پیشرفته ترین فناوری ها در خدمت توانیابان

در این مقاله از مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی مروری خواهیم داشت بر پیشرفته و جدیدترین فناوری‌هایی که برای بهبود کیفیت زندگی افراد دارای اختلال حرکتی توسعه یافته‌اند. با ما همراه باشید.

پیشرفته ترین فناوری ها در خدمت توانیابان

پاناسونیک سرویس کمک حرکتی رباتیک خود را در ایستگاه راه آهن توکیو آزمایش می‌کند

شرکت پاناسونیک با همکاری JR East Group سرویس کمک حرکتی رباتیک خود را در ایستگاه راه آهن Takanawa Gateway آزمایش می‌کند. این سرویس شامل صندلی‌های چرخدار برقی با عملکرد ردیابی مستقل است که می‌تواند در ایستگاه‌های شلوغ حرکت کند و مسافران با مشکلات حرکتی را به قطار برساند. این دستگاه قادر است افراد و موانع را به طور مستقل تشخیص دهد و از آن دوری کند.

رانندگی آهسته در مسیرهای از پیش تعریف شده با وسیله نقلیه خودران شرکت ZMP به افراد دارای اختلال حرکتی کمک می‌کند تا از شکوفه‌های گیلاس در ژاپن لذت ببرند. اجاره ماهانه RakuRo  حدود ۱۰۰۰ دلار است، اما ZMP پیشنهاد می‌دهد گروه‌های ۱۰ نفره یک واحد از این وسیله را با هم به اشتراک بگذارند، این امر باعث می‌شود هزینه بسیار منطقی‌تر شود.

معلولان می‌توانند با Rig از طبیعت لذت ببرند

افراد مبتلا به فلج اندام تحتانی عموماً نمی‌توانند به راحتی با سایر دوستداران طبیعت از فضای بیرون از منزل لذت ببرند. صندلی‌های چرخدار طوری طراحی نشده‌اند که بتواند از مسیرهای ناهموار بگذرد و مسیرهای طولانی را طی کند.

یک زوج در Utah وسیله‌ای به نام Rig طراحی کردند تا بتوانند جهان را با آن ببینند. Rig دارای چهار چرخ است و از اجزای دوچرخه برقی ساخته شده تا روی انواع مسیرها حرکت کند. باتری دوچرخه‌های برقی را می‌توان به Rig متصل کرد. هزینه این وسیله حدود ۵۰۰۰ دلار است. توسعه دهندگان باید دقت کنند که این یک وسیله پزشکی نیست و باید به عنوان یک دوچرخه برقی در نظر گرفته شود.

این ویلچر مفهمومی به صورت ویژه برای سفر بیماران ناتوان حرکتی با هواپیما طراحی شده است و جایزه طراحی محصولات اروپا،  European Product Design Awards را به خود اختصاص داده است. دانشجوی دانشگاه Limerick با نام Ciara Crawford با این طرح نیاز به جابه‌جایی افراد معلول بین چند صندلی را در فرآیند سفر مرتفع کرده است. این دستگاه ویژه ردیف نخست هواپیماست و کاربر آن پس از ثبت بلیط تا پیاده شدن در فرودگاه مقصد می‌تواند با همین وسیله کار کند. برای قرار دادن این صندلی در ردیف سایر صندلی‌های هواپیما جدا سازی چرخ‌ها در پنج مرحله کافیست. با توجه به اینکه طرح ویلچرهای جدید روی سبک ساختن این وسایل تمرکز دارند، این طرح بسیار جذاب است.

پیشرفته ترین فناوری ها در خدمت توانیابان

پسری که روی صندلی چرخدار می‌نشیند با طرحی از یک آهنگر اهل Laboulaye در آرژانتین توانست دوچرخه سواری را تجربه کند.

 Lisandro Sona به همراه یکی فامیل نزدیک خود Simon Lunari روی این دوچرخه سوار می‌شوند. ایده نخست این طرح متعلق به Simon بوده است. وی دوست داشت Sona نیز جنبه‌ای شیرین از زندگی را تجربه کند و این ایده را با یک آهنگر محلی مطرح کرد.

ساخت ویلچر برقی از مواد بازیافتی

یک مخترع کنیایی می‌تواند با بازیافت موادی همچون باتری لپتاپ‌های از کارافتاده برای افراد دارای اختلال حرکتی ویلچر برقی بسازد. این ویلچرها می‌تواند روی انواع مسیرهای صعب‌العبور حرکت کند. همه قطعات این ویلچرها بجز موتور الکتریکی از مواد بازیافتی ساخته شده است. Lincoln Wamae ادعا می‌کند که این ویلچرهای برقی با هر بار شارژ دست کم سه روز کار می‌کند. این ویلچرها بادوام و راحت هستند و هزینه ساخت آنها برای Wamaeحدود ۲۵۰ دلار است و ۳۰۰ دلار به افراد می‌فروشد.

ساخت اگزواسکلتونی که در نهایت جایگزین ویلچر می‌شود

مؤسسه شناخت انسان و ماشین در فلوریدا (IHMC)  در حال تهیه یک نمونه اولیه تحقیقاتی جدیدی با نام Quix است که به معلولان کمک می‌کند دوباره راه بروند. این اگزواسکلتون فعال، موجب بهبود تحرک و افزایش استقلال افراد مبتلا به فلج اندام تحتانی می‎شود. همچنین این پتانسیل را دارد که در نهایت جایگزین صندلی چرخدار شود. این چهارمین نمونه اسکلت بیرونی است که توسط پژوهشگران و مهندسان IHMC ساخته شده است.

طراحی اسکلت بیرونی رباتیک برای افراد مبتلا به فلجی از ناحیه مچ پا

اسکلت بیرونی iO Alpha نخستین اسکلت بیرونی رباتیک استارت‌آپ پاکستانیSahara iO است که برای افراد مبتلا به فلجی در ناحیه مچ پا طراحی شده است.

هوش مصنوعی پروتزها را برای مطابقت با انواع مسیرها راهنمایی میکند

پروتزهای اندام تحتانی که به کاربران کمک می‌کنند تا به طور طبیعی قدم بردارند، روی سطوح مختلف به درستی کار نمی‌کنند. قدم زدن روی آسفالت با عبور از چمنزار بسیار متفاوت است، اما بدون دانستن نوع مسیر نمی‌توان پروتز را به خوبی تنظیم کرد. پژوهشگران دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی یک سامانه هوش مصنوعی مبتنی بر دوربین ساخته‌اند که می‌تواند انواع مسیرها را تشخیص دهد و پروتز را برای تغییر نحوه حرکت و مطابقت با سطح زیر آن راهنمایی کند. این فناوری شامل اتصال یک دوربین کوچک در نزدیکی پروتز است تا بتواند مسیر پیش رو ببیند. ویدیو به رایانه‌ای تزریق می‌شود که برای شناسایی مسیرهای مختلف از جمله چمن، آجر، بتون و حتی کاشی آموزش داده شده است. این دستگاه همچنین می‌تواند تشخیص دهد که راه پله در پیش رو وجود دارد و آنها به سمت بالا یا پایین حرکت می‌کنند.

پیشرفته ترین فناوری ها در خدمت توانیابان

جابجایی مرزهای توانبخشی رباتیک با LEXO

سامانه LEXO امکان آموزش فعال گام برداشتن را فراهم می‌کند. در توانبخشی راه رفتن با ربات، بیماران و درمانگران اغلب با از دست دادن وقت گرانبها به دلیل راه اندازی‌های خسته کننده، محدودیت در سازگاری با بیمار و الگوهای راه رفتن غیر طبیعی مواجه هستند. LEXO® با قابلیت سازگاری بالا می‌تواند برای طیف گسترده‌ای از بیماران استفاده شود. طراحی جمع و جور و ارتفاع کم آن باعث می شود در هر اتاق درمانی نیز به آسانی نصب شود. این سامانه زمان خالص درمانی را به حداکثر می‌رساند و نرخ بهره‌وری را افزایش می‌دهد.

آموزش راه رفتن به کودکان مبتلا به فلج مغزی با  Hibbot

 فلج مغزی موجب ضعف عضلات، اختلالات حرکتی و مشکلات در حفظ تعادل می‌شود. Dirk Wenmakers، یک مهندس و فیزیوتراپ است که سامانه Hibbot را طراحی کرده است. سامانه ارگونومیک Hibbot  به کودکان کمک می‌کند بیشتر راه بروند. Hibbot در واقع از حمایت‌هایی که یک فیزیوتراپیست برای کودک ارائه می‌دهد، تقلید می‌کند. کاری که فیزیوتراپ‌ها با نگه داشتن باسن و لگن کودک در هنگام راه رفتن انجام می‌دهند، Hibbot نیز چنگال خود را طوری تنظیم می‌کند که پاها و باسن کودک به طور مداوم تراز شود. یکی از خلاقانه‌ترین ویژگی‌های Hibbot، مدولار بودن آن است. این دستگاه تنها مقدار مناسب پشتیبانی را که کودک به آن نیاز دارد، فراهم می‌کند و نه چیز بیشتری. همچنین Hibbot با رشد کودک می‌تواند به طور پیوسته سازگار شود.

در حال حاضر MyoPro تنها بریس فعال موجود در بازار است که به افراد دارای اختلالات عصبی و یا افرادی که از فلج شدن بالاتنه رنج می‌برد در حرکت دادن بالاتنه کمک می‌کند. این دستگاه سیگنال‌های ضعیف عصبی یا EMG را بدون نیاز به ایمپلنت یا کاشت و از روی پوست دریافت کرده و موتورهایی کوچک روی بریس را برای حرکت دادن بریس مطابق میل کاربر فعال می‌کند. شرکت Myomo در سال ۲۰۱۵ این بریس را تجاری سازی نمود. تا کنون ۷۰۰ نفر در ایالات متحده این سامانه را دریافت نموده‌اند.

پیشرفته ترین فناوری ها در خدمت توانیابان

قهرمان پارالمپیک به کمک اسکلت بیرونی دوباره راه میرود

تماشا کنید که یک قهرمان شمشیربازی با ویلچر چگونه به کمک اسکلت بیرونی شرکت Fourier Intelligence دوباره می‌ایستد و راه می‌رود.

نوآوری در طراحی عصا

بیش از ۸۵ درصد افراد هنگام استفاده از عصاهای استاندارد زیر بغل، احساس درد در دست و مچ دست دارند. شرکت Mobility Designed یک عصای زیر بغل طراحی کرده است به شکلی که فشار کمتری روی بدن باشد و در مقایسه با عصاهای سنتی پایدارتر و راحت تر است. عصای M+D دارای طراحی محکم و ارگونومیکی است که وزن بدن شما را روی ساعدها توزیع می‌کند تا درد در شانه‌ها، دست‌ها، مچ و زیر بغل کاهش یابد. با این عصا دست‌ها آزادی حرکت بیشتری دارند. همچنین از لغزش فرد جلوگیری می‌کند و قابلیت حرکت روی انواع سطوح را دارد.

دستگاه هوشمندی که به سالمندان کمک میکند ایمن و متحرک بمانند

سقوط عواقب جدی برای سالمندان به ویژه برای آنهایی که تنها زندگی می‌کنند به همراه دارد. شرکت Fargo دستگاهی هوشمند ارائه می‌دهد که به چرخ بیشتر واکرها متصل می‌شود. این دستگاه می‌تواند سقوط و افتادن فرد را به اعضای خانواده هشدار دهد و داده‌های فعالیت واکر را جمع کند. این اطلاعات به خانواده‌ها کمک می‌کند تا از عدم تحرک سالمند مطلع شوند و فعالیت‌های فرد را ردیابی کنند.

این کمربند هوشمند برای کاهش خطر سقوط طراحی شده است. کمربند Smart Belt Pro با تشخیص سرعت و الگوی راه رفتن خطر سقوط را پیش‌بینی و با ارسال هشدار به گوشی کاربر، وی را آگاه می‌سازد.

ساخت دست‌های مصنوعی پیشرفته به کمک فناوری چاپ سه بعدی و هوش مصنوعی

حدود ۳۰ میلیون قطع عضو در سراسر جهان آرزو دارند زندگیشان با یک معجزه تغییر کند. مأموریت Unlimited Tomorrow ایجاد همین تغییر در زندگی افراد دچار قطع عضو است. آنها دست‌های مصنوعی فوق العاده سبک، پیشرفته و مجهز به هوش مصنوعی را توسعه می‌دهند. افراد قطع عضو با این پروتزها می‌توانند انگشتان خود را به طور مجزا حرکت دهند و کارهای روزمره همچون غذا خوردن و نگه داشتن اشیا را براحتی انجام دهند. طراحی پروتزها به صورت منحصر بفرد با توجه به وزن، شکل، اندازه و رنگ پوست افراد طراحی و به کمک فناوری چاپ سه بعدی ساخته می‌شود.

نخستین پسر بچه‌ای که یک پروتز دست از بالای آرنج دریافت کرد

یک پسر بچه‌ بریتانیایی، Jacob Scrimshaw، نخستین کودکی است که یک دست مصنوعی از بالای آرنج دریافت کرد. این پروتز یک بازوی هیدرولیکی است که می‌تواند اشیا را چنگ بزند. اکنون Jacob می‌تواند با این پروتز انواع کارها را انجام دهد و از همه مهمتر برادر خود را در آغوش بگیرد. یک مخترع بریتانیایی به نام Ben Ryan این پروتز کارآمد را به کمک فناوری چاپ سه بعدی طراحی و ساخته است.

 نخستین پسر بچه‌ای که یک پروتز دست از بالای آرنج دریافت کرد

آتل‌های دقیق و تنظیم شده به کودکان مبتلا به فلج مغزی کمک می‌کند تا بهتر گام بردارند و بازی کنند

 کودکان مبتلا به فلج مغزی به انرژی بیشتری برای پیاده‌روی نیاز دارند. پژوهشگران تأیید کرده‌اند که سازگاری آتل‌ها در ترکیب با کفش‌هایی که کودکان معلول برای کمک به راه رفتن استفاده می‌کنند، می‌تواند انرژی مورد استفاده آنها را تا ۳۳٪ کاهش دهد. آزمایش‌ها نشان داد کودکانی که دارای آتل یا اسپلینت‌های تنظیم شده بودند، در چندین زمینه از جمله عملکرد مفصل ران و لگن و کشیدگی زانو پیشرفت‌هایی داشتند، در حالی که یک آتل بدون تنظیم به طور بالقوه کاهش عملکرد لگن را نشان می‌دهد. این روش درمانی کودکان را قادر می‌سازد برای مدت طولانی فعال‌تر باشد و احساس خستگی کمتری کنند، که همگی به کیفیت زندگی بهتر آنها کمک می‌کنند.

با پروتز پیشرفته TrueLimb آشنا شوید

دست مصنوعی پیشرفته TrueLimb توسط شرکت Unlimited Tomorrow طراحی و ساخته می‌شود. این محصول به طور بنیادی صنعت پروتز را متحول خواهد کرد و زندگی‌های بی‌شماری را تحت تأثیر قرار می‌دهد. شرکت Unlimited Tomorrow با پیشگام کردن یک مدل مستقیم برای مصرف کننده، نه تنها روند دستیابی به پروتز را به طرز چشمگیری ساده می‌کند بلکه این کار را با روشی فوق‌العاده مقرون به صرفه انجام می‌دهد. جالب تر از همه این است که همه مراحل اندازه‌گیری و تهیه، بدون ترک منزل انجام می‌گیرد که در صنعت پروتز بی‌نظیر است.


بیشتر بخوانیم:

>> تازه های حوزه توانبخشی در نیمه نخست سال ۲۰۲۰

>> تازه ترین فناوری ‌ها برای بهبود زندگی کودکان مبتلا به فلج مغزی


«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *