پوشیدنی ها و قابلیت های فراوان آن در زندگی

شاید زمانی پوشیدنی‌ها بیشتر ابزارها و مچ‌بندهای ردیاب سلامت بودند اما امروزه قابلیت‌های بسیار دیگری از درمان تا تفریح را پشتیبانی می‌کنند. در ادامه این مقاله از مجله فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی به برخی از این قابلیت‌ها اشاره خواهیم کرد.

عینک پخش کننده صدا

چاپ خالکوبی چند لایه روی سر انگشت

خالکوبی را روی یک زیرلایه سیلیکونی نرم و سازگار با بافت بدن لایه نشانی می‌کنند. اما چسبندگی این مواد با پوست بسیار کم است. یک راه مناسب چاپ خالکوبی مستقیما روی پوست است. معمولا بازده این نوع خالکوبی‌ها بالا نیست.

در پژوهش جدید گروه پژوهشگری به نام Lixue Tang یک خالکوبی چند لایه را روی محلی ناهموار مانند نوک انگشت چاپ کردند. خالکوبی این گروه یک خالکوبی چند لایه است. این خالکوبی قابلیت کشیدگی و فشردگی زیادی دارد و تا خوردگی بازده آن را کم نمی‌کند. این گروه با حسگر خالکوبی شده خود حرکات دست انسان را در ۱۵ درجه ازادی مختلف ردیابی کردند. این حرکات سپس یک دست رباتیک را برای انجام کارهای ظریف به خوبی هدایت کرد. به عقیده این گروه خالکوبی با بیش از سه لایه برای کاربر ناراحت کننده است.

پخش صدا با دستگاهی بیسیم که روی عینک نصب می شود

پخش صدا با دستگاهی بیسیم که روی عینک نصب می شود

JBuds Frames دستگاهی است که به صورت بیسیم به دستگاه پخش مورد نظر شما متصل می‌شود. JBuds Frames روی عینک‌های معمولی سوار می‌شود، بنابراین می‌توانید بدون تعویض عینک طبی خود به استفاده از آن بپردازید. صدای دستگاه آنقدر بلند نیست که دیگران بشوند، در عین حال وضوع آن برای کاربر مناسب است. همچنین کاربر از محیط اطراف دور نمی‌شود و صداهای اطراف فیلتر نمی‌شود. بزرگترین حسن این دستگاه نسبت به پخش‌کننده‌های موجود قیمت آن است. درحالیکه پخش‌کننده‌های روی عینک معمولا ۲۰۰ تا ۲۵۰ دلار هزینه دارند، این دستگاه با قیمت ۵۰ دلار به فروش می‌رسد.

پخش صدا با دستگاهی بیسیم که روی عینک نصب می شود

حسگرهای کشسان پژوهشگران Cornell برای اشکارسازی کشش، فشار و خمش مانند پوست انسان

این حسگر اطلاعات را با پردازش نور داخل یک فیبر نوری بدست می‌آورد. این حسگر نوعی استوانه منعطف با مواد جاذب رنگ است. یک چراغ LED نور را وارد این استوانه می‌کند. پس از آن میزان نورهای قرمز-سبز-آبی در پرتو خروجی سنجیده می‌شود و براساس این سنجش تغییر شکل استوانه محاسبه می‌شود. این حسگرها برای به حرکت درآوردن دست مصنوعی و دست رباتیک مفید است. همچنین در حین توانبخشی این حسگر می‌تواند نیرویی که بیمار برای حرکت دادن اعضای بدنش وارد می‌کند را اندازه گیری کند.

میکروگیرید دانشمندان California San Diego برای استخراج انرژی از بدن انسان

این میکروگیرید(نامی که خود سازندگان برای آن به کار می‌برند) در واقع برچسبی است که قطعات الکترونیکی روی آن تعبیه می‌شود و سه قسمت دارد: سلول سوختی زیستی که انرژی را از عرق بدن می‌گیرد، دستگاه‌های استخراج انرژی از حرکت با نام triboelectric و ابرخازن‌های ذخیره انرژی. سلول‌های سوختی زیستی داخل بلیز و روی قفسه سینه قرار می‌گیرد. برای استخراج انرژی از حرکت دستان و بازوان مناسب است. خازن‌ها نیز روی بلیز و قفسه سینه قرار می‌گیرد و انرژی سلول‌های حرکتی و زیستی را ذخیره می‌کند. این دستگاه می‌تواند انواع پوشیدنی‌ها به صورت پیوسته شارژ کند. قسمت‌های مختلف این سامانه کمبودهای یکدیگر را جبران می کند.

لباس پژوهشگران MIT برای اصلاح کردن حالت بدن

در سالهای‌ اخیر پوشیدنی‌هایی که پارامترهای سلامت را ارزیابی می‌کنند پیشرفت بسیاری داشته‌اند. بنابراین ظهور پوشیدنی‌هایی که حرکات بدن را پیگیری کنند و در اصلاح سبک ورزش یا وضعیت بدن کمک کننده باشند دور از انتظار نیست. پژوهشگران MIT لباسی طراحی کرده‌اند که وضعیت بدنی فرد را شناسایی می‌کند. پژوهشگران ازمایشگاه هوش مصنوعی و علوم رایانه یا CSAIL تا کنون جوراب، دستکش و یک جلیقه برای پیگیری وضعیت بدن ساخته‌اند. یکی از امتیازهای مهم این پوشیدنی‌ها این است که خط تولید آن با خط تولید کارخانه‌هایی که به صورت انبوه لباس تولید می‌کنند، ادغام می‌شود.

نخستین حسگر پوشیدنی برای تشخیص زردی نوزادان

پژوهشگران ژاپنی نخستین دستگاه پوشیدنی برای کنترل دقیق زردی را توسعه دادند. زردی پوست ناشی از افزایش سطح بیلی روبین در خون است که می‌تواند موجب شرایط حاد پزشکی در نوزادان شود. زردی نوزاد یکی از دلایل اصلی مرگ و میر و آسیب مغزی در نوزادان در کشورهای کم درآمد و متوسط است. با تابش نور آبی که بیلی روبین را تجزیه می‌کند تا از طریق ادرار دفع شود، زردی به راحتی قابل درمان است. خود درمان می‌تواند موجب کم آبی بدن شود و خطرات بیماری‌های آلرژیک را افزایش دهد. پژوهشگران برای تعیین مقدار دقیق نور آبی مورد نیاز برای خنثی کردن سطح بیلی روبین، نخستین حسگر پوشیدنی را برای نوزادان ایجاد کرده‌اند که قادر به اندازه‌گیری مداوم بیلی روبین است. افزون بر تشخیص بیلی روبین، این دستگاه می‌تواند به طور همزمان میزان نبض و اشباع اکسیژن خون را در لحظه تشخیص دهد.

 نخستین حسگر پوشیدنی برای تشخیص زردی نوزادان

نخستین دستگاه هوشمند که خوابی راحت برای شما به ارمغان می آورد

فناوری DOZZ نخستین دستگاه هوشمند در جهان است که به شما کمک می‌کند به خواب رفته و مشکلات خروپف خود را حل کنید. DOZZ دارای چندین ویژگی است که به شما کمک می‌کند راحت بخوابید. این دستگاه پالس‌هایی تولید می‌کند که ذهن شما را راحت و آسوده می‌کند و استرس شما را با استفاده از فناوری امواج عصبی کاهش می‌دهد. شما را راهنمایی می‌کند تا با آرامش و موزون نفس بکشید. برای خواب بهتر حتی می‌توانید موسیقی گوش دهید. موسیقی متنوعی برای انتخاب وجود دارد که فضای مناسبی برای خواب آرام شما ایجاد می‌کند. برای افرادی که مشکلات خروپف دارند، DOZZ با تحریک عضلات اطراف گلو مانع خروپف می‌شود. با استفاده از برنامه داخلی می‌توانید سوابق سلامت خواب خود را نیز ردیابی کنید.

کفش هوشمند InnoMake وجود موانع را به افراد نابینا و کم‌بینا هشدار می دهد

یک شرکت اتریشی برای ایمن‌سازی زندگی روزمره برای افراد کم‌بینا، نابینا و سالخورده یک کفش هوشمند ساخته است که به InnoMake معروف است و وجود موانع را هشدار می‌دهد. سیستم هشدار تعبیه شده در کفش شامل حسگرهای فاصله، حسگرهای تشخیص حرکات پا، واحد ارتعاش، LED و واحد پردازش و همچنین اتصال بی‌سیم به تلفن هوشمند است. لوازم الکترونیکی و باتری داخلی در محفظه‌ای مقاوم در برابر آب و گرد و غبار در قسمت جلوی کفش نصب شده است. این کفش هوشمند می‌تواند موانع موجود تا فاصله ۴ متری را تشخیص دهد و با سیگنال‌های لمسی (لرزشی)، صوتی یا تصویری به فرد هشدار دهد. نسخه موجود کفش هوشمند InnoMake اکنون با قیمت ۳۲۰۰ یورو در بازار موجود است.

آزمایش جت‌پک توسط نیروی دریایی انگلیس

نیروی دریایی انگلستان جت‌پک صنایع Gravity را برای سوار کشتی شدن در موارد اضطراری آزمایش کرد. در این آزمایش، یک سرباز با جت‌پک Gravity از قایق بادی به پرواز در می‌آید و روی عرشه یک کشتی جنگی فرود می‌آید و نردبان را می‌اندازد تا بقیه اعضای گروه از آن بالا بروند و سوار کشتی شوند.


انگشتدانه شتابسنج و مدیریت زمین خودرن
مهندسان یک نخ قابل برنامه ریزی حاوی حافظه و شبکه عصبی ایجاد کردند


«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *