با برگزیدگان چالش نوآوری WearRAcon 20 آشنا شوید

کنفرانس انجمن رباتیک پوشیدنی (WearRAcon 20) در یک قالب مجازی برگزار شد، رویداد اصلی آن یعنی چالش نوآوری WearRA نیز انجام و نتایج اعلام شد. در پنجمین سال برگزاری، افراد، گروه‌های دانشگاهی و استارت‌آپ‌ها فرصتی برای حضور در کنفرانس اصلی داشتند اما از راه دور. همچنین پنج گروه فینالیست برای ارائه فناوری و نوآوری خود انتخاب شدند. برای آشنایی با نوآوری این گروه‌ها با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

فضای نمایش برای شرکت کنندگان در این رقابت تعبیه شده بود و یک فضای وب زنده، کار، فیلم‌ها و پوسترهای ایجاد شده توسط فینالیست‌ها را به نمایش گذاشت: Innovation Challenge Finalist Presentations. کل جامعه اسکلت بیرونی امکان دسترسی به این تارنما را داشتند.

برخلاف دوره‌های پیشین، همه شرکت کنندگان ثبت نام شده امسال قاضی بودند و رأی‌گیری به صورت الکترونیکی انجام شد. جایزه اصلی ۲۰۰۰ دلار و ورود رایگان به WearRAcon بعدی بود، گروه دوم ۵۰۰ دلار دریافت می‌کرد. لازم به ذکر است که برندگان دوره‌های گذشته با قرار گرفتن در دو رده برتر این رقابت، بیشترین سود را در کار و جمع‌آوری کمک‌های مالی به دست آوردند.

برنده: ارتز رباتیک نرم پا (SR-AFO) برای توانبخشی پس از سکته

اعضای گروه: ماریل دبور، کارلی تالمن، تیفانی هرتزل و هیونگلا لی از دانشگاه ایالتی آریزونا

بریس‌های فعلی سفت و ناراحت کننده هستند. باید بتوانیم یک بریس پویا داشته باشیم که مرتباً خود را با هر مرحله و حرکت تنظیم می‌کند. نمونه اولیه این فناوری از دو گروه محرک بادی نرم استفاده می‌کند که به طور فعال با کاربر سازگار هستند. یکی از آنها از حرکت جانبی مچ پا حمایت می‌کند و دیگری با منقبض شدن به حرکت پلانتارفلکشن پا (حرکت رو پایین پا یا باز شدن زاویه بین پا و ساق پا) کمک می‌کند. پیش‌بینی می‌شود این محصول تا سال ۲۰۲۳ تجاری شود.

مقام دوم (مشترک): UnOrthoDOKS: ارتزی برای حمایت از زانو

اعضای تیم: Danish Shaikh استادیار دانشگاه جنوب دانمارک

استئوآرتریت غیرقابل تحمل است و حرکت را محدود می‌کند. این بیماری معمولاً روی ناحیه زانو متمرکز است. استئوآرتریت یک بیماری خاموش است و حدود ۹۰ میلیون نفر در سراسر جهان از این بیماری رنج می‌برند. زندگی با استئوآرتریت دردناک است. معمولاً از یک بریس زانو برای تثبیت پا استفاده می‌شود. دستگاه پیشنهادی از یک طراحی ماژولار چاپ سه بعدی استفاده می‌کند که براحتی با زانو سازگار است.

UnOrthoDOKS به معنای فراتر رفتن از توانایی‌های یک بریس منفعل است. این یک دستگاه ارگونومی کاملاً قابل تنظیم است. آنچه در حال حاضر در بازار وجود دارد تنها به صورت جزئی قابلیت تنظیم دارند. اسکن‌های سه بعدی توسط مشتری‌ها ارسال می‌شود تا از آن برای تولید سفارشی هر واحد استفاده شود.

مقام دوم (مشترک): اسکلت بیرونی Omnics

اعضای تیم: هائو سو، استادیار دانشگاه شهری نیویورک

اسکلت‌های بیرونی سنگین و گران هستند. بیشتر اسکلت‌های بیرونی روی افرادی که از آسیب نخاعی و سکته مغزی رنج می‌برند، توجه دارند. چه می‌شود اگر بتوانیم یک اسکلت بیرونی شخصی برای هر کاربر بسازیم؟

دکتر Hao Su می‌گوید، این امر در ابتدا نیازمند یک موتور با چگالی انرژی بالاتر و سبک‌تر است. هدف از این پروژه توسعه موتورهای کوچک و هوشمند اما مقرون به صرفه برای اسکلت‌های بیرونی است. موتورها لازم نیست به مفصل‌ها متصل شوند بلکه می‌توانند در یک کوله‌پشتی باشند و کابل‌های Bowden (نوعی کابل انعطاف‌پذیر برای انتقال نیروی مکانیکی) را فعال کنند.

اطلاعات دقیق‌تری در تارنمای WearRA وجود دارد.

فینالیست: Astrek Innovations

ارائه دهنده: رابین توماس، مؤسس و مدیرعامل

Askrek Innovations یک شرکت نوپای اسکلت بیرونی است که مقر آن در کرالا هند است. مدیر عامل، رابین توماس پس از اینکه پدر بزرگش به دلیل تصادف توانایی راه رفتن خود را از دست داد به دستگاه‌های کمکی علاقمند شد. سازمان جهانی بهداشت تخمین می‌زند که سالانه توانایی راه رفتن ۵۰۰۰۰۰ نفر تحت تأثیر قرار می‌گیرد. Astrek Innovations یک راهکار متن باز برای یک اسکلت بیرونی چرخ‌دار ارائه می‌دهد که ثبات و یک الگوی راه رفتن طبیعی را فراهم می‌کند. این شرکت پیش از این با چندین بیمارستان همکاری داشته است.

ایده ارائه شده در اینجا یک نکته جالب داشت: اسکلت‌های بیرونی کمکی راه رفتن معمولاً به صورت خود محصور هستند یا به یک قاب ریلی یا ثابت وصل می‌شوند. چه می‌شود اگر بخشی از سامانه اگزواسکلتون دارای چرخ باشد و ربات پوشیدنی را همراهی کند؟ پیش از این پژوهش‌هایی در مورد دستگاه‌های چرخدار انجام شده است که کاربر را دنبال کرده یا هدایت می‌شدند. راهکار نشان داده شده در اینجا متفاوت است: وسیله‌ای چرخدار که همیشه در کنار اسکلت بیرونی قرار می‌گیرد و از حالت ایستاده آن حمایت می‌کند.

فینالیست: Robocast

اعضای گروه: Mohamed Saqeeb Mandlik و Mohamed Ishag Hassan از Robocast

نتایج چالش نوآوری WearRAcon 20

Robocast رویایی بزرگ در سر دارد! اینکه در آینده نه چندان دور دستگاه‌های رباتیک پوشیدنی، به عنوان یک بیمارستان متحرک با شما حرکت کنند. این تیم مفهومی از یک واحد پوشیدنی را ارائه دادند که در صورت لزوم می‌توان آن را تنظیم کرد. هدف این است که با وسیله‌ای شروع کنیم که داده‌های پزشکی را از کاربر جمع‌آوری و در صورت نیاز کمک می‌کند. ایده‌ای که در گذشته مطرح شده این است که برای بهبود سریعتر استخوان شکسته از امواج فراصوت استفاده شود.

به همه فینالیست‌ها و برنده چالش نوآوری WearRA 2020 تبریک می‌گوییم.


بیشتر بخوانیم:

>> Innophys چگونه توانسته بیش از ۱۰۰۰۰ واحد اسکلت بیرونی بفروشد؟

>> ۸ فیلم از اسکلت های بیرونی واقعی با ارزش های کیفی بالا


منبع: exoskeletonreport

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *