چین آتش نشانان خود را با اسکلت های بیرونی فرا انسانی ارتقا داد

شرکت فضایی چین یک سامانه جدید اسکلت بیرونی برای آتش‌نشانان توسعه داده است. این اسکلت بیرونی عملکرد آتش‌نشانان را در مبارزه با آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع بهبود می‌دهد. با این اسکلت بیرونی فشار تجهیزات روی دوش آتش‌نشانان تا ۵۰ درصد کاهش می‌یابد. این فناوری تنها ۵ کیلوگرم وزن دارد و پوشیدن آن کمتر از ۶۰ ثانیه زمان می‌برد. با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

چین آتش نشانان خود را با اسکلت های بیرونی فرا انسانی ارتقا داد

یک ابزار پیشرفته به مجموعه ابزارهای مورد نیاز آتش‌نشانان برای مقابله با آتش سوزی جنگل‌ها افزوده شد.

پوشیدن اسکلت بیرونی جدید آتش نشانان ۶۰ ثانیه زمان می‌برد

توسعه دهندگان علوم و صنایع هوافضای چین (CASIC) گفت: «این سامانه اسکلت بیرونی برای افزایش توانایی آتش‌نشانان در حمل ابزارها تا ۵۰ کیلوگرم، تسهیل حرکت آنها در محیط‌های پیچیده مانند مناطق کوهستانی و جنگل اعمال خواهد شد». مرکز پژوهشی فناوری بهبود عملکرد انسان، که تحت نظر CASIC قرار دارد، اسکلت بیرونی جدیدی را تولید کرد که ۵ کیلوگرم وزن دارد و می‌تواند بیش از ۵۰ درصد از انرژی انسان را در راه رفتن، کوهنوردی و حمل اشیا صرفه‌جویی کند.

بسیار مهم است که اسکلت بیرونی در مدت زمان کمتر از ۶۰ ثانیه پوشیده یا خارج شود. این در شرایط بحرانی بسیار کارآمد است. دولت چین یک طرح اضطراری ملی را برای مقابله با آتش‌سوزی جنگل‌ها و چمنزارها در ۲۳ نوامبر سال ۲۰۲۰ ارائه داد که تأمین و ارتقای تجهیزات آتش نشانی را در دستور کار قرار می‌دهد. توسعه دهندگان معتقدند اسکلت بیرونی جدید خواسته‌های دولت را برآورده می‌کند.

پیش از این، یک اسکلت بیرونی در نواحی مرتفع و برای کاهش مصرف انرژی افرادی که فعالیت‌های لجستیکی و گشت‌زنی را انجام می‌دادند، بکار گرفته شده بود. یک اسکلت بیرونی جداگانه‌ای نیز که توسط همان شرکت ساخته شده است برای عملیات جستجو و بازیابی به همراه کاوشگر چینی Chang’e-5 استفاده شده است که برای نخستین بار پس از چهار دهه حدود ۲ کیلوگرم نمونه از ماه به زمین آورد. در آن روز دو عضو گروه جستجو و بازیابی اسکلت بیرونی داشتند.

اسکلت بیرونی به افراد دارای مشکلات حرکتی کمک می‌کند

انتظار داریم استفاده گسترده‌تری از اسکلت‌های بیرونی در سایر نقاط جهان داشته باشیم، نه تنها برای مصارف رسمی یا نظامی بلکه برای کمک به افراد دارای مشکلات حرکتی. در آگوست سال ۲۰۲۰ ، گروهی از مهندسان یک اسکلت بیرونی به نام  Open Exosuit for Differently Abled توسعه دادند.

 اسکلت بیرونی به افراد دارای مشکلات حرکتی کمک می‌کند

پروژه Open Exosuit for Differently Abled یک واکر و اسکلت بیرونی را ترکیب می‌کند تا به افراد دارای مشکلات حرکتی کمک کند دوباره بایستند و راه بروند. واکر، ثبات بیشتری فراهم می‌کند و همچنین برای درک بهتر جایی که کاربر می‌خواهد برود و کاری که می‌خواهد انجام دهد، دستورات را به اسکلت بیرونی ارسال می‌کند. نمایشگر OLED و چهار دکمه روی واکر کاربر را قادر می‌سازد تا کارهایی که می‌خواهد انجام دهد را انتخاب کند: پیاده‌روی، نشستن، ایستادن و روشن و خاموش کردن سامانه. واکر سیگنال‌هایی را به اسکلت بیرونی ارسال می‌کند، تا اسکلت بیرونی فرد را به جلو سوق دهد. در نتیجه افرادی که از ضعف عضلانی و یا عدم کنترل رنج می‌برند، می‌توانند بدون کمک کامل یک مراقب، استقلال بیشتری داشته باشند و حرکات خود را کنترل کنند. همچنین موجب بهبود و تقویت عضلات می‌شود.

با این حال، نیروی محرکه بسیاری از پیشرفت‌ها در رباتیک عمدتاً صنعتی یا نظامی است. در سال ۲۰۱۹ ، فرماندهی عملیات ویژه ایالات متحده قراردادی را برای تحویل یک اسکلت بیرونی به نام Guardian™ XO® به Sarcos Robotics اعطا کرد که به انسان قدرت فوق‌العاده‌ای می‌بخشد. استقبال بسیار خوبی از این فناوری شد چرا که این سامانه شباهت بسیاری به لباس مرد آهنی دارد. هر چند پیشرفت‌های رباتیک خارق‌العاده و عالی به نظر برسد، ما باید به یاد داشته باشیم که فناوری پیشرفته تا زمانی که در مقابل رفاه انسان نباشد، چشمگیر است.


بیشتر بخوانیم:

>> رقابت اسکلت های بیرونی با هدف افزایش توانایی امدادگران و آتشنشانان

>> کاربرد رباتیک در خدمات اورژانسی


منبع: globaltimes.cn

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *