کارکرد اسکلت های بیرونی در کاهش آسیب فیزیکی هنگام کار

کار با بارهای سنگین و جابه‌جایی بار به شکل نادرست می‌تواند به ستون فقرات و کمر آسیب رساند. هزینه‌ی درمانی این آسیب‌ها در کنار ناراحتی روحی ایجاد شده برای کاربر با استفاده از اسکلت‌های بیرونی به سادگی اجتناب‌پذیر است. برای آشنایی بیشتر با کارکرد اسکلت‌های بیرونی متن پیش رو از مجله‌ی فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی را دنبال نمایید.

The-promise-of-powered-exoskeletons-620x264

چرا اسکلت بیرونی؟

اعمال فشار بیش از حد به پشت و کمر، انجام حرکت‌های تکراری به دفعات، و شیوه‌ی نادرست نشستن و ایستادن به کمر آسیب می‌رساند. در محیط‌های کاری صنعتی آسیب به ستون فقرات و کمر بر اثر دو مورد اول دیده می‌شود. هر چند آماری از این آسیب‌ها در کشور ما در دسترس نیست، باید آن‌ها را جدی دانست. آسیب به کمر علاوه بر مخارج درمانی، آسیب‌های روانی ناشی از بیکاری و درد را نیز در پی دارد.

در ایالات متحده دردهای کمر بعد از سرماخوردگی دومین علت غیبت کاری است. بهبودی کمر درد به ۱۲ روز استراحت نیاز دارد. در مورد سایر آسیب‌های ایجاد شده در محیط کار میانگین این عدد ۸ روز است. علت اصلی آسیب‌های ستون فقرات بلند کردن جسم‌های سنگین است. هر چند لیز خوردن، از دست دادن تعادل و سقوط نیز می‌تواند سبب این آسیب‌ها شود.

اسکلت‌های بیرونی فعال نظیر محصولات شرکت‌هایی مانند Sarcos می‌تواند آسیب‌های وارده به کمر در حین کار را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. این اسکلت‌ها با افزایش توانایی کاربر در بلند کردن اشیا سنگین، افزایش زمان کار و دقت به کارگران کمک می‌کنند. دقت به صورت میزان صحیح انجام دادن کار تعریف می‌شود. به عنوان مثال با گذشت زمان توانایی کاربر در ضربه زدن به یک نقطه به شکل دقیق به علت خستگی کاهش می‌یابد. اسکلت‌های بیرونی صنعتی با افزایش توان کاربر به افزایش دقت وی کمک می‌کنند. در نتیجه کاربر هر بار می‌تواند به همان نقطه‌ی قبل ضربه وارد کند. برای آشنایی بیشتر با این موضوع نوشتار چرا باید از فناوری اسکلت بیرونی پوشیدنی استفاده کنیم؟ مراجعه نمایید.

طبقه‌بندی اسکلت‌های بیرونی پوشیدنی تجاری

انواع اسکلت های بیرونی صنعتی مناسب محیط های کاری

انتقال بار به زمین

اسکلت‌ها می‌توانند بار را بوسیله‌ی ساختار اسکلت به زمین منتقل کنند و به این صورت کاربر را از حرکت زیر بار سنگین نجات می‌دهند. به این شکل از ایجاد دو موقعیت مستعد آسیب رسانی به فرد جلوگیری می‌شود: حرکت زیر بار سنگین و جابه‌جایی بار با حرکات غلط که در صورت وجود نیروی زیاد بسیار خطرناک است. انتقال بار به زمین توسط اسکلت بیرونی کاهش خستگی کاربر را نیز در پی دارد که در نتیجه دقت در حین کار کاهش نخواهد یافت. اسکلت بیرونی می‌توانند فشار و کشش را نیز از قسمتی از بدن به قسمت دیگر منتقل کند.

حد بالای بار مجاز برای یک نفر ۱۸ کیلوگرم و برای دو نفر در بلند کردن بار پشت سر هم ۲۴ کیلوگرم می‌باشد. در محیط‌های صنعتی برای جابه‌جایی اشیایی که سنگین‌تر از حد مجاز هستند از دستگاه‌های لیفتراک، یا کامیون‌های کوچک حمل بار، استفاده می‌شود. با وجود طراحی خاص این دستگاه‌ها برای جلوگیری از آسیب‌های فیزیکی به کاربر، بیش از ۹ هزار سانحه‌ی کاری در سال ۲۰۱۵ در ایالات متحده آمریکا به این دستگاه‌ها مربوط بوده است. بیش از ۳۴ هزار مورد از این آسیب‌ها، زیان‌های جدی بوده است. به کارگیری اسکلت‌های بیرونی به جای دستگاه‌های لیفتراک می‌تواند این آمار را کاهش دهد.

محیط های کاری نیازمند اسکلت بیرونی

قابلیت‌های اسکلت‌های بیرونی صنعتی برای پیشگیری از آسیب‌های کاری قابل توجه است. با اسکلت‌های بیرونی معمولی می‌توان کارهایی مانند مراقبت از بیماران و جابه‌جایی آن‌ها را بدون ایجاد مشکل برای پرستار انجام داد. در انبارها کارگران می‌توانند بدون نیاز به دستگاه‌های لیفتراک و تنها به کمک اسکلت‌های بیرونی عملیات بسته‌بندی و جابه‌جایی را با سرعت قابل قبول انجام دهند. جابه‌جایی بار از یک قسمت کارخانه به قسمتی دیگر با اسکلت‌های بیرونی از یک کار دو نفره به کاری تک نفره بدون نیاز به دستگاهی سنگین تبدیل خواهد شد. همچنین در برخی موارد کارهای تکراری توسط کاربری که اسکلت بیرونی پوشیده است با سرعت بیشتری در قیاس با ربات‌های ثابت انجام می‌شود. این ربات‌ها معمولا تنها برای انجام یک وظیفه خاص طراحی می‌شود. برای آشنایی بیشتر با انواع اسکلت بیرونی و محیط های کاری مناسب آن به نوشتار طبقه بندی اسکلت های بیرونی تجاری مراجعه نمایید.

سخن نهایی

به طور کلی باید اسکلت‌های بیرونی را ابزاری برای تقویت کیفیت محیط‌های کاری دانست. کاهش نرخ آسیب‌های فیزیکی، خستگی بدنی و افزایش زمان کار از فواید استفاده از اسکلت‌های بیرونی است. در دراز مدت امکان جابه‌جایی بار بدون آسیب فیزیکی و تجهیزات حمل و نقل خاص به شرکت‌ها اجازه‌ی برنامه‌ریزی در مورد فضای در دسترس محل کار را خواهد داد. هزینه‌های مصرفی و درمانی نیز به شکل چشمگیری کاهش خواهد یافت. نتیجه‌ی استفاده از اسکلت‌های بیرونی تنها در صورت ترکیب نیروی انسانی با ماشین قابل حصول است. نتیجه‌ای که با حذف هر یک از عوامل میسر نخواهد شد. در این صورت می‌توان نیروی انسانی را به کارگاه‌های مکانیزه‌ی ماشینی بازگردانید. چنین محیط کاری جدیدی در سال‌های آینده به شدت رواج خواهد یافت و کارگران و کارفرمایان هر دو از مزایای آن بهره خواهند برد.


در همین زمینه در مجله‌ی فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی:

کار طولانی و سخت با اسکلت بیرونی صنعتی SuitX

انواع اسکلت‌های بیرونی و طبقه‌بندی آن‌ها


منبع: exoskeletonreport

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *