کنترل دست مصنوعی با حرکت اندام فانتوم

بیشتر افرادی که اندام خود را از دست می‌دهند، هنوز حضور آن را احساس می‌کنند. این افراد حتی می‌توانند اندام خیالی خود را حرکت دهند. این احساس اندام خیالی (اندام فانتوم) بیشتر یک مشکل برای بیماران است و ساخت پروتزها را دشوار می‌‌کند. پژوهشگران فرانسوی تصمیم گرفتند از این پدیده بهره ببرند و از آن برای کنترل یک بازوی رباتیک استفاده کنند. با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

کنترل دست مصنوعی با حرکت اندام فانتوم

پژوهشگران فرانسوی در CNRS (مرکز ملی پژوهش‌های علمی)، دانشگاه اکس مارسی و دانشگاه سوربن موفق به آموزش بازوی رباتیک برای رمزگشایی و تکرار حرکات اندام فانتوم در افراد قطع عضو شدند.

مطالعات پیشین نشان داده که بیش از ۷۵ درصد از افراد قطع عضو می‌توانند داوطلبانه اندام فانتوم خود را حرکت دهند. اجرای این حرکات خیالی، همچون چرخش یا خم کردن مچ دست، همیشه با انقباضات عضلانی ویژه در عضلات باقی‌مانده همراه است. پژوهشگران از این انقباضات طبیعی برای کنترل پروتزها بهره برده‌اند. آنها الگوریتم‌هایی ایجاد کردند که توانایی تشخیص حرکت اندام فانتوم و تولید دوباره حرکت تشخیص داده شده توسط پروتز را دارند. این روش کاملاً غیر تهاجمی است و نیازی به جراحی و ایمپلنت ندارد.

در این پژوهش، فعالیت الکتریکی ماهیچه‌های باقیمانده ضبط و به دقت تفسیر شده است. زمانی که بیماران اندام فانتوم خود را حرکت می‌دادند، از این داده‌ها برای کنترل دست رباتیک استفاده شد. این فناوری نیازی به هیچ ایمپلنت و یا تمرین بسیار توسط بیماران ندارد. همچنین این روش می‌تواند درد اندام فانتوم را که هیچ روش درمان قطعی ندارد، تسکین دهد.

در این لینک می‌توانید ویدئویی از یک فرد قطع عضو ببینید که با این روش حرکات یک بازوی رباتیک را کنترل و یک شی را در دست می‌گیرد.


بیشتر بخوانیم:

>>کاهش درد اندام فانتوم با واقعیت افزوده برای افراد قطع عضو

>>ایجاد دوباره مسیرهای حسی و حرکتی در مغز به کمک اندام مصنوعی


منبع: www2.cnrs.fr

استفاده و بازنشر این نوشتار تنها با ذکر لینک مقاله و نام مجله ی فناوری های توان افزا و پوشیدنی مجاز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *