چرا توانبخشی با اسکلت بیرونی بلافاصله پس از سکته مغزی مهم است؟

نتایج کار گروهی از پژوهشگران New Jersey نشان می‌دهد که تمرین‌های شدید توانبخشی برای راه رفتن با اسکلت بیرونی در مراحل نخست پس از سکته موثر است. این نتایج با بررسی تجربی روند بهبود بیماران حاصل شده است. در ادامه این مقاله از مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی به مرور این پژوهش می‌پردازیم.

چرا توانبخشی با اسکلت بیرونی بلافاصله پس از سکته مغزی مهم است؟

نتایج کار گروهی از پژوهشگران New Jersey نشان می‌دهد که تمرین‌های شدید توانبخشی برای راه رفتن با اسکلت بیرونی در مراحل نخست پس از سکته موثر است. مقاله‌ای در این مورد در ۳۰ اکتبر ۲۰۲۰ در Frontiers in Neurorobotics  با عنوان “Robotic exoskeleton gait training during acute stroke inpatient rehabilitation” به چاپ رسیده است. این مقاله در اینجا در دسترس است.

نویسندگان این مقاله پژوهشگران دکتری و کارشناسی ارشد از بنیاد Kessler  و موسسه توانبخشی وپزشکی Skyline، موسسه توانبخشی Kessler،  بیمارستان توانبخشی Burke هستند. دانشمندان Kessler و پزشکان این طرح در دانشکده پزشکی Rutgers در New Jersey به عنوان هیئت علمی مشغول به کارند.

آشنایی با جزئیات پژوهش توانبخشی با اسکلت بیرونی برای قربانیان سکته

نیاز به توانبخشی پس از سکته بسیار جدی است. بسیاری از بیماران پس از سکته در حرکت، حفظ تعادل و هماهنگی اعضای بدن مشکل دارند. این مشکلات زندگی روزمره بیماران را شدیدا تحت تاثیر قرار می‌دهد. امروزه پژوهشگران فناوری‌های جدیدی برای توانبخشی به کار می‌برند که نسبت به روش‌های سنتی مبتنی بر کار کشیدن از بدن برتری‌هایی دارد. مطالعه اسکلت‌های بیرونی Ekso GTو Ekso Bionics نشان می‌دهد که بهبود توانایی راه رفتن پس از سکته عمیق در مراحل نخست پس سکته بسیار مهم است. خصوصا برای بازیابی توانایی حرکتی از دست رفته بدن.

جزئیات آزمایش و نحوه مقایسه نتایج

در این پژوهش ۴۴ نفر در بازه سنی ۱۸ تا ۸۲ سال شرکت کردند. این بیماران پس از سکته عمیق در موسسه توانبخشی Kessler پذیرفته شدند. نیمی از این بیماران درمان‌های معمول را دریافت کردند. نیم دیگر افزون بر این درمان‌ها از امکان تمرین راه رفتن با اسکلت بیرونی Ekso GT نیز بهره بردند. هر دو گروه در مجموع زمان یکسانی را صرف توانبخشی نمودند. توانبخشی را اسکلت بیرونی تحت نظارت یک فیزیوتراپ آموزش دیده انجام شد. وی بر اساس پیشرفت بیماران پارامترهای توانبخشی اسکلت بیرونی را تغییر می‌داد. نتیجه بر اساس مسافت پیموده شده در طی جلسات توانبخشی و سایر پارامترهای تخصصی مشخص شد. افرادی که با اسکلت بیرونی راه رفتن را تمرین می‌کردند حداقل سه بار با Ekso GT راه رفتند.

نظر متخصصین در مورد توانبخشی با اسکلت بیرونی

نتایج نشان می‌دهد که توانبخشی با اسکلت بیرونی به نوعی شدت تمرینات راه رفتن را بدون افزایش زمان توانبخشی زیاد می‌سازد؛ چراکه راه رفتن با اسکلت بیرونی تلاش بسیاری را از سوی بیمار طلب می‌کند. بنابراین اگر در مراحل نخست پس از سکته بیمار اینگونه تمرین کند پلاستیسیته مغز افزایش می‌یابد. پس از آن بهبود فعالیت اعضای بدن به صورت پایدار با ترکیبی از توانبخشی با اسکلت بیرونی و روش‌های معمول ممکن است. این نظر تخصصی دکتر Nolan دستیار معاون مدیریت مرکز Mobility and Rehabilitation Engineering Research در بنیاد Kessler است.


معلولان با ایمپلنت مغزی و فناوری پوشیدنی میتوانند دوباره حرکت کنند
توسعه اسکلت های بیرونی هیدرولیک با اجزای چاپ سه بعدی
رباتیک پوشیدنی امیدی تازه برای بیماران پارکینسون


منبع: technologynetworks

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *