ذهن آگاهی و پوشیدنی های هوشمند

معروف‌ترین پوشیدنی‌ها مچ‌بندها و ردیاب‌های سلامت هستند. اما به جز این‌ها دستگاه‌هایی نیز برای کمک به حفظ آرامش ذهن، ذهن آگاهی یا mindfulness و سلامتی نیز وجود دارد. در این مقاله از مجله فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی با این دستگاه‌ها آشنا خواهیم شد.

فناوری ذهن آگاهی: مغز خود را با یکی از این ابزارها آموزش دهید

استفاده معمول از پوشیدنی ها

اپ­لیکیشن‌های مراقبه طی سال‌­های اخیر، بازار را بشدت فراگرفته‌­اند. این اپ­لیکیشن‌ها با هدف کمک به مردم برای بازیابی آرامش، کاهش استرس و بالا بردن کیفیت تنفس طراحی می‌شوند. کاهش استرس نه تنها باعث می­‌شود فرد حال بهتری داشته باشد، بلکه تضمینی برای حفظ سلامت بدن در آینده خواهد بود.

علاوه بر اپ­لیکیشن‌ها، ردیاب‌­های بدنسازی و ساعت­‌های هوشمند نیز وجود دارند که کاربران را برای بالابردن کیفیت سازوکار بدن راهنمایی می‌­کنند. مانند دستگاه‌­های Apple Watch، Fitbit و Garmin.

به جز ردیاب های سلامت چه پوشیدنی های دیگری وجود دارد؟

اما به غیر از این­‌ها ممکن است راهکارهای دیگری هم برای ایجاد ذهن آگاهی و سلامتی وجود داشته باشد. همه روزه با نمونه­‌های جدیدی از فناوری­‌های پوشیدنی که با این هدف طراحی می­‌شوند مواجه هستیم. به این دستگاه‌­ها biofeedback headsets گفته می­‌شود و معمولا از EEG برای سنجش امواج مغزی استفاده می‌­کنند.

به طور کلی شکل امواج EEG با توجه به فرکانس، دامنه و مکان‌­هایی که روی پوست سر ثبت شده‌­اند، طبقه­ بندی می­‌شوند. پنج مورد این امواج، گاما، بتا، آلفا، تتا و دلتا هستند. هر کدام هدف و عملکردی متمایز در زندگی دارند. برای رفتن در حالت مراقبه، امواج ذهنی فرد باید در طیف تتا باشد.

بهترین دستگاه­های پوشیدنی مراقبه


Muse2

Muse

شاید شناخته شده‌­ترین دستگاه در این زمینه هدست Muse باشد که به کاربران باز خوردی واقعی، از اتفاقاتی که در مغزشان رخ می­‌دهد را در حالی که مراقبه می­‌کنند، نشان می­دهد. نسل اول این دستگاه با استفاده از هفت حسگر EEG که بر روی پوست سر قرار می­‌گیرد، تغییرات رخ داده را تشخیص می‌­دهد. نسل جدید این دستگاه یعنی Muse 2، با قابلیت­‌هایی مانند شتاب سنج و حسگرهایی برای نظارت بر ضربان قلب و تنفس در دسترس عموم قرار دارد.

عملکرد این دستگاه این‌گونه است که وقتی کاربر مراقبه می­‌کند، پیشانی بند، آرام یا فعال بودن ذهن را اندازه­‌گیری کرده و متناسب با این اطلاعات صدایی را برای کاربر پخش می‌­کند. وقتی ذهن آرام باشد، صدایی آرام­تر و در صورتی که ذهن فعال باشد، صدا را با قدرت بیشتری پخش خواهد کرد.

Muse 2

در CES 2020، در نمایشگاهی که برای معرفی فناوری­‌های نوظهور، در تورنتو برگزار می‌­شود، Muse 2 معرفی شد. از جمله قابلیت­‌های جدیدی که این دستگاه نسبت به نسل قبلی خود دارد این است که اندازه­‌ی آن را می‌­توان متناسب با اندازه سر تغییر داد و هنگام خواب هم از آن استفاده کرد. همچنین کیفیت سیگنال­‌های دریافتی توسط دستگاه بهبود یافته است.


Thync

Thync

شرکت Thync ادعا می ­کند، فناوری که ایجاد کرده، اولین فناوری است که به کاربر قدرت تغییر در احساساتش را می­ دهد. دستگاه Star Trek-esque که بر روی پیشانی قرار می­ گیرد، با یک اپلیکیشن ارتباط برقرار می‌­کند و شکل موج مورد نظر را به مغز منتقل می­‌کند.

شکل موج‌­های ایجاد شده توسط Thync، اعصاب خاصی را بر روی سر فعال می‌­کند تا سیگنال­‌های مغز به سمت ایجاد حالتی آرام در کاربر، هدایت شود یا سطح انرژی او را متناسب با روحیاتی که دارد، افزایش دهد. انتخاب هر کدام از این حالات به اختیار کاربر است.

حالت­های آرام و پر انرژی مربوط به دو بخش متفاوت از سیستم عصبی مغز هستند. تقسیمات sympathetic و parasympathetic که به ترتیب در بدن حالتی فعال یا آرام ایجاد می‌­کنند. این دستگاه باعث می­‌شود، کاربر زمانی که آرام یا آشفته است، مستقل از این که در چه شرایطی قرار دارد، تمرکز خود را حفظ کند.


MindWave

MindWave

یکی از نمونه­های مقرون بصرفه از این دستگاه­‌ها، MindWave است که با استفاده از آن می‌توان تغییرات امواج مغزی را بلافاصله مشاهده کرد. این قابلیت چگونگی واکنش مغز به محرک­های محیط اطراف را نشان می­‌دهد.

MindWave از یک هدست، گیره گوش و بازوی حسگر تشکیل شده است. مرجع هدست و الکترودهای زمینه­ای بر روی گیره گوش و الکترودهای EEG بر روی بازوی حسگر که روی پیشانی و بالاتر از چشم قرار می‌­گیرد، تعبیه شده­ است. به وسیله‌­ی این مجموعه، MindWave Mobile 2، امواج مغزی را اندازه­‌گیری می­‌کند.

با استفاده از این هدست می­‌توان به بیش از صد بازی ذهنی و برنامه­‌های آموزشی که در اپ استور موجود است، دسترسی داشت. برخی از این برنامه­‌ها مربوط به مراقبه و ایجاد آرامش و تمرکز هستند. همچنین کاربران می‌­توانند برنامه­‌های شخصی خود را توسعه داده و بر روی این دستگاه اجرا کنند.


دستگاه مراقبه تعاملی Unyte برای دستیابی به ذهن آگاهی

دستگاه مراقبه تعاملی Unyte

Unyte به جای استفاده از امواج EEG، از تغییرات ضربان قلب (HRV) و پاسخ پوستی گالوانیک استفاده می­‌کند. این حسگر توسط یک گیره گوش به بدن متصل می­‌شود و اطلاعات را بلافاصله به گوشی همراه، تبلت یا کامپیوتر شخصی منتقل می‌­کند.

نرم ­افزاری که همراه این دستگاه است روحیه کاربر را تشخیص می­‌دهد و متناسب با آن، بیش از ۵۰ تجربه واقعیت مجازی، در اختیار او قرار می‌­دهد. این برنامه‌­ها شامل مراقبه‌­های هدایت شده و بازی­‌های کوتاه است که به کاربر برای انجام مراقبه‌ه­ا­ی موثرتر کمک می­‌کند.

اپلیکیشن هوشمند Unyte، واکنش­‌های بدن و تغییرات ضربان قلب را به صورت مرحله به مرحله امتیاز دهی کرده و به کاربر نمایش می‌­دهد و به نوعی او را به سمت یک مراقبه عمیق هدایت می­‌کند.


Flowtime

Flowtime

این یکی از ابزارهایی است که توسط Kickstarter تامین مالی شده است. این پیشانی بند، زمانی که کاربر در حال مراقبه و تمرین ذهن آگاهی است، امواج ذهنی و تغییرات ضربان قلب او را بالافاصله ارزیابی و پیگیری می­‌کند. Flowtime این کار را به وسیله دو کانال سامانه EEG و حسگرهای ضربان قلب انجام می­‌دهد. استفاده از آن بسیار آسان است و به راحتی بر روی پیشانی قرار می­‌گیرد.

اطلاعات جمع آوری شده توسط دستگاه را می­‌توان در اپلیکیشن هوشمند آن، که دیدی کلی از شرایط مغز و قلب کاربر ارائه می‌­دهد، مشاهده کرد. این دستگاه بخصوص برای افرادی که سعی در تنظیم و غلبه بر موانع و مشکلات روانی خود دارند، می­‌تواند مفید باشد. همچنین اپلیکیشن هوشمند دستگاه برای ساده کردن کار، تعدادی برنامه رایگان مراقبه در اختیار افراد مبتدی قرار می‌­دهد.

ویژگی منحصر بفرد دستگاه این است که اطلاعات جمع آوری شده مانند داده­‌های خام امواج مغزی را به شکلی ساده در اختیار کاربر قرار می­دهد.


UrgoNight

UrgoNight

UrgoNight بالای سر قرار می­‌گیرد و امواج مغزی را به وسیله EEG اندازه‌­گیری می‌­کند. اپ هوشمند دستگاه امواج مغزی و سیگنال­‌های دریافتی را تفسیر می­‌کند و متناسب با آن­ ها تمریناتی را در اختیار کاربر قرار می­‌دهد تا با آرامش بیشتری بخوابد.

این دستگاه در نمایشگاه CES 2020 به نمایش گذاشته شد. برای ایجاد تاثیر بلند مدت، باید سه بار در هفته و به مدت ۲۰ دقیقه از آن استفاده کرد. به گفته پشتیبانی شرکت، کاربران UrgoNight چهل درصد سریع­تر به خواب می‌­روند و می‌­توان مشکل بیداری‌­های شبانه را به وسیله­‌ی آن، تا ۵۳ درصد کاهش داد. این نتایج در صورتی که کاربر ۳ ماه متوالی از آن استفاده کند، حاصل می­‌شود.

UrgoNight هنوز در مرحله توسعه است و در ۳ ماهه دوم سال ۲۰۲۰ در اختیار عموم قرار می­‌گیرد. زمان عرضه محصول در سایت UrgoNight اعلام می­‌شود.


Mendi

 Mendi پوشیدنی مناسب ذهن آگاهی

این دستگاه، نوعی هدست بالینی است که می­‌توان به وسیله‌­ی آن مغز را ورزش داد و روشی مقرون بصرفه برای دسترسی بلادرنگ به امواج ذهنی و ذهن آگاهی است.

Mendi کمی با دستگاه‌­های دیگر در این زمینه متفاوت است. عملکرد آن مبتنی بر فناوری طیف سنجی نزدیک مادون قرمز (fNIRS) است نه EEG. این دستگاه با انتشار نور مادون قرمز که به وسیله آن می­‌توان بر عملکرد جلوی مغز نظارت داشت، کار می­‌کند. اپلیکیشن هوشمند دستگاه بازی­‌هایی را در اختیار کاربر قرار می­‌دهد که شرط به انجام رساندن آن‌­ها تمرکز و آرامش است. با این روش به مرور زمان آمادگی ذهنی فرد بهبود می­‌یابد.

این دستگاه تا اواخر تابستان سال ۲۰۲۰ در اختیار عموم قرار می­‌گیرد.


بیشتر بخوانیم:
ده نکته مهم در انتخاب ردیاب سلامت مناسب (بخش نخست)
برترین بازوبندهای ضربان سنج
مقایسه دقت ضربان سنجی مچ بندها و بندهای قفسه سینه


منبع: gadgetsandwearables

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *