۱۱ مورد از برجسته ترین اندام‌های مصنوعی تاریخ (بخش دوم)

اندام‌های مصنوعی، طی قرن‌ها، مسیری طولانی را طی کرده و در ساخت برخی از آنها روش‌های پیچیده مهندسی به کار گرفته شده است. اما همیشه این طور نبوده است، حتی طی یک دهه گذشته. این مقاله از مجله فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی به توضیح برخی از جالب‌ترین اندام‌های مصنوعی تاریخ میپردازد و تا حدی تاریخچه این وسایل باورنکردنی را مورد بررسی قرار می‌دهد.

بازوی Gotz von Berlichingen

۵- بازوی Gotz von Berlichingen

در ابتدا اندام‌های مصنوعی فاقد هر گونه مفصلی بودند. اما با گذر زمان این روند تغییر کرد.

یکی از نخستین اندام‌های مصنوعی مفصل‌دار، این بازوی آهنی است که به سفارش Gotz von Berlichingen (1480-1562)، ساخته شد. او یک شوالیه آلمانی بود که در زمان امپراطوری چارلز پنجم خدمت می‌کرد.

Berlichingen دست راست خود را در زمان محاصره شهر Landshut در سال ۱۵۰۴ از دست داد و تا مدتی از یک اندام مصنوعی کاملا ساده استفاده می‌کرد. با ساخت این بازوی آهنی و عملکرد فنری انگشتان آن، Berlichingen قادر بود تا مجددا صلاح جنگی در دست بگیرد.

استفاده از این نوع بازوهای آهنی، شخص را قادر می‌ساخت صلاح­‌های جنگی، سپر و افسار اسب را در دست بگیرد. این نوع اندام‌های مصنوعی به دلیل این که گران‌قیمت بودند، تنها توسط زره پوش‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفت.

Berlichingen، به”Götz دست آهنین”، معروف شد و هم اکنون دست مصنوعی او در قلعه Jagsthausen در اطراف Heilbronn نگه داری می‌شود.

بازوی Le Petit Lorrain

۶- بازوی Le Petit Lorrain

Ambroise Paré، آن‌چنان نام آشنا نیست، اما فعالیت‌های او در زمینه ساخت اندام‌های مصنوعی، جهش قابل توجهی به این فناوری داد. او یک جراح فرانسوی بود که در زمان پادشاهان هنری دوم، فرانسیس دوم، چارلز نهم و هنری سوم در دربار خدمت می‌کرد.

او در زمینه قطع عضو بسیار ماهر شد و پس از آن شروع به ساخت اندام‌های مصنوعی کرد و همچنین با ساخت چشم‌های مصنوعی با استفاده از طلا، نقره و شیشه، اعتبار بسیاری بدست آورد.

یکی از برجسته‌ترین ساخته های Ambroise Paré، دست مکانیکی Le Petit Lorrain است که با استفاده از فنر و گیره کار می‌کرد. این دست مکانیکی را کاپیتان ارتش فرانسه می‌پوشید و از آن بسیار راضی بود چون می‌توانست افسار اسب را به راحتی بگیرد و آزاد کند.

پای Angelsey، یک استاندارد در ایالات متحده

۷- پای Angelsey، یک استاندارد در ایالات متحده

James Potts در اوایل دهه ۱۸۰۰ در انگلستان یک پای مصنوعی شگفت انگیز ایجاد کرد. دستگاه او از یک نیمه ماهیچه و ران چوبی و یک زانوی فولادی تشکیل می‌شد که از طریق یک بند به یکدیگر اتصال پیدا می‌کردند.

دستگاه او به عنوان پای Angelsey شناخته می‌شد و بسیار کارآمدتر و زیباتر از اندام‌های مصنوعی قبل از خود بود. طراحی او به استانداری برای اندام‌های مصنوعی پیش از جنگ‌های داخلی ایالات متحده تبدیل شد.

این مرد، بازوهای مصنوعی خود را، خودش طراحی کرد

۸- این مرد، بازوهای مصنوعی خود را، خودش طراحی کرد

Samuel Decker، سرباز کهنه‌کار جنگ‌های داخلی آمریکا، پس از مجروحیت شدید در جنگ، بازوهای مکانیکی خود را طراحی کرد و چون قادر به انجام مراحل ساخت نبود از دیگران برای این کار کمک گرفت.

او بعدها یکی از دربانان رسمی مجلس نمایندگان آمریکا شد.

۹- نمونه ای وحشتناک و در عین حال چشمگیر

۹- نمونه ای وحشتناک و در عین حال چشمگیر

این بازوی مصنوعی بین سال‌های ۱۸۴۰ تا ۱۹۴۰ ساخته شده است و طراحی واقعا چشمگیری دارد. جنس آن از فولاد و برنج با نقطه اتصال چرمی است. به نوعی می‌توان آن را یک اثر هنری دانست.

این یک اندام مصنوعی کاملا مفصلی است که با آزاد شدن فنر تعبیه شده در آن می‌توان آرنج را حرکت داد. مفصلی که در بالای مچ دست قرار دارد امکان حرکت بالا و پایین کفه دست را فراهم می‌کند.

حتی می‌توان انگشتان آن را نیز حرکت داد. البته این احتمال وجود دارد که صاحب این اندام مصنوعی آن را با دستکش استفاده می‌کرده است تا ظاهر وحشتناکش را بپوشاند.

این بازوی مصنوعی با توجه به طراحی شگفت انگیزی که دارد به احتمال زیاد متعلق به یک افسر عالی رتبه بوده است.

ساخت دست مصنوعی پس از قطع عضو در سانحه

۱۰- ساخت دست مصنوعی پس از قطع عضو در سانحه

این بازوی مصنوعی را Robert Wilkinson در سال ۱۹۴۳ پس از آن که دست خود را در اثر اصابت با قطار از دست داد، ساخته است. جنس آن از فلز است و طراحی بسیار شگفت آوری دارد.

او اغلب بازوهای مصنوعی موجود در بازار را امتحان کرد ولی این بازوها پاسخ‌گوی نیازهای Wilkinson نبودند. او در نهایت بازوی مورد نیاز خود را طراحی کرد و ساخت و به مدت ۲۶ سال تا زمان بازنشستگی از آن استفاده کرد.

این اندام مصنوعی احتمالا الهام بخش "Steampunk" بوده است

۱۱- این اندام مصنوعی احتمالا الهام بخش سبک ادبی “Steampunk” بوده است

این اندام مصنوعی شگفت انگیر را یک معدنچی ذغال سنگ با استفاده از موادی که در آن زمان در دسترس داشته، حوالی سال ۱۹۷۷ ساخته است. برخی از مصالحی که در آن قابل تشخیص است، یک سطل فلزی، میخ، زنجیر و سیم برای محکم کردن قطعات است.


همانطور که دیدیم اندامهای مصنوعی بخشی از زندگی گذشتگان بوده است. اگر چه نمونه‌های مدرن، از طراحی پیچیده‌تری برخوردار هستند و به نحو موثرتری مورد استفاده قرار میگ‌رند اما در نمونه‌های قدیمی اندام مصنوعی ویژگی‌هایی غیرقابل تکرار نهفته است.


منبع: interestingengineering

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *