دستگاه های پوشیدنی و نظارت از راه دور بر بیمار

بخش مراقبت‌های بهداشتی یک صنعت است که همیشه به پیشرفت‌های جدید علاقه‌مند بوده است؛ پیشرفت‌هایی که موجب بهبود کیفیت زندگی بیماران می‌شود. ارائه مراقبت‌های پزشکی با کیفیت بالا مستلزم همکاری نزدیک با بسیاری از نهادها است و همچنین فرآیندی پرهزینه و زمان‌بر است. افزون‌براین کمبود کادر پزشکی، جامعه سالخورده و تعداد فزاینده بیماران مبتلا به بیماری‌های مزمن کار را دشوارتر می‌کند. از آنجایی که هدف ارائه دهندگان خدمات پزشکی کاهش تعداد موارد بستری، کوتاه کردن مدت اقامت در بیمارستان و بهبود نتایج است؛ یک راهکار برای نظارت مؤثر بر بیماران در معرض خطر ضروری است. با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

دستگاه های پوشیدنی و نظارت از راه دور بر بیمار

رفتن به بیمارستان یا درمانگاه برای مراقبت‌های حیاتی می‌تواند ناخوشایند و پرزحمت باشد، زیرا افراد بسیاری در صف انتظار وجود دارند؛ در طول معاینه تعداد بسیاری سیم و نوار چسب برای نگه داشتن حسگرها به فرد متصل می‌شود که حرکت را دشوار و ناراحت کننده می‌کند؛ افزون‌براین، تعداد آزمایش‌هایی که می‌توان در یک زمان انجام داد محدود است.

اما اکنون، همه یک تلفن همراه در جیب خود و نوعی دستگاه پوشیدنی مجهز به حسگر دارند. این دستگاه‌های کوچک دارای ارتباط بی‌سیم که مردم هر روز با خود حمل می‌کنند، نظارت از راه دور بر بیمار (RPM) را ممکن کرده است. نظارت از راه دور بر بیمار فناوری است که خدمات مراقبت‌های بهداشتی را قادر می‌سازد تا داده‌ها را به راحتی جمع کنند یا انتقال دهند. همچنین پزشکان می‌توانند مراقبت‌های پزشکی را به راحتی در خانه به بیماران ارائه دهند. بنابراین کیفیت زندگی بیماران بهبود می‌یابد.

نظارت از راه دور بر بیمار چیست؟

نظارت از راه دور بر بیمار (RPM) فناوری است که انجام اقدامات پزشکی را از طریق حسگرها و فناوری‌های ارتباطی تسهیل می‌کند. همچنین به پزشکان اجازه می‌دهد تا داده‌های جمع‌آوری شده با حسگرها را تفسیر کنند؛ در مورد مراقبت از بیمار تصمیم‌گیری کنند و شاید اقدامات را به متخصص دیگر واگذر کنند. همه این‌ها از راه دور انجام می‌شود. با این حال، این یک بخش در حال توسعه از مراقبت‌های بهداشتی است، اما مزایای متعددی دارد که می‌تواند رشد آن را تسریع کند.

گوشی هوشمند در جیب و ساعت روی مچ به ردیابی و نظارت بر تمام حرکات شما کمک می‌کند. این پوشیدنی‌های متصل که مجهز به حسگرهای هوشمند هستند، می‌توانند شاخص‌های مختلف سلامت را اندازه‌گیری، نظارت و تجزیه و تحلیل کنند.

دستگاه های پوشیدنی و نظارت از راه دور بر بیمار

اهمیت نظارت از راه دور بر بیمار

اصطلاح «نظارت از راه دور» طیف گسترده‌ای از رویکردهای نوآورانه طراحی شده برای بهبود مراقبت از بیمار را در بر می‌گیرد. درک این نکته مهم است که جنبه‌های فنی این فناوری در خدمت یک هدف اصلی است که امکان نظارت بر سلامت و بهبود کیفیت زندگی را برای بیماران فراهم می‌کند. نظارت از راه دور می‌تواند برای متخصصان پزشکی و بیماران بسیار مفید باشد.

اهمیت نظارت از راه دور بر بیمار

افزون‌بر بهبود پیگیری پزشکی، ارتقای مراقبت در منزل برای افراد مسن، افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن یا افرادی که نمی‌توانند به طور مستقل حرکت کنند را نیز ممکن می‌سازد. با RPM افراد می‌توانند در خانه بمانند در حالی که نظارت پزشکی منظم و مطابق با شرایط خود دارند.

با وسایل پزشکی بی‌سیم، بیماران می‌توانند آزادانه‌تر حرکت کنند. پزشکان نیز می‌توانند تجویز دارو را از راه دور انجام دهند، دوز یا نسخه‌ها را بر اساس نیاز بیمار تغییر دهند. افزون‌براین، این فناوری می‌تواند رفتن به بیمارستان‌ها و بستری شدن در بیمارستان را کاهش دهد.

اهمیت نظارت از راه دور بر بیمار

تأثیر دستگاه‌های پوشیدنی پزشکی

نظارت از راه دور بر بیماران محیطی سالم‌تر را برای همه ترویج می‌کند. برای نمونه، بیماران مبتلا به آنفولانزا یا سرماخوردگی می‌توانند بدون اینکه مجبور باشند میکروب‌ها را همه‌جا حمل کنند، با پزشک خود صحبت کنند. بنابراین خطر آلودگی را کاهش می‌دهد. ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی در هنگام ارائه مشاوره و نظارت بر پیشرفت بیمار در برابر بیماری‌های عفونی محافظت می‌شوند.

تلفن‌های همراه دارای دوربین‌هایی با وضوح بالا هستند که پزشکان می‌توانند از آن‌ها برای مشاهده فیلم‌های لحظه‌ای در مورد سلامت و مشکلات بیمار استفاده کنند.

همچنین بیماران می‌توانند از فناوری پوشیدنی استفاده کنند که دارای حسگرهای با کارایی بالا است و سایر دستگاه‌های پزشکی قابل حمل در خانه وجود دارد تا فشار خون، دما و ضربان قلب خود را بررسی کرده و نتایج را برای تجزیه و تحلیل به پزشک ارسال کنند.

تأثیر دستگاه‌های پوشیدنی پزشکی

فناوری‌های پوشیدنی یکپارچه عملکردهای حیاتی بیماران را در طول روز ردیابی می‌کنند و داده‌ها را برای ارزیابی آسان و مداوم هم توسط خود بیماران و هم توسط ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی به ابر منتقل می‌کنند. وقتی بیماران حالشان خوب نیست یا سؤالی دارند، می‌توانند یک قرار ملاقات آنلاین رزرو کنند.

مزایای نظارت از راه دور بر بیمار

دسترسی آسان به مراقبت‌های بهداشتی

نظارت از راه دور بر بیمار دسترسی جوامع روستایی و محروم را آسان‌تر می‌کند زیرا نیازی به مراجعه فیزیکی به بیمارستان نیست. همچنین، افراد دارای تحرک کم یا کسانی که نمی‌توانند رانندگی کنند، به راحتی مراقبت‌های مورد نیاز خود را دریافت می‌کنند.

کیفیت بالای مراقبت

فناوری نظارت از راه دور بر بیمار امکان نظارت مکرر بر بیمار و جمع‌آوری داده‌ها را فراهم می‌کند. این موضوع به تشخیص بهتر کمک می‌کند. این سامانه‌ها می‌توانند به طور خودکار داده‌های بیمار را تجزیه و تحلیل و به ارائه دهندگان کمک کنند تا به مشکلات جدید به سرعت پاسخ دهند.

اثربخشی بالینی

با نظارت از راه دور بر بیمار، ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی می‌توانند بیماران بیشتری را بدون نیاز به فضا یا تخت بیشتر درمان کنند. همچنین اتاق‌های معاینه بین جلسات معاینه و مشاوره نیازی به نظافت ندارند. ویزیت‌ها می‌توانند کوتاه‌تر و درمانگاه‌ها کوچکتر باشند.

هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی را کاهش می‌دهد

کاهش ویزیت‌ها و بستری شدن کوتاه مدت به لطف نظارت از راه دور بر بیمار منجر به کاهش هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی می‌شود. همچنین موجب صرفه‌جویی در زمان و هزینه بیماران می‌شود زیرا نیازی به مراجعه به بیمارستان نیست.

خطر شیوع بیماری‌ها را کاهش می‌دهد

از آنجایی که نیازی به مراجعه به بیمارستان نیست، به جلوگیری از شیوع بیماری‌های واگیردار کمک می‌کند.

با نظارت از راه دور بر بیمار، می‌توانید مشکلات را زودتر تشخیص دهید و شانس بهبودی را افزایش دهید. بسیاری از بیماران مطمئناً از اینکه بتوانند بهبود مشکلات مزمن خود را از خانه مدیریت کنند قدردانی خواهند کرد.

آینده نظارت بر بیمار از راه دور

بسیاری از استارت‌آپ‌های نظارت از راه دور بر بیمار در سال‌های اخیر ایجاد شده‌اند و همه‌گیری فعلی تنها به این پیشرفت‌ها سرعت بخشیده است. در چین، پلتفرم Ping An Good Doctor در دسامبر ۲۰۱۹ شاهد افزایش ۹۰۰ درصدی کاربران جدید بود. در سنگاپور، یارانه‌های دولتی به نظارت از راه دور برای مدیریت بیماری‌های مزمن مانند دیابت، فشار خون بالا، اسکیزوفرنی ناشی از اختلالات چربی، افسردگی شدید، اختلال دوقطبی و اضطراب تعمیم داده شده است. همه‌گیری کووید۱۹ موجب اکتشاف چندین فن‌آوری پزشکی جدید برای کمک به بسیاری از بیماران و ارائه مراقبت‌های هر چه بیشتر از افراد با منابع محدود شده است.

با همه‌گیری کووید۱۹، همه چیز به صورت آنلاین قابل انجام است تا شلوغی‌ها کاهش یابد. مردم به طور فزاینده‌ای از فناوری استفاده می‌کنند و با آن راحت‌تر هستند تا بسیاری از کارها را بدون نیاز به جابجایی انجام دهند.

این همه‌گیری اهمیت فناوری را ثابت می‌کند. فناوری همچنین توانایی خود را در بهبود ارائه مراقبت‌های بهداشتی به طور کلی ثابت کرده است.

همچنین امنیت داده‌ها در صنعت بهداشت و درمان اولویت دارد. سازمان‌های مراقبت‌های بهداشتی هدف اصلی مجرمان سایبری هستند زیرا شبکه‌های آنها حاوی داده‌های با ارزش بسیاری است.

هوش مصنوعی و اینترنت اشیا

هوش مصنوعی امکانات جدیدی را در زمینه نظارت از راه دور بر بیمار به ارمغان می‌آورد. برای نمونه، هوش مصنوعی می‌تواند بررسی سوابق بیمار را در طول مشاوره با تنظیم سؤالات بر اساس پاسخ‌ها آسان‌تر کند. هوش مصنوعی می‌تواند داده‌های بیمار را سریعتر، با دقت و کارایی بیشتر تجزیه و تحلیل کند.

در عصر اینترنت اشیا (IoT) اتصال سریع به این معنی است که طیف گسترده‌ای از دستگاه‌ها و تجهیزات پزشکی را می‌توان به یک سرور یا ابر متصل کرد. بنابراین، فناوری  RPM می‌تواند از داده‌های لحظه‌ای دستگاه‌های مختلف برای بهبود مراقبت‌های بهداشتی از راه دور استفاده کند.

پیشرفت در هوش مصنوعی و اینترنت اشیا امکان استفاده بیشتر از تجزیه و تحلیل لحظه‌ای را برای تشخیص، پاسخ سریع به شرایط اضطراری و به اشتراک‌گذاری اطلاعات فراهم می‌کند.


>> پیش بینی تغییرات جراحی رباتیک در آینده

>> ده ربات پزشکی و جراح مهم


منبع:  futurside.com

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *