کنترل دست به کمک دستکش پوشیدنی دانشگاه شیکاگو

ردیاب‌های سلامت امروزی بیشتر مشابه یک تلفن همراه کوچک هستند. وظیفه‌ی اصلی این دستگاه‌ها خواندن اطلاعات حیاتی بدن است. آیا این نهایت توانایی یک پوشیدنی است؟ چه روی خواهد داد اگر پس از تشخیص این علائم توانایی دخالت در آن‌ها و بهبود عملکرد بدن را داشته باشیم؟ برای آشنایی بیشتر با این ایده و پژوهشگران محقق‌کننده‌ی آن با مجله‌ی فناوری‌ها توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

پوشیدنی Nadix
پوشیدنی NadiX یک شلوار یوگاست که در صورت نامناسب بودن وضعیت بدن، وضعیت درست را به کاربر نشان می‌دهد.

کاربردهای پوشیدنی ها

در دنیای امروز تنوع پوشیدنی‌ها فراوان است. ساعت‌های هوشمند، شنیدنی‌ها و حسگرها تنها چند نمونه است. پوشیدنی‌های عجیب نیز به تدریج جایگاه خود را آشکار می‌سازد. یک نمونه پوشیدنی دانشگاه MIT است که با همکاری مرکز پژوهش‌های Microsoft طراحی شده است. DuoSkin ورقه‌ای از طلاست که امکان ذخیره سساخت پوستی مصنوعی که موجب بهبود توانبخشی و واقعیت مجازی میشودازی و نمایش اطلاعات روی پوست را فراهم می‌کند. شرکت گوگل و Levi نیز یک ژاکت هوشمند با فناوری هدایت لمسی را معرفی کرده است.

حسگرهایی به اندازه‌ی نوک انگشت برای ردیابی میزان اشعه‌ی فرابنفش دریافتی وجود دارد. کفی هوشمند کفش می‌تواند راه رفتن فرد را اصلاح کند. شلوارهای ویژه‌ی یوگا، Nadi X، نیز کاربر را به حفظ وضعیت درست بدن تشویق می‌کند. در این میان دکتر Pedro Lopes ریاست آزمایشگاه Human Computer Integration در دانشگاه شیکاگو به دنبال راهی جدید برای بهره‌برداری از پوشیدنی‌ها است.

پوشیدنی هدایت کننده حرکت دست دکتر Lope
دستکشی که می‌تواند با تحریک الکتریکی عضلات، حرکت دست را هدایت کند.

ایده ای نوین برای استفاده از پوشیدنی ها

راه حل دکتر Lope دستکاری حرکات دست با تحریک الکتریکی عضلات است. این روش در توانبخشی پیشینه‌ای دیرین دارد. این روش برای کمک به بیمارانی که تحرک بخشی از بدن را از دست داده‌اند به‌کار می‌رود. اما به کارگیری آن در دستگاه‌های پوشیدنی ایده‌ای نوین است.

برای توضیح بیشتر ایده‌ی وی فرض کنید در حال یادگیری کار با یک ابزار جدید هستید. کار با این ابزار نیازمند انجام حرکات خاصی در دست شماست. در این‌جا به جای خواندن دفترچه‌ی دستگاه یا تماشای ویدیوهای آموزشی، تحریک عضلات می‌تواند حرکات درست را به دست شما نشان دهد. پالس‌های الکتریکی هدایت کننده‌ی دست شما بدون درد دریافت می‌شود. این روش در مواردی که حرکات پیچیده‌ی دست نیاز است، مفید می‌باشد.

پوشیدنی lope‌ هدایت حرکت دست
گروه Lope موفق شدند با تحریک عضلات، کلیه‌ی حرکات لازم برای پوست کند میوه را به دست القا کنند.

چرا تحریک عضلات مفید است؟

در روش Lope کاربر یک دستکش نیاز دارد. الکترودهای داخل این دستکش تحریک عضلانی را به دست کاربر منتقل می‌کند. تراشه‌ی الکتریکی این دستکش شباهت بسیاری به تراشه‌ی یک کارت اعتباری دارد، که در آن اطلاعات مربوط به حرکت دست ذخیره می‌شود.

دستگاه ذکر شده قادر است حرکانی مانند فشرده، پیچاندن، تکاندن، بلند کردن و انداختن را به دست القا کند. سایر حرکات دست با ترکیب این حرکات‌ها قابل دسترس است. به این ترتیب دستگاه قادر است به کاربر در بازکردن در، و اسپری کردن کمک کند(شامل تکان دادن قوطی اسپری پیش از افشانیدن). در صورت موفقیت، به عنوان نمونه، برای یادگیری ترومپت دانلود یک برنامه، انتقال آن به پوشیدنی Lope و در دست گرفتن ترومپت کافیست. پس از آن دستکش حرکات دست را کنترل خواهد کرد.

این دستگاه برای یادگیری مهارت‌هایی مانند نواختن موسیقی، و کارهای دستی مانند نجاری و … نیاز به بهبود دارد. با این وجود آینده‌ی آن روشن به نظر می‌رسد. گروه از سال ۲۰۱۵ تا کنون آزمایش‌های فراوانی با این دستگاه انجام داده است. کندن پوست آووکادو تنها یک آزمایش موفق بوده است.


پوشیدنی ها در مجله ی فناوری ها توان افزا و پوشیدنی:
ساخت پوستی مصنوعی که موجب بهبود توانبخشی و واقعیت مجازی میشود
کنترل صندلی چرخدار، وسایل نقلیه و رایانه با یک رابط مغز و ماشین پوشیدنی
پنج ردیاب مفید برای سنجش روزانه ی سلامت


منبع: CNBC
«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *