تمرکز دوباره جمعیت در حومه شهرها و کارآیی سامانه حمل و نقل هایپرلوپ

حومه‌های شهر بازگشته‌اند. همان‌طور که جهان با سرعت بالایی به سمت شهرنشینی می‌رود، مهاجرت به حومه‌ی شهر فرصتی مناسب برای تلفیق هسته‌های شهری و جوامع روستایی خواهد بود. در این مقاله به علت تمرکز جمعیت در حومه‌های شهری به جای مرکز شهرها و پیش‌بینی حمل و نقل آینده پرداخته می‌شود. با مجله‌ی فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

تمرکز دوباره جمعیت در حومه شهرها و کارآیی سامانه حمل و نقل هایپرلوپ

استاد دانشگاه MIT، آلن برگر (Alan Berger) و همکارش جوئل کوتکین (Joel Kotkin)، توجه خاصی به شکل حومه‌ی شهرها دارند. آلن در دانشکده مطالعات شهری و برنامه‌ریزی MIT تدریس می‌کند. در حالی‌که جوئل، نویسنده و پروفسور مطالعات شهری در دانشگاه چاپمن کالیفرنیا است. پروفسور برگر همچنین کارشناس چالش جهانی هایپرلوپ وان (Hyperloop One) است. این دو پژوهشگر کتابی به نام Infinite Suburb منتشر کرده‌اند. گروه آن‌ها درباره آینده ساختار زندگی مردم در سال ۲۰۶۰ پژوهش می‌کنند. این دو نفر، تجدید حیات حومه‌های شهر ‎را مورد توجه قرار داده‌اند. آن‌ها در این مقاله به پرسش‌های ما درباره چگونگی پیدایش فناوری‌های حمل و نقل جدید مانند هایپرلوپ وان و نحوه‌ی حمل و نقل جدید که زندگی حومه‌ی شهر را تحت تاثیر می‌گذارد پاسخ خوهند داد.

تمایل به زندگی در حومه‌های شهری

عنوان کتاب بحث برانگیز و قابل توجه است. شهرنشینی به زندگی در حومه‌های شهری تبدیل خواهد شد. سراسر جهان، در حال حرکت به سمت شهرها هستند نه به این عنوان که در مراکزشان سکونت یابند، بلکه به این معنی که به حومه نشینی روی آوردند. دلایل زیادی وجود دارد و تقریبا بیشتر آن‌ها انتخاب خودشان است. بنابراین، هنگامی که سازمان ملل، طرح تعداد ساکنین شهری آینده را می‌ریزند یا هنگامی که پژوهشگران تعداد زمین‌هایی را که به زودی “شهری” می‌شوند را تعیین می‌کنند، این ارقام تا حد زیادی گسترش بی‌سابقه‌ی حومه‌ شهرها را منعکس می‌کند. تا سال ۲۰۳۰، حدود نیم میلیون مایل مربع (۱٫۲ میلیون کیلومتر مربع) از زمین در سراسر جهان، به خصوص در آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین، شهری خواهند شد. در ایالات متحده به تنهایی، ۸۵۰۰۰ مایل مربع (۲۲۰۰۰۰ کیلومتر مربع) زمین‌های اضافی از زمین‌های روستایی بین سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۳۰ شهری خواهند شد. با توجه به این ارقام ارائه شده در تبدیل زمین‌های روستایی در حاشیه‌ شهر، این زمین‌ها در حال تبدیل شدن به حومه‌های شهری در آینده هستند.

تمرکز دوباره جمعیت در حومه شهرها و کارآیی سامانه حمل و نقل هایپرلوپ

در ایالات متحده، ۶۹% از جمعیت مردم در حومه‌ی شهرها زندگی می‌کنند. در اواخر سال ۲۰۱۰، بیش از ۷۵% از مشاغل آمریکا در خارج از هسته‌های شهری قرار داشت. بسیاری از کشورهای توسعه یافته دیگر نیز اکثریت حومه نشین هستند. در کشورهای درحال توسعه و توسعه نیافته، تخمین زده شده ۴۵% از ۱٫۴ بیلیون نفر قرار است ساکنین جدید شهرها باشند و در حومه‌های نیمه‌شهری (peri-urban) سکونت خواهند کرد. ناحیه‌ای که در آن مناطق شهری و روستایی به یکدیگر می‌رسند. اکثریت جمعیت جهان هم اکنون در حومه‌های شهرها زندگی می‌کنند.

این موضوع خواسته‌های ضروری بشر برای فضای شخصی، ارتباط با طبیعت، ایمنی و در بعضی مواقع موقعیت‌های تحصیلی بهتر را منعکس می‌کند. شهرهای انبوه و پرجمعیت، به طور خاص برای افراد با درآمد بالا و کسانی که بدون فرزند هستند، جذاب است. زمانی که مردم به سی‌سالگی می‌رسند یا شروع به تشکیل خانواده می‌کنند یا یک زندگی آرام‌تری را می‌خواهند، معمولا به حومه‌ی شهر می‌روند.

برخی از حومه‌ها‌ی شهرها اغلب مسکن مقرون به صرفه و بهتری را فراهم می‌کنند، اما در مقابل، امکانات اجتماعی کمتری دارند. خوشبختانه، این موضوع در حال تغییر است و پیشرفت‌های جدیدی کرده است.

تغییر شیوه حمل و نقل در آینده بر اساس زندگی در حومه شهری

هم اکنون، گروه پژوهشی آلن برگر در MIT بر روی پروژه‌ای کار می‌کند که آینده‌ی حومه‌ی شهرهای آمریکا را قبل از ۲۰۶۰ پیش‌بینی می‌کنند. آن‌هابر توسعه‌ی چند مرکزیتی در مناطق شهری و تمایل به گسترش فضای موجود با فناوری حمل و نقل، زیر ساخت و سیاست تمرکز دارند. احتمالا، آینده شامل خودروهای تمام خودکار بدون دخالت انسان برای بیشتر وسایل نقلیه است، که در آن تمام شرایط رانندگی توسط سامانه رانندگی خودکار به کار گرفته می‌شود. بدون شک، انتشار کربن صفر و خودورهای تمام خودکار در آینده‌ای نزدیک وجود خواهند داشت.

به کارگیری حمل و نقل شخصی همچنان در حومه شهر به صورت برجسته باقی خواهد ماند، اما خودروهای به اشتراک گذاشته شده، نیاز به خدمات اتوبوسی/ ریلی را دگرگون خواهند کرد. پژوهش‌ها نشان می‌دهد که خودروهای تمام خودکار (سطح ۵) منجر به کاهش ۸۰% از تصادفات می‌شود. آن‌ها وجود مسافت‌های طولانی تا محل کار و ایجاد وسایل نقلیه به عنوان دفترکار ،هواپیماهای بدون سرنشین، حمل ونقل جدید مختص سالمندان را در آینده پیش‌بینی کرده‌اند.

آیا هایپرلوپ تنها برای حمل و نقل بین شهری کاربرد دارد؟

ارزش هایپرلوپ، بسیار بزرگتر از خود فناوری است. مانند دیگر زیرساخت‌های جدید، به نوآوری‌های دیگر می‌پیوندد و یک تاثیر چند برابری را در پی خواهد داشت. در مورد هایپرلوپ، هنگامی که یک pod به انتهای خود می‌رسد، به عنوان یک وسیله نقلیه خودکار عمل می‌کند که به طور کامل مشکل “مایل آخر (Last Mile)” را حل می‌کند. سرنشین به سفر خود در همان ماشین ادامه می‌دهد تا به مقصد نهایی خود برسد. چه شهری خواهد شد شهری که در چارچوب منطقه توسعه یافته مسیرهای طولانی را در مدت زمان کم طی می‌کند؟

نکته مهم این است که از فناوری جدید بهره ببریم. وابستگی بیش از حد به ماشین‌های شخصی و ناکارامدی حمل و نقل ریلی به این معنی است که به روش‌های جدیدی نیاز است که موثرتر و کم هزینه‌تر هستند. میلیاردها دلار در راه روشنایی راه آهن و مترو در مناطق پراکنده شهری مانند لس آنجلس، هوستون، دالاس و آتلانتا هزینه شده است اما این کار، بهره حمل و نقل را افزایش نمی‌دهد.

نوآوری‌های فناوری، شرایط زیرساخت‌ها در حومه را تغییر خواهد داد. مسئله‌ی اصلی اینجاست که ما چگونه زیرساخت‌های قدیم را در مقابل زیرساخت‌های جدید تعریف می‌کنیم و روی آن‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنیم. شناخت کمی وجود دارد که ما به اشکال مختلف حمل و نقل نیازمند هستیم و ایجاد زیرساخت جدید، مشابه با مدرنیزه کردن زیرساخت‌های قدیم نیست. البته، تعمیر پل‌ها و کمک به حفظ زیرساخت‌های ملی و دولتی، از جمله وظایف دولت است که باید انجام دهد. با این وجود، اگر آمریکا به دنبال این است که مبتکر بزرگ حمل و نقل شود که شبکه باشکوه مسیرهای قطارها، هواپیماها و خودروها را در مقیاسی که قبلا نه وجود داشته و نه حتی قابل تصور بوده توسعه دهد، دولت نیاز دارد که به سمت آینده قدم بردارد. علاوه بر اشکالات جدید زیرساخت‌ها، دولت نیاز دارد که به سرمایه حمل و نقل دوباره فکر کند.

دولت نباید مسائلی مانند انتخاب محل زندگی را به مردمش دیکته کند. دولت باید شریک ما، نه مانعی در این زمینه باشد. باید قوانین به طور ساده، موثر و مدرن توسعه یابند تا منجر به رشد سریع در فناوری‌های حمل و نقل جدید شوند. فناوری‌هایی که خودشان کلید اصلی برای یک آینده پایدار زیست محیطی هستند. این دفعه به عنوان یک شریک فعال در مشارکت بخش دولتی و خصوصی.

سامانه‌های جدید مانند اوبر (Uber) و لیفت (Lyft) به ساکنین حومه شهرها این اجازه را می‌دهد تا انعطاف‌پذیری بیشتری را به طور همزمان با اینترنت که فرصت تبدیل خانه به محل کار اولیه می‌دهد، فراهم کند. در آینده، با حرکت به سمت فناوری هایپرلوپ و وسایل نقلیه کنترل خودکار ، جنبه‌های بیشتری از زندگی در حومه باز می‌شود. اگر شما بتوانید از رفت و آمدهای دیوانه کننده با ماشین یا قطار محروم شوید، زیبایی‌های زندگی در حومه شهر آرامش، امنیت، فضای دردسترس تکامل پیدا می‌کند.


در زمینه تحول فناوری‌های حمل و نقل در آینده بیشتر بخوانید:
>>چگونه سامانه حمل و نقل هایپرلوپ سرعت رفت و آمد را متحول میکند؟


منبع: hyperloop-one

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *