رباتیک پوشیدنی امیدی تازه برای بیماران پارکینسون

گروهی از پژوهشگران دانشگاه هاروارد و دانشگاه Nebraska Omaha ربات پوشیدنی طراحی کرده‌اند که به راه رفتن بیماران با اختلالات حرکتی از جمله پارکینسون کمک می‌کند. اگزواسکلتون طراحی شده به راحتی پوشیده می‌شود. کاربر می‌تواند در فعالیت‌های روزانه از آن استفاده کند. همچنین در طراحی ربات پوشیدنی، مواد سخت به کار نرفته و بافت نرم مخصوص به کار رفته است. وزن اسکلت بیرونی تنها ۵ کیلوگرم است. با مجله‌ی فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

رباتیک پوشیدنی امیدی تازه برای بیماران پارکینسون
اسکلت بیرونی راه رفتن بیماران پارکینسون را راحت‌تر می‌کند.

پارکینسون از بیماری‌هایی است که شخص را دچار ناتوانی‌های حرکتی می‌کند. با پیشرفت علم و فناوری، امید تازه‌ای برای افزایش کیفیت زندگی بیماران پارکینسون به وجود آمده است. داستان زیر یکی از تجربه‌های بیماران پارکینسون در مواجهه با این بیماری است.

“در سال ۲۰۱۵، هنگامی که به ملاقات مادرم رفتم، احساس کردم مادرم سخت راه می‌رود. او یکی از پاهایش را بیش از دیگری می‌کشید. او هنوز بسیار فعال بود. به ورزشگاه می‌رفت و روی تردمیل می‌دوید و زندگی عادی می‌گذارند. پس از مدتی بلند کردن پایش برایش سخت شد. پس از آزمایش‌‎های پزشکی مختلف و فیزیوتراپی، نوعی بیماری پارکینسون برای او تشخیص داده شد. این بیماری به سرعت پیش رفت و اکنون مادرم با واکر راه می‌رود. او علائم لرزیدن دست را ندارد اما به سختی دست خود را حرکت می‌دهد. دارو و فیزیوتراپی وضعیت او را بهبود می‌دهد اما درمان نمی‌کند.”

بهبود راه رفتن بیماران پارکینسون با ربات پوشیدنی

اسکلت بیرونی دانشگاه هاروراد نه تنها برای بیماران پارکینسون بلکه برای بیماران دچار سکته‌ی مغزی و ام اس نیز کاربرد دارد. نتیجه‌ی این پژوهش در مجله‌ی Science منتشر شده است. ۹۰ درصد تمرکز دستگاه بر کمر کاربر قرار دارد. کاربر با پوشیدن اسکلت بیرونی، با راحتی بیشتری قدم برمی‌دارد و می‌دود. میزان انرژی مصرفی بدن در هنگام قدم زدن ۹٫۳ درصد و هنگام دویدن ۴ درصد کاهش می‌یابد.

اسکلت بیرونی دانشگاه هاروارد، هنگام راه رفتن کاربران بر تردمیل مورد آزمایش قرار گرفت. افزون براین، نشان داده شد در حرکت بر سطح شیبدار و سربالایی و سرعت‌های مختلف حرکتی این اسکلت بیرونی عملکرد خوبی دارد. Conor Walsh سرپرست این پژوهش است.

اسکلت بیرونی Rewalk

Rewalk اسکلت بیرونی مشابهی است که مجوز FDA را دریافت کرده است. Rewalk در مقایسه با طراحی پژوهش دانشگاه هاروارد، سبک‌تر و ساده‌تر است. گروه اصلی هدف این اسکلت بیرونی، بیماران سکته‌ی مغزی است. نسخه‌ی پیشین Rewalk به مفصل ران و مچ پا در هنگام راه رفتن کمک می‌کند. نسخه‌ی پزشکی آن برای توانبخشی راه رفتن بیماران سکته مغزی به صورت تجاری در آمریکا و اروپا در دسترس است. ویژگی مهم آن به کارگیری الگوریتم‌های دقیق برای تشخیص راه رفتن و ودویدن است. دستگاه باید با توجه به نوع حرکت کاربر بتواند تشخیص دهد و به کاربر به صورت یکپارچه کمک کند.


بیشتر بخوانیم:

>>لباس اسکلت بیرونی چیست؟
>>افزایش کیفیت جلسات توانبخشی با ترکیب واقعیت مجازی و رباتیک پزشکی
>>ده ساختمان با معماری مناسب کاربران دارای مشکلات جسمی و شناختی


منبع: medium

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *