محصول جدید شرکت Daqri : چاپ سه بعدی اجسام با استفاده از تمام نگار

شرکت Daqri، متخصص راه‌اندازی وسایل واقعیت افزوده، یک چاپگر سه‌بعدی مجهز به تمام‌نگار (hologram) ساخته است. این دستگاه که از سامانه‌ی پخت DLP-style استفاده می‌کند، قادر است اجسام کوچکی مانند گیره‌ی کاغذ را چاپ کند.

محصول جدید شرکت Daqri : چاپ سه بعدی اجسام با استفاده از تمام نگار

عملکرد محصولات تخصصی واقعیت افزوده‌ی شرکت Daqri خارج از آزمایشگاه‌های سانفرانسیسکو و Milton Keynes شهرت فراوانی برای آن به همراه داشته است. از تولیدات نوآورانه و بسیار جالب این شرکت می‌توان به شیشه‌های هوشمند، کلاه ایمنی هوشمند منحصربه فرد برای کارگران صنعتی، و یک نمایشگر فرانمای خودرو (head-up display) که در تعداد بسیار زیادی خودروی جگووار لندرور نصب شده اشاره کرد. همه‌ی این وسایل داده‌های واقعی را با استفاده از یک رابط هم‌پوشانی واقعیت افزوده (overlaid interface) به کاربر منتقل می‌کنند تا به او امکان درک یک تجربه‌ی افزوده شده در دنیای اطرافش بدهند.

اما این تولیدات، آخرین پیشرفت‌های شرکت Daqri در زمینه‌ی واقعیت افزوده نیست. این بار این شرکت توجه خود را بر روی توسعه‌ی یک چاپگر سه بعدی بسیار متفاوت که اجسام را با استفاده از هولوگرام تولید می‌کند متمرکز کرده است. این چاپگر سه‌بعدی DLP تک‌پارهای(monomer) حساس به نور را به یک جسم جامد تبدیل می‌کند. تفاوت این چاپگر جدید با چاپگرهای سه‌بعدی DLP رایج در روش توزیع نوری است که برای پخت به کار می‌برد. بر خلاف چاپگرهای معمولی که در هر مرتبه یک لایه از جسم را چاپ می‌کنند، این چاپگر جدید از یک میدان نوری پیچیده، یا تمام نگار، برای پخت همه‌ی جسم در یک مرتبه استفاده می‌کند.

فناوری این تمام نگارهای جالب با استفاده از یک تراشه و بدون نیاز به نورشناسی پیچیده اجرا شده است. در این چاپگر یک سامانه از بلورهای قابل تنظیم بر روی یک قرص سیلیکونی قرار گرفته‌اند. وظیفه‌ی این بلورها کنترل نور بازتاب شده از سطح تراشه است. بازتاب نوری که به وسیله‌ی لیزر به روی سطح تراشه تابیده می‌شود. در واقع این بلورها الگوهای تداخلی نور را بر اساس دستورالعمل‌های دیجیتالی تولید می‌کنند که در نهایت منجر به ایجاد یک میدان نوری سه‌بعدی می‌شود. وقتی که این میدان نوری بر روی محلول یک ماده‌ی حساس به نور قرار داده می‌شود، تمام نگار با پخت ماده در مکان‌های درخشش نور، یک جسم سه‌بعدی را می‌سازد.

محصول جدید شرکت Daqri : چاپ سه بعدی اجسام با استفاده از تمام نگار

محصول جدید شرکت Daqri : چاپ سه بعدی اجسام با استفاده از تمام نگار

چاپگر سه بعدی تنها قادر به ساخت اجسام کوچک مانند گیره‌ی کاغذ است

در حال حاضر تمام نگار این چاپگر سه بعدی تنها قادر به ساخت اجسام کوچک مانند گیره‌ی کاغذ است. این چاپگر می‌تواند این کار را در مدت زمان بسیار کوتاه پنج ثانیه انجام دهد در حالی که چاپگرهای معمولی برای انجام آن به چند دقیقه زمان نیاز دارد. به علاوه تولیدات این چاپگرهای جدید مزایای ساختاری قابل توجهی دارند. برای مثال در ساختار اجسام تولید شده با این چاپگرها grain که ضمن چاپ لایه به لایه‌ی اجسام توسط چاپگرهای معمولی ایجاد می‌شود وجود ندارد و بنابراین این اجسام محکم‌تر هستند. افزون بر این، روش چاپ جدید نیاز به ساختارهای پشتیبان را حذف می‌کند.

شرکت Daqri امیدوار است که بتواند یک تراشه‌ی بزرگ‌تر و کارآمدتر تولید کند که قادر به چاپ سه بعدی ساختارهای بزرگ‌تر با کمک هولوگرام باشد. برای تحقق این هدف این شرکت باید راهی برای کنترل انرژی گرمایی تولید شده توسط سامانه‌ی تمام نگار پیدا کند به طوری که این گرما جسم تولید شده را ذوب نکند. اگر Daqri موفق به رفع این مشکل شود، دنیای چاپ سه بعدی به یک فناوری خارق العاده دست خواهد یافت.

منبع:۳ders

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *