دستکش رباتیک منعطف Exo-Glove Poly برای معلولان

دستکش رباتیک منعطف Exo-Glove Polyهنگامی که فردی از یک مصدومیت وخیم رنج می‌برد، برای او کارهای روزانه اگر غیرممکن نشود، بسیار دشوار خواهد شد. کسی که یک دست یا بازو را از دست داده نمی‌تواند دستگیره در را بگیرد یا بچرخاند. ولی در پانزدهم فوریه پژوهشگران در یک گردهمایی علمی بزرگ، تعدادی دستگاه‌ جدید را که برای غلبه بر چنین محدودیت‌های فیزیکی توسعه داده شده‌اند معرفی کردند. یکی از این دستگاه‌ها دستکش رباتیک منعطف Exo-Glove Poly بود که برای کمک به افراد ناتوان در گرفتن اجسام توسعه داده شده است.

مهندس مکانیک Kyu Jin Cho از دانشگاه ملی سئول کرۀ جنوبی می‌گوید: «برای مثال فردی را در نظر بگیرید که دست خود را از دست داده است. این مشکل بیشتر از آنکه غالب مردم فکر می‌کنند رایج است. تقریباً هر سال ۵۰۰۰۰۰ نفر نیازمند صندلی‌چرخدار می‌شوند و تقریباً دست نیمی از آنها نیز دچار آسیب می‌شود. و این تعداد افرادی را که تنها دستشان آسیب می‌بیند را در بر نمی‌گیرد.»

برای غلبه بر این مشکل، Cho و گروهش دستکشی را طراحی کرده‌اند که از ماده‌ای منعطف و شبه لاستیکی ساخته شده است. این دستکش سه جای انگشت دارد که روی شست، انگشت اشاره و انگشت میانی قرار می‌گیرند.سیم‌های متصل به این انگشت‌ها می‌تواند به وسیلۀ یک موتور کوچک به آرامی حرکت کنند. این موتور که با یک کلید ساده کنترل می‌شود، سیم‌ها را برای باز و بسته کردن دست می‌کشد. نتیجۀ کار دستکشی است که به افراد کمک می‌کند اجسام را در دست گیرند.

گروه Cho نوآوری خود را Exo-Glove Poly می‌نامد. Exo واژه‌ای یونانی به معنی بیرون است و به این واقعیت اشاره دارد که این دستکش بیرون از بدن کاربر پوشیده می‌شود. واژه Poly برای اشاره به این موضوع است که مادۀ شبه لاستیکی این دستکش از پلیمر است.

تا به حال پژوهشگران دیگری دستکش‌هایی را طراحی کرده‌اند که برای کنترل حرکت دستکش، سیگنال‌های عصبی را از ماهیچه‌های بازو دریافت می‌کنند. ولی این دستکش‌های پیشین نسبتاً پیچیده بودند و در صورت تولید گران خواهند بود. Cho می‌گوید: «افرادی که دستکش رباتیک منعطف Exo-Glove Poly را امتحان کرده‌اند سادگی آن را دوست داشتند». برتری دیگر ضد آب بودن آن است. بنابراین افراد می‌توانند هنگام پوشیدن آن دست‌هایشان یا ظروف را بشویند. همچنین هنگامی که دستکش کثیف شود می‌تواند جدا شده و شسته شود.

دستکش رباتیک منعطف Exo-Glove Poly

این گروه کره‌ای جزء پژوهشگرانی بودند که چندی پیش فناوری‌های جدید توسعه داده شده برای کمک به افراد با آسیب‌های جدی را معرفی کردند. آنها دستکش رباتیک منعطف Exo-Glove Poly را در نشست سالانۀ انجمن آمریکایی پیشرفت علوم (AAAS) به نمایش گذاشتند.


در همین زمینه بخوانید: بیماران حرکتی به لطف دستکش های رباتیک، کنترل دستان خود را باز می یابند
در همین زمینه بخوانید: نمونۀ اولیۀ دستکش رباتیک Roboglove به دستان ناتوان در گرفتن اجسام کمک می‌کند
در همین زمینه بخوانید: دستکش رباتیک توانبخشی قابل حمل وارد مرحلۀ آزمایش‌های بالینی شد
در همین زمینه بخوانید: کاهش لرزش‌های پارکینسون با دستکش الهام‌گرفته از اسباب‌بازی‌ها 


منبع: student.societyforscience

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *