مردم به ربات‌ها دروغ می‌گویند تا به احساساتشان لطمه وارد نشود!

مردم به ربات‌ها دروغ می‌گویند تا به احساساتشان لطمه وارد نشود!

در آینده ربات‌ها به گونه‌ای رفتار خواهند کرد که انسان با آنها احساس همدردی کند. پژوهش‌های انجام شده در کالج دانشگاهی لندن (UCL) و دانشگاه بریستول نشان داد که انسان‌ها ربات‌های بااحساس را ترجیح می‌دهند؛ حتی اگر آنها کارآمد نباشند. همچنین افراد حاضرند آنها را ببخشند تا با انتقاد یا رد کردن موجب ناراحتیشان شوند.

پژوهشگران از ربات انسان‌نمای Bert2 که با سه صفحه نمایش جداگانه (جای چشم‌ها و دهان) احساسات خود را نشان می‌دهد برای انجام یک آزمایش بهره بردند. در این آزمایش ربات در ابتدا ساکت و بی‌احساس است و بدون هیچ اشتباهی کارش را انجام می‌دهد. در مرحله بعد کارش را اشتباه انجام داده و با چهره‌ای ناراحت و ساکت کارش را اصلاح می‌کند و در پایان او قادر به صحبت کردن و پذیرفتن پاسخ بله یا خیر از کاربران است. برای نمونه ربات در آشپزخانه بعد از انداختن تخم‌مرغ عذرخواهی می‌کند و سعی می‌کند از روشی دیگر کارش را انجام دهد. بیشتر افراد این ربات را ترجیح دادند درصورتی که کندترین ربات بود.

در پایان آزمایش و زمانی که ربات از افراد درخواستی داشت بیشتر شرکت کنندگان تمایلی به گفتن «نه» و ناراحت کردن ربات نداشتند. یکی از شرکت کنندگان گفت: «شاید با گفتن «نه» آن ربات هیچ حسی پیدا نکند اما من واقعاً احساس بدی داشتم. زمانی که چهره او غمگین شد، من حتی احساس بدتری پیدا کردم. احساس بد من به این دلیل است که ربات در تلاش بود تا کارش را انجام دهد».

فرد دیگری در پاسخ به درخواست ربات ابتدا گفت «شاید» اما خیلی سریع پاسخ خود را به «بله» تغییر داد (Bert2 فقط پاسخ «بله» و«خیر» را قبول می‌کند). پرسشنامه‌ای که شرکت کنندگان پس از اتمام آزمایش پر کردند نشان داد که آنها در واقع ربات ساکت و بی‌احساس را ربات قابل اطمینان‌تری می‌دانند. به نظر یکی از داوطلبان این نوعی «باج‌خواهی عاطفی» است.

در حال حاضر ثابت شده که انسان نسبت به ربات‌ها احساس همدلی دارد. با این حال پژوهش‌های جدید UCL و دانشگاه بریستول اشاره به یک رابطه عمیق‌تر و پیچیده‌تر با ربات‌ها در آینده دارد، اگرچه درک انسان نیز تغییر می‌کند. در حال حاضر یک فاکتور تازگی وجود دارد و ما به دلیل تجربه احساس جدید، اشتباهات آنها را می‌بخشیم اما این در آینده می‌تواند تغییر کند. زمانی که من دیرم شده و نیاز به یک صبحانه سریع دارم، تحت تأثیر رباتی که شیر را روی زمین ریخته قرار نمی‌گیرم!

منبع: engadget

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *