی سطحی، یک لایه از الکترودهای رشته‌ای و یک لایه‌ی hypodermis دارد. به همین دلیل این ساختار منسجم بوده و حرکات دست کاربر را به خوبی آشکار می‌سازد. تشخیص انواع حرکت دست، حتی قلقلک یا نشگون گرفتن، با این ساختار ممکن است.

استادیار دانشگاه Bristol بانام Dr Anne Roudaut هدف از ساخت این پوست مصنوعی را به کارگیری یک سامانه‌ی آشنا برای برهم‌کنش با رایانه دانست. وی پوست را یک رابط کاربری بسیار آشنا می‌داند و به همین دلیل وی این پژوهش را با علاقه سرپرستی کرده است. نویسنده‌ی مقاله‌ی مربوط به این پوست مصنوعی با نام Marc Teyssier محصول کار خود را نخستین دستگاه ورودی از نوع پوست مصنوعی می‌داند. به گفته‌ی وی پوست مصنوعی پیش‌تر به عنوان حسگر، با هدف تامین امنیت یا اهداف بهداشتی مورد مطالعه قرار گرفته است.

نمایش قابلیت های پوست مصنوعی دانشگاه Bristol

گروه برای نمایش قابلیت‌های پوست مصنوعی خود یک جلد تلفن هوشمند، یک پد رایانه و یک ساعت هوشمند ساختند. این ابزارها برای برقراری ارتباط با انسان‌ها و با یک واسط رایانه‌ای به کار گرفته شد. لمس هر یک از این دستگاه‌ها می‌توانست پیامی را به رایانه منتقل کند.

پوست مصنوعی Bristol به عنوان دستگاه ورودی رایانه
صفحه لمسی برای برقراری ارتباط با رایانه

هدف از ساخت غشا مصنوعی چیست؟

تلفن همراه در بسیاری موارد یک رابط برای انتقال اطلاعات است. پیام‌های صوتی، تصویری و متنی به کمک تلفن همراه بین اشخاص رد و بدل می‌شود. با این پوست مصنوعی می‌توان به اشکال مختلف پیام را منتقل کرد. شدت لمس می‌تواند اندازه‌ی شکلک مورد نظر را نشان بدهد، قلقلک می‌تواند شکلک خنده، و لمس شدید شکلک عصبانیت را ارسال کند. به عبارت دیگر این پژوهش راهی برای نزدیک کردن کارکرد ماشین به کارکرد انسان است.


بیشتر بخوانیم:
ساخت نوعی پوست مصنوعی که با انرژی خورشیدی شارژ میشود
پوست مصنوعی برای ربات ها، با الهام از سامانه های زیستی


منبع: bristol.ac.uk

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *