آتل پوشیدنی که حرکت مفاصل را محدود نمی کند

بسیار معمول است که پس از آسیب‌های عضلانی-استخوانی تا درمان کامل، محل آسیب را با گچ، آتل و … ثابت نگه ‌می‌دارند. این امر می‌تواند سبب خشکی عضلات شود. آتل SCALED با هدف محدود کردن حرکت برای پیشگیری از آسیب یا درمان استفاده می‌شود. این وسیله یک محافظ است که میزان حرکت آن با توجه به نیاز شخص تعیین می‌شود. برای آشنایی با این پوشیدنی با مجله فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی همراه باشید.

آتل پوشیدنی که حرکت مفاصل را محدود نمی کند

شاید با تجربه همه‌گیری کرونا توجه بسیاری از طراحان فناوری به بخش سلامت جلب شده باشد. رصد سلامت با پوشیدنی‌ها و ماسک‌های چاپ سه بعدی حاصل کار طراحان در بخش سلامت است. طراحان همان‌طور که به حفظ سلامت کارکنان بخش بهداشت و درمان اهمیت می‌دهند به تولید سامانه‌های مناسب بیماران نیز اشتغال دارند. یکی از این طرح‌ها SCALED از RCA است که برای محافظت از بیمار و درمان وی در نظر گرفته شده است. این وسیله در واقع نسل بعدی گچ‌های پزشکی است که محافظت، درمان و حرکت را در یک پوشیدنی ترکیب کرده است.

این پوشیدنی مانند پولک ماهی است

پژوهش‌ها نشان می‌دهد که آسیب مفاصل بسیار شایع است و یکی از اسباب ناتوانی‌های حرکتی است. طراحی با نام Natalie Keres اینک با الهام از طبیعت به دنبال وسیله‌ای انعطاف‌پذیر و در عین حال برای آسیب‌های مفصلی بود. وی این وسیله را در ساختار بدنی، پوست یا صدف جانداران جست و جو کرد. پاسخی که وی یافت در پولک حیوانات نهفته بود. در واقع هندسه پولک حیوانات درطول فرآیند تکامل و با پارامترهای محیطی تغییر کرده است. پارامترهایی که برای حیات لازم بوده است. ساختار پولک‌ها در برابر ضربه مقاوم است. انعطاف‌پذیر آن در یک جهت و محدود کردن حرکت در جهت دیگر نیز از دیگر ویژگی‌های پولک حیوانات است.

هدف وی طراحی یک پوشیدنی بود که با کنترل-محدود کردن حرکت از آسیب‌های مفصلی ناشی از فشار زیاد جلوگیری کند. معمولا پس از آسیب بیمار به گچ یا بریس یا حداقل باندی برای محدود کردن حرکت نیاز دارد. محدود شدن حرکت در هنگام درمان ناحیه آسیب را صفت و خشک می‌کند و برای بازیابی توانایی آن گاهی نیاز به توانبخشی نیاز است. SCALED راه حلی انعطاف‌پذیر است که به نیازهای فرد پاسخ می‌دهد و محدود کردن حرکت با تنظیم پارامترهای از پیش تعیین شده ممکن می‌شود.

به عنوان مثال در صورتیکه لازم باشد در هنگام ورزش روی دستان خود تکیه کنید، این دستگاه با فراهم کردن تکیه گاه خارجی و تنظیم فشار روی مچ از دست محافظت می‌کند.

آتل پوشیدنی که حرکت مفاصل را محدود نمی کند

یک آتل که متناسب با اندازه های کاربر شخصی سازی می شود

نام این وسیله با منبع طبیعی آن بسیار سازگار است. پولک‌های پوشیدنی که از پولک‌های ماهی، مارمولک و مورچه خوار فلس دار الهام گرفته شده است. برای این وسیله الگوریتمی نوشته شده است که بنا به نیاز بیمار میزان حرکت را محدود کند. این وسیله را می‌توان برای پیشگیری از آسیب، توانبخشی، بهبود عملکرد از با کنترل دامنه حرکت و در ورزش به کار برد. برای ساخت و طراحی این وسیله از کمک هزینه MedTech SuperConnector استفاده شده است.


طراحی ابزاری پوشیدنی برای کمک به یادگیری مجدد حرکات در بیماران سکته مغزی
Dorsum Exospine اسکلت بیرونی نرم ستون فقرات
حسگر پوشیدنی کرونا که با روش خشک سازی انجمادی تولید می شود


منبع:Yankodesign

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *