نمونه آزمایشگاهی روبات کمک حرکتی اسکلت بیرونی توسط پژوهشگران دانشگاه تربیت مدرس ساخته شد

همزمان با بزرگداشت روز جانباز؛
پژوهشگران آزمایشگاه کنترل پیشرفته در دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تربیت مدرس، موفق به ساخت و آزمایش یک نمونه آزمایشگاهی روبات کمک حرکتی اسکلت بیرونی شدند.

دکتر سجاد ازگلی مجری این طرح در گفتگویی درباره ویژگی های این روبات اظهار داشت: روباتهای اسکلت بیرونی (Exoskeleton) فناوری نوینی در دنیای روباتها هستند که به منظور افزایش توان حرکتی انسان ها ساخته می‌شوند. عضو هیات علمی دانشگاه افزود: در این فناوری که مدتی است در مراکز پژوهشی جهان دنبال می‌شود، قدرت حرکتی روبات با توانایی هدایت و کنترل مغز انسان ترکیب شده و توان حرکتی بسیار خوبی به ارمغان می‌آورد.

روبات کمک حرکتی اسکلت بیرونی

وی با اشاره به کاربردهای این روبات گفت: از این فناوری برای کمک به افراد کم توان (جانبازان، سالمندان و…) یا افزایش توان افراد دارای کار سنگین (پرستاران، کارگران، رزمندگان و… ) می توان استفاده کرد. روبات ساخته شده یک نمونه آزمایشگاهی دارای دو درجه آزادی است که در مقیاس واقعی ساخته شده و توسط رایانه کنترل می گردد.
وی تصریح کرد: نمونه فعلی از لحاظ مکانیکی بصورت بهینه طراحی نشده و از این روبات تنها برای آزمودن الگوریتم های کنترلی ارائه شده در این تیم پژوهشی استفاده می گردد. با این حال هدف بعدی این تیم ساخت یک نمونه کامل با طراحی مکانیکی خوب و قابلیت اتصال به انسان است تا بتوان در شرایط واقعی تری الگوریتم های کنترل را مورد آزمون قرار داد .
عضو هیات علمی دانشگاه در پایان خاطر نشان کرد: بدین منظور با همکاران متخصص در رشته مکانیک همکاری خواهیم کرد تا نتایج این پژوهش عملیاتی شود.
به اطلاع واصله این ربات ساخته شده یک نمونه آزمایشگاهی ۱/۲ مدل دارای دو درجه آزادی است که در مقیاس واقعی ساخته شده و توسط رایانه کنترل می گردد. از این ربات برای آزمودن الگوریتماهی کنترلی ارائه شده در این تیم پژوهشی استفاده می گردد. هدف بعدی این تیم که به سرپرستی دکتر ازگلی در حال کار هستند ساخت یک نمونه کامل با قابلیت اتصال به انسان است تا بتوان در شرایط واقعی تری الگوریتمهای کنترل را مورد آزمون قرار داد.
منبع: دانشگاه تربیت مدرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *