وعده ابزارهای پوشیدنی برای پژوهش های پزشکی

جدیدترین دستگاه‌های پوشیدنی پزشکی، فرآیندها و نتایج پژوهش‌های بالینی را با امکان جمع‌آوری انبوهی از داده‌ها از راه دور، تغییر می‌دهند. چنین پیشرفت‌هایی موجب صرفه‌جویی در زمان، صرفه‌جویی در هزینه و افزایش دسترسی به آزمایش‌های بالینی برای گروه بسیار گسترده‌تری از افراد می‌شود. با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

وعده ابزارهای پوشیدنی برای پژوهش های پزشکی
.

همه‌گیری کووید19 ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی و پژوهشگران را بر آن داشت تا راه‌های جدیدی برای برقراری ارتباط با بیماران در طول خاموشی‌های اجباری پیدا کنند. مانند بازدید از راه دور و دستگاه‌های پوشیدنی برای جمع‌آوری داده‌ها. بیشتر مراکز مراقبت‌های بهداشتی اکنون به طور کامل بازگشایی شدند. با این حال، اتکا به دستگاه‌های پوشیدنی کوچک همچنان در حال گسترش است. این می‌تواند به ویژه برای کسانی که در زمینه پژوهش‌های بالینی هستند، ارزشمند باشد.

جیمی رابرتسون، مدیر نوآوری در آموزش جراحی در بیمارستان زنان بریگهام و مدیر برنامه دانشکده پزشکی هاروارد، توضیح می‌دهد: «دستگاه‌های پوشیدنی، اندازه‌گیری‌های بیولوژیکی از افراد را در طول مطالعه بسیار در دسترس‌تر از همیشه می‌کند».

پوشیدنی‌ها و ارائه راه‌های راحت‌تر برای ردیابی داده‌های بیمار

در واقع، به لطف پیشرفت‌های فناوری، جدیدترین محصولات پوشیدنی برای ثبت انواع شاخص‌های سلامت بیمار بهینه شده‌اند. آنها می‌توانند تصویری واضح از وضعیت سلامتی افراد در طول فعالیت‌های روزمره را به روشی دقیق‌تر از اندازه‌گیری‌های حضوری ارائه دهند. انواع نشانگرهایی که دستگاه‌های پوشیدنی ضبط می‌کنند شامل همه چیز می‌شود، از ردیابی سطح فعالیت گرفته تا اندازه‌گیری کیفیت و کمیت خواب، ارزیابی ضربان قلب و سایر علائم حیاتی؛ همه در شرایط واقعی. این امر پژوهشگران را قادر می‌سازد تا وضعیت فیزیکی بیمار را در مدت زمانی طولانی‌تر از آنچه که معمولاً طی یک ویزیت انجام می‌شود، درک کنند.

رابرتسون می‌گوید: «پیش از این مجبور بودیم افراد را به ماشین‌آلات گران قیمت [برای نظارت بر عملکرد قلب] متصل کنیم. امروز، ما گزینه‌های مؤثر بسیاری برای نظارت بر ضربان قلب [از طریق ابزارهای پوشیدنی] داریم که استفاده از آن‌ها آسان و غیرتهاجمی است». برای نمونه، فردی که تحت نظارت ضربان قلب قرار می‌گیرد، می‌تواند یک دستگاه بپوشد و داده‌ها را جمع‌آوری کند، در حالی که در طول روز به فعالیت عادی خود می‌پردازد. این نه تنها راحتی بیشتری را فراهم می‌کند، بلکه نگاهی واقع بینانه به شیوه واکنش ضربان قلب یک فرد به استرس‌های روز کاری یا زندگی عادی است.

پوشیدنی‌ها مشارکت گسترده‌تر در کارآزمایی بالینی را تسهیل میکنند

با فعال کردن نظارت از خانه، پوشیدنی‌ها می‌توانند شرکت در مطالعات را برای افراد بسیار آسان‌تر کنند، به‌ویژه از آنجایی که آنها مجبور نیستند کار خود را ترک کنند، پرستار کودک استخدام کنند یا در مسافت‌های طولانی سفر کنند. بهتر از این، در حالی که استفاده از تجهیزات پزشکی سنتی می‌تواند دست و پا گیر یا طاقت فرسا باشد، بیشتر پوشیدنی‌ها راحت و آشنا هستند.

رابرتسون خاطرنشان می‌کند: «بسیاری از مردم در ایالات متحده نوعی ساعت هوشمند دارند و برخی از داده‌ها را ردیابی می‌کنند». برخی از داده‌هایی که ساعت‌های هوشمند و ردیاب‌های تناسب اندام جمع‌آوری می‌کنند، به‌طور رسمی توسط جامعه پزشکی تأیید نشده‌اند. اما نتایج جمع‌آوری شده می‌تواند تصویر واضحی از وضعیت سلامتی یک فرد ترسیم کند و در صورت بروز مشکل به آنها هشدار دهد.

برای اهداف پژوهشی، دستگاهی ارائه می‌شود که برای اطمینان از کیفیت داده‌های جمع آوری شده، دقیق‌تر است. اما مفهوم یکسان است و بیشتر مردم با استفاده از این نوع فناوری پوشیدنی احساس ترس نمی‌کنند.

توانمندسازی بیماران با داده‌های ابزارهای پوشیدنی

فراتر از ردیابی جزئیات به نام پژوهش‌های پزشکی یا نظارت بر بیمار، بینش‌های بسیاری وجود دارد که بیماران می‌توانند با استفاده از ساعت هوشمند یا سایر دستگاه‌های ردیابی تناسب اندام برای خود جمع‌آوری کنند.

رابرتسون توضیح می‌دهد: «حتی اگر افراد در یک کارآزمایی بالینی شرکت نکنند، اطلاعات مربوط به سلامتی خود را به طور دقیق روی مچ دست خود دارند که می‌تواند آنها را در مورد مشکلات احتمالی آگاه کند.» او تاکید می‌کند اگرچه ابزارهای پوشیدنی نمی‌توانند جای پزشک را بگیرند، اما می‌توانند روندهای مهم سلامتی، مانند افزایش شدید ضربان قلب در حالت استراحت را شناسایی کنند و می‌توانند اطلاعات کافی برای افراد فراهم کنند تا با پزشک خود در مورد مشکل صحبت کنند. برای بررسی بیشتر آن و رد یا تأیید هر گونه مشکل پزشکی جدی که ممکن است ایجاد شود.

نمونه‌ای دیگر از اینکه چگونه ابزارهای پوشیدنی می‌توانند تجربه بیمار را بهبود بخشند و/یا منجر به نتایج بهتر شوند، استفاده از آنها برای ارزیابی آپنه خواب احتمالی است. در واقع، تعداد فزاینده‌ای از مردم می‌توانند از دستگاه‌های پزشکی پوشیدنی برای شرکت در یک مطالعه آزمایشگاهی خواب استفاده کنند. این آزمایشگاه می‌تواند دستگاهی را برای بیمار پست کند که به آن‌ها اجازه می‌دهد تا خواب را از تخت خود پیگیری کنند و در عین حال عادت‌های معمول خواب خود را دنبال کنند. داده‌های جمع‌آوری‌شده با دقت بیشتری نشان می‌دهد که مردم چگونه رفتار می‌کنند.

استفاده از ابزارهای پوشیدنی برای گسترش دسترسی به مراقبت

پوشیدنی‌ها همچنین می‌توانند در برخی موارد دسترسی به مراقبت را افزایش دهند. برای نمونه، پزشکان می‌توانند دستگاه‌های پوشیدنی را برای افرادی که در مناطق روستایی‌ کشور زندگی می‌کنند بفرستند؛ جایی که ممکن است مجبور باشند برای دسترسی به مراقبت‌های تخصصی مسافت‌های طولانی را طی کنند. این می‌تواند نه تنها جمع‌آوری داده‌ها، بلکه به اشتراک گذاشتن داده‌های کلیدی با پزشکان در مکان‌های دیگر را نیز ممکن کند. بنابراین دسترسی به مراقبت با کیفیت بالا را بهبود می‌بخشد.

با آسان‌تر کردن مشارکت افراد با شرایط و نیازهای مختلف در آزمایش‌های بالینی و دسترسی به مراقبت‌ها، جدیدترین ابزارهای پوشیدنی می‌توانند به سرعت بخشیدن به توسعه و تأیید درمان‌های جدید برای بسیاری از شرایط کمک کنند. و در عین حال طیف وسیع‌تری از شرکت‌کنندگان را برای مطالعه جذب کنند.

آینده تجهیزات پزشکی پوشیدنی

رابرتسون می‌گوید: «من فکر می‌کنم این روند استفاده از ابزارهای پوشیدنی برای کمک به پژوهش‌ها به رشد خود ادامه خواهد داد. برای اهداف پژوهش‌های بالینی، این دری را به روی پژوهشگران باز می‌کند تا داده‌هایی را که در گذشته به آنها دسترسی نداشتند، جمع آوری کنند. این به آنها حجم نمونه قابل اعتمادتری می‌دهد. و امیدواریم که به آنها امکان دهد طیف وسیع‌تری از افراد را از مناطق جغرافیایی مختلف به دست آورند. این دامنه گسترده می‌تواند برای استخدام افراد از نژادهای مختلف، پیشینه‌های قومی مختلف و سطوح مختلف اجتماعی و اقتصادی مفید باشد. و به رفع برخی از تفاوت‌ها در مشارکت در کارآزمایی بالینی که در حال حاضر وجود دارد کمک کند.

افزون بر این، یک پیشرفت مهم در ابزارهای پوشیدنی این است که راه‌های سریع‌تر و آسان‌تری را برای انتقال مستقیم داده‌ها از دستگاه‌ها به پزشکان بدون هیچ‌گونه خطری برای حفظ حریم خصوصی بیمار ایجاد می‌کند. این کار اشتراک‌گذاری تجزیه و تحلیل‌ها را سریع‌تر و ایمن‌تر می‌کند.


>> طراحی یک پوشیدنی نرم و کشسان برای نظارت مداوم بر مفصل زانو

>> پوشیدنی ها برای تامین ایمنی در محیط کار


منبع: harvard.edu

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *