۱۱ مورد از برجسته ترین اندام‌های مصنوعی تاریخ(بخش نخست)

اندام‌های مصنوعی، طی قرن‌ها، مسیری طولانی را طی کرده و در ساخت برخی از آنها روش‌های پیچیده مهندسی به کار گرفته شده است. اما همیشه این طور نبوده است، حتی طی یک دهه گذشته. این مقاله از مجله فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی به توضیح برخی از جالب‌ترین اندام‌های مصنوعی تاریخ میپردازد و تا حدی تاریخچه این وسایل باورنکردنی را مورد بررسی قرار می‌دهد.

دست مصنوعی فلزی و انگشت چوبی مصنوعی ، اندام مصنوعی در طول تاریخ

۱- “انگشت قاهره” ممکن است نخستین اندام مصنوعی طول تاریخ باشد.

این وسیله ممکن است نخستین اندام مصنوعی باشد که با این هدف ساخته شده است. البته پژوهشگران در این مورد مطمئن نیستند، اما وسیله جالب توجهی است.

وسیله‌ای از این نوع در مصر باستان کشف شده است که آن را از چوب و چرم ساخته‌اند.

اغلب اندام‌های مصنوعی در ابتدا تزئینی بوده‌اند، اما جالب‌ترین واقعیتی که در مورد انگشت قاهره وجود دارد این است که آن را کاملا کاربردی ساخته‌اند.

انگشت قاهره ،  یک اندام مصنوعی تاریخی در مصر

دکتر Jacky Finch، در زمینه مطالعات آزمایشی دستگاه‌ها فعالیت می‌کند. طبق گفته او، انگشت شست پا ۴۰ درصد از وزن بدن را تحمل می‌کند و مسئول پیش راندن بدن است.

او و گروهش طی آزمایشی دریافتند که حرکت با استفاده از ماکت انگشت پا بسیار راحت است.

او می‌گوید: «یافته‌های من به وضوح نشان می‌دهد که این وسیله‌ها می‌توانند جایگزینی برای انگشت شست پا باشند و می‌توان آنها را در دسته دستگاه‌های مصنوعی طبقه‌بندی کرد. بنابراین به نظر می‌رسد نخستین قدم‌ها در این زمینه را مصریان باستان برداشته‌اند.

۲- “پای کاپوآیی” (Capua Leg)، یکی دیگر از نخستین‌ها در اندام های مصنوعی است

اصطلاحا پای کاپوآیی یکی دیگر از جالب توجه‌ترین اندام‌های مصنوعی وبه طور خاص پای مصنوعی طول تاریخ است. قدمت این وسیله به ۳۰۰ سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد که در دهه ۱۹۱۰ در شهر کاپوآ ایتالیا کشف شد.

پای مصنوعی Capua Leg

یافته‌های اصلی این وسیله در کالج سلطنتی جراحان لندن نگهداری می‌شده اما طی حملات هوایی جنگ جهانی دوم از بین رفته است. در حال حاضر یک نمونه کپی شده از نمونه اصلی این وسیله در موزه علوم لندن موجود است.

نمونه اصلی این اندام مصنوعی از برنز ساخته شده بود و تا زمان تخریب آن، قدیمی‌ترین اندام مصنوع کشف شده، نام داشته است.

۳- اندام های مصنوعی ساخته شده در چین

تقریبا همزمان با ساخت پای کاپوآ در ایتالیا، مردی در چین یک پای مصنوعی ساخته است. او برای ساخت این پا از چوب صنوبر و همچنین از ساق واقعی اسب به عنوان تکیه گاه استفاده کرده است. قدمت این اندام مصنوعی را در حدود ۲۲۰۰ سال تخمین زده‌اند.

پای مصنوعی چینی

این وسیله در مقبره‌ای در تورپان چین کشف شد و همراه آن، آثاری از یک زانوی تغییر شکل یافته، پیدا شده است. با بررسی‌های انجام شده، به نظر می‌رسد این اندام را به وسیله بندهای چرمی به عضو نقص شده متصل می‌کردند تا فرد معلول قادر به راه رفتن و حتی اسب سواری شود.

۴- “پای چوبی” (pegleg)، یک اندام مصنوعی رایج طی قرون وسطا

طی قرون وسطا تنها افراد ثروتمند قادر به تهیه اندام مصنوعی پیچیده بودند و افراد دیگر جامعه این نیاز خود را با استفاده از هر ماده‌ای که در دسترسشان بود، برطرف می‌کردند.

بعد از جنگ‌ها، در اغلب موارد اندام‌های قطع شده را با اندام‌های مصنوعی ساخته شده از چوب جایگزین می‌کردند. زیرا کار با چوب آسان است و یک نجار ماهر به راحتی می‌توانست آن را بسازد و با بندهای چرمی به بدن فرد متصل کند.

پای مصنوعی چوبی pepleg

بیشتر بخوانیم:
بازوی Unlimited Tomorrow ، نسل جدید اندام مصنوعی پیشرفته
یشرفته ترین فناوری ها در خدمت توانیابان
مروری بر انواع اسکلت های بیرونی


منبع: interestingengineering

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *